Slovenská vláda tento týždeň schválila investičnú pomoc za 214 miliónov eur pre fabriku na batérie pre elektromobily v Šuranoch. Suma pozostáva zo 150 miliónov eur finančnej dotácie a 64-miliónovej daňovej úľavy.
Vláda sa tiež zaviazala usporiadať pozemky, pripraviť stavebné parcely a zabezpečiť pripojenie lokality na elektrickú sieť.
Štedrú investičnú pomoc získa firma GIB EnergyX Slovakia (GIB), v ktorej majoritný 80-percentný podiel vlastní čínska spoločnosť Gotion High Tech a zvyšok patrí slovenskému startupu InoBat.

Podľa vládneho materiálu GIB žiadala o finančnú podporu až 300 miliónov eur. Na oplátku sľúbila v Šuranoch preinvestovať do roku 2028 viac ako 1,2 miliardy eur.
Čínska firma by sa tak stala jedným z najväčších investorov do elektromobility na Slovensku. Porovnateľnú sumu sľubuje v Košiciach preinvestovať švédska automobilka Volvo, ktorú tiež ovláda čínska spoločnosť Geely Holding.
V článku sa dočítate:
- Prečo vláda pomáha slovenskému startupu na elektrobatérie s čínskym kapitálom?
- Koľko ľudí zamestná nová baterkáreň a bude mať dosť pracovníkov zo Slovenska?
- Kedy sa plánuje spustenie plnej výroby batérií a kam sa budú vyvážať?
- Kto je Gotion?
- Máme na Slovensku aj iné baterkárne?
- Bude fabrika len montovňou batérií?
- Bude spĺňať ekologické požiadavky výroby?
1. Prečo vláda pomáha slovenskému startupu na elektrobatérie s čínskym kapitálom?
Schválenie investičnej pomoci pre spoločný podnik firiem Gotion a InoBat prišlo len sedem mesiacov po podpise memoranda v novembri minulého roka.
Vláda dúfa, že nová továreň na batérie, takzvaná gigafabrika, prinesie nové pracovné miesta a bude významným prínosom pre slovenský automobilový priemysel, ktorý tvorí desať percent hrubého domáceho produktu Slovenska.
Žiadna zo štyroch slovenských automobiliek nevyrába vo veľkom aj elektrobatérie. InoBat získal podporu vlády aj v minulosti, keď bol premiérom Peter Pellegrini.