PEKING. Nemecko potrebuje upraviť svoju stratégiu voči Číne tak, aby zahŕňala dlhodobý plán a zohľadnila aj prístup Európskej únie.
V piatok to počas návštevy Pekingu vyhlásil nemecký minister hospodárstva Robert Habeck, informuje agentúra Reuters.
Stratégia s ohľadom na EÚ
Súčasnej stratégii podľa Habecka chýba strednodobý plán pre vzťahy medzi obomi krajinami. Je presvedčený o tom, že Čína takýto strednodobý plán má. Uviedol, že konkrétne oblasti by sa mali riešiť v politike, obchode a opatreniach v oblasti klímy.

"Stratégia znamená, že sa musíte pozrieť do budúcnosti a opísať jej aspoň určitú cestu, aj keď sa nikdy neuskutoční tak, ako je načrtnutá," povedal Habeck na recepcii nemeckého veľvyslanectva v Pekingu.
Ďalším problémom podľa neho je, že z pohľadu Berlína išlo o stratégiu nemeckej vlády, v ktorej absentoval európsky prístup.
"To by bola ešte väčšia výzva, pretože namiesto jednej stratégie by sme mali veľmi ľahko 27 čínskych stratégií," povedal s odkazom na 27 členských štátov EÚ.
Čína v piatok varovala, že stupňujúce sa rozpory s EÚ v súvislosti s dovozom elektrických vozidiel by mohli vyvolať obchodnú vojnu. Navrhované clá Bruselu boli aj hlavným bodom programu Habeckovej trojdňovej návštevy krajiny.
Čína v tejto súvislosti varovala, že eskalujúce nezhody by mohli spustiť obchodnú vojnu.
Číne sa nepáči poskytovanie údajov
Habeck je prvým vysokým európskym predstaviteľom, ktorý pricestoval na návštevu Číny, odkedy Brusel oznámil vysoké clá na dovoz elektrických vozidiel z ázijskej krajiny v rámci boja s nadmernými dotáciami Pekingu. To vyvolalo protiopatrenia a ostrú kritiku zo strany čínskych lídrov.
Čínski výrobcovia automobilov tento týždeň vyzvali Peking, aby zvýšil clá na dovoz európskych áut na benzín. Čínska vláda v rámci odvety začala dampingové vyšetrovanie dovozu bravčového mäsa z EÚ.
"Zodpovednosť leží výlučne na strane EÚ," uviedol vo vyhlásení hovorca čínskeho ministerstva obchodu. Dodal, že európska strana pri vyšetrovaní núti čínske podniky, aby jej poskytli príliš veľa informácií.
Habeckova návšteva sa považuje za príležitosť pre Nemecko vysvetliť čínskym predstaviteľom clá a zároveň zmierniť riziko odvetných opatrení Pekingu, ktoré by mohli poškodiť nemecké podniky.
Nemecké automobilky majú v Číne podstatné tržby
Hlas Nemecka, najväčšej európskej ekonomiky, má v EÚ mimoriadnu váhu. Poprední výrobcovia automobilov v Nemecku sa postavili proti clám EÚ. Berlín vyzval na dialóg a zároveň očakáva, že Čína urobí kompromis.
Nemecké automobilky by odvetné kroky Číny zasiahli najviac, keďže takmer tretina ich tržieb pochádzala z ázijskej krajiny.
Obchodné vzťahy EÚ s druhou najväčšou svetovou ekonomikou sa po oznámení ciel na elektromobily prepadli na nové minimum.
Čínske štátne médiá však trojdňovú návštevu Habecka vykreslili ako šancu na zmiernenie napätia. Nemecko by malo hľadať konsenzus, uviedli niektorí experti podľa čínskeho štátom kontrolovaného denníka Global Times.
Habeck však pred cestou tlmil očakávania, pokiaľ ide o to, čo sa dá počas jeho návštevy vyriešiť.
Nemecko chce na jednej strane väčší prístup svojich firiem na obrovský čínsky trh a zároveň sa snaží zbaviť "rizika prílišnej závislosti svojej ekonomiky od jednej krajiny".
Desiatky miliárd eur v prvom kvartáli
Experti pritom tvrdia, že ekonomické a politické faktory poukazujú na väčší význam obchodnej výmeny Nemecka s USA.
Podľa predbežných údajov v 1. štvrťroku 2024 dosiahol obchod Nemecka s Čínou hodnotu 60 miliárd eur, čo bolo menej ako 63 miliárd eur v prípade obchodu Nemecka s USA. Čína tak prišla o pozíciu najväčšieho obchodného partnera Nemecka, na ktorej sa držala osem rokov po sebe.
Oficiálne čísla zverejnené v piatok tento posun ešte podčiarkli: nemecký vývoz do Číny klesol v máji medziročne o 14 %, zatiaľ čo vývoz do USA vzrástol o 4,1 %.