Vlakoví dopravcovia na Slovensku majú väčšinu vlakov vybavených klimatizáciou. Výnimky sa vyskytujú najmä u štátneho dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).
Tá prevádzkuje napríklad spacie vozne ešte z 80. rokov minulého storočia, ktoré klímu nemajú. Aj na niektorých lokálnych tratiach v regiónoch sú osobné vlaky bez chladiacej techniky.
Klimatizované sú všetky diaľkové denné vlaky (rýchliky) a 80 percent regionálnych vlakov ZSSK. „Legislatíva zatiaľ nevyžaduje používať iba klimatizované vozne, “ dodáva hovorca spoločnosti Dominik Drevický.

Leo Express, ktorý jazdí na trase Bratislava-Komárno a z Košíc do Prahy, má klimatizáciu vo všetkých svojich vlakoch. Rovnako je to pri RegioJete, ktorý prevádzkuje vlaky z Prahy do Bratislavy a do Košíc.
Overiť, ktoré vlaky či vozne sú s chladením, sa dá na weboch dopravcov, kde je uvedené radenie vozňov aj s informáciami o ich vybavení. Čo však v prípade, ak klimatizácia nefunguje? A ako je to s ďalšími službami vo vlaku, ako je wifi pripojenie a predaj občerstvenia?
V článku sa dozviete:
- Aké odškodné dostanete, ak vo vlaku nefunguje klimatizácia,
- v ktorých vlakoch je k dispozícii wi-fi,
- prečo vo vlakoch nie je garantovaný predaj občerstvenia?
Podľa dĺžky diskomfortu a ročného obdobia
ZSSK celoročne garantuje teplotu od 18 do 30 stupňov Celzia len v lôžkových vozňoch do Česka a vo vnútroštátnych IC vlakoch. Ak to nedodrží a do hodiny cestujúcemu nenájde náhradné miesto, vzniká mu nárok na vrátenie 25 percent ceny lôžkového lístka. Pri IC vlakoch je to štvrtina ceny lístka.
Ak si cestujúci kupoval lístok, nárok si uplatní v ktorejkoľvek pokladnici dopravcu, prípadne môže poslať reklamáciu e-mailom. ZSSK vlani za nefunkčnú klímu odškodnila 11 zákazníkov v medzinárodnej preprave a 102 zákazníkov v IC vlakoch.