SME

Iba ľudský faktor? Za tragédiou môže byť aj systémové zlyhanie, chýba moderný systém

Na križovatkách ciest a koľajníc sú závory len niekde, nie vždy fungujú.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

Na železničnom priecestí pri Nových Zámkoch došlo vo štvrtok popoludní k vážnej dopravnej nehode. Pri zrážke EC vlaku z Prahy do Budapešti s autobusom zomrelo sedem ľudí a ďalších päť utrpelo zranenia. V autobuse sa viezlo len osem cestujúcich a šofér. Vlak viezol okolo dvesto ľudí.

Autobus najskôr stál na priecestí. Keď sa po prejdení prvého osobného vlaku závory otvorili, tak vošiel na koľaje. Následne doň narazil medzinárodný rýchlik. Autobus roztrhlo na dve časti.

Aj táto tragická nehoda dokresľuje, v akom zlom stave sú železnice na Slovensku. Odborníci na železničnú dopravu aj zamestnanci už dlhodobo apelujú na politikov, aby stav podfinancovania železníc riešili, lebo je to časovaná bomba. Tí však tieto výzvy doteraz ignorovali.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä Železnice slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sa starajú o koľaje, majú dlhodobo veľký investičný dlh. Zanedbávajú preto údržbu koľají, ktoré sú potom v zlom stave. To nám vyčítajú napríklad českí dopravcovia jazdiaci na Slovensko. Poškodené výhybky či koľaje im ničia vlaky.

Vlaky “zadarmo”, ktoré presadila ešte druhá Ficova vláda a ktoré odčerpávajú príjmy za lístky pre dôchodcov a študentov, pritom stále platia. Neodvážila sa ich zrušiť ani Matovičova či Hegerova vláda.

1.Aké druhy priecestí sú na Slovensku?

Priecestie je v podstate križovatka, na ktorej sa stretávajú koľaje s cestou pre autá. Táto križovatka musí byť označená podľa pravidiel pre železničné dráhy a v súlade s pravidlami cestnej premávky.

Spôsob, akým sa priecestie označí záleží nielen na druhu cesty a železničnej trate, ale aj na rozhľadových a miestnych pomeroch úseku, kde je táto križovatka. Ak je viditeľnosť priecestia lepšia, varovné signály sú miernejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska zabezpečenia poznáme železničné priecestia zabezpečené, kde sa nachádza aj rampa aj dopravné značky a nezabezpečené, kde sú len značky. Ak ide o hlavnú železničnú trať, napríklad pre medzinárodné vlaky, musí tam byť priecestné zabezpečovacie zariadenie. Takými sú semafor, zvukové varovanie a rampy.

Zabezpečovacie zariadenia sa delia na svetelné bez závor, s polovičnými závorami (len na jeden jazdný pruh) a celými závorami, ktoré pretínajú oba cestné pruhy a sklápajú sa proti sebe.

Pri Nových Zámkom boli na priecestí závory aj svetelná signalizácia, lebo je to medzinárodná trasa s najvyššou úrovňou bezpečnosti.

Súvisiaci článok Autobus roztrhlo na dve časti. Zrážku s vlakom neprežilo sedem ľudí Čítajte 

2.Ako sa mohlo stať, že sa závory na priecestí otvorili aj keď tade išiel druhý vlak?

Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža nehodu spôsobilo viacero faktorov. Deň pred ňou boli v okolí Nových Zámkov silné dažde, ktoré spôsobili záplavu koľají a výluku na jednej z nich.

SkryťVypnúť reklamu

Predbežné výsledky vyšetrovania podľa Ráža naznačujú, že zlyhal ľudský faktor. Dispečer zrejme pustil na koľaj vo výluke medzinárodný vlak EC, ktorý tam nemal byť. Podľa ministra dopravy zrejme nezlyhal zabezpečovací systém, teda rampy.

Podobne reagujú na nehodu aj ŽSR. „Predbežne je vylúčená technická porucha na železničnom priecestí. Presná príčina tejto tragickej udalosti je predmetom vyšetrovania, “ uvádzajú v tlačovej správe.

Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja je predčasné vyhlásiť, že ide len o zlyhanie ľudského faktora. „Z pohľadu bezpečnosti na trati mali byť vylúčené obe koľaje,“ myslí si.

Ráž na tlačovej konferencii po nehode vysvetlil, že systém rámp sa spúšťa pre každú koľaj zvlášť. Pri osobnom vlaku fungoval. Pre koľaj vo výluke zapnutý nebol.

SkryťVypnúť reklamu

Matej tvrdí, že možností, kto zlyhal, je viacero, treba vyšetriť, či dispečer vyrozumel rušňovodiča, že ide na výlukovej trati. Nevylučoval by ani systémové zlyhania. „Podstatné je, že na tejto trati, hoci je medzinárodná, chýbal moderný európsky zabezpečovací systém ETCS,“ dodáva analytik.

3.Čo je systém ETCS a kde funguje aj na Slovensku?

Nedávno došlo k nehode dvoch vlakov pri Pardubiciach v Česku. Tam síce nešlo o zrážku na priecestí, ale okrem ľudského faktora zlyhal aj nefunkčný európsky bezpečnostný systém ETCS. Ten dokáže vlak v prípade nebezpečenstva na trati zastaviť automaticky.

Na Slovensku sa tento systém buduje len postupne a pomaly. Zatiaľ je na trati Bratislava - Žilina a tiež medzi Žilinou a Čadcou. Mal by sa budovať na celej trase, ktorá vedie severom Slovenska až do Čiernej nad Tisou. Bude sa zavádzať aj na trati z Kútov do Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladám, že lokálne trate ho nebudú mať tak skoro, ale hlavné a medzinárodné trasy ho budú musieť mať,“ povedal nedávno v rozhovore pre INDEX šéf prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Karol Henzély.

Kde ETCS systém nie je, máme na hlavných tratiach systém prenosu návestí, ktorý pochádza ešte zo 60. rokov.

Súvisiaci článok Šéf prevádzky ZSSK: Bezpečnosť železníc? Niektoré naše zariadenia vyvinuli v 19. storočí Čítajte 

4. V akom stave sú vlakové priecestia na Slovensku?

Záleží na tom, v akej časti krajiny cestujete. Na západe sú priecestia prevažne moderné a na trase Bratislava-Žilina aj mimoúrovňové, teda autá chodia ponad železničnú trať nadjazdom alebo podjazdom.

Všetky priecestia, kde chodia vlaky nad 140 km/h, musia mať na Slovensku mimoúrovňové priecestia, ale realita je iná. Ani v Nových Zámkoch nie je také priecestie. Na porovnanie v okolitých krajinách platí, že mimoúrovňové priecestia musia byť tam, kde jazdia rýchliky až vyše 160-kilometrovou rýchlosťou.

SkryťVypnúť reklamu

„Na východe Slovenska však máme stále priecestia bez závor a donedávna boli aj s ručnou obsluhou. Šoférom preto signalizuje prichádzajúci vlak len zvuk a svetlo,“ vysvetľuje dopravný analytik. Najbezpečnejšie sú mimoúrovňové križovatky, ale tie sú aj investične najdrahšie. „Aká je hodnota ľudského života?“, pýta sa Matej.

Na priecestiach, ktoré síce majú signalizáciu aj s rampami, nemusí byť vždy funkčná. Matej priznáva, že sa to stáva niekedy na deň inokedy aj na dlhšie, keďže aj technika sem-tam zlyhá.

Pripomína však, že ak je signalizácia nefunkčná, železničiari majú presné predpisy, ako sa vtedy má prevádzkar na takej trati správať. Na nechránenom priecestí platí, že rušňovodič môže ísť maximálne rýchlosťou 10 km/h.

5. Čo by sa malo na priecestiach urobiť, aby na nich nedochádzalo k tragickým nehodám?

Nehoda pri Nových Zámkoch môže byť podľa Mateja aj systémová chyba ŽSR a vlády. Dlhodobo nechcú investovať do malých opráv a modernizácie kratších úsekov na tratiach, ale čakajú na veľké projekty.

SkryťVypnúť reklamu

„Na všetkých diaľkových tratiach by sme mali čo najrýchlejšie nainštalovali ESTS, a nečakať na eurofondy či na kompletnú modernizáciu. Financovať by sa to malo zo štátneho rozpočtu,“ myslí si Matej.

6. Súvisí zlý stav železníc na Slovensku aj s vlakmi “zadarmo”?

Podľa Mateja jedno s druhým súvisí. Vlaky zadarmo už fungujú 10 rokov, keďže ich zaviedla druhá vláda Roberta Fica v roku 2014. Výpadky príjmov z predaja lístkov analytik odhaduje na 30 až 35 miliónov eur ročne. Ak by sme zobrali spodnú hranicu, je to 300-miliónový výpadok za dekádu.

„Koľko nových zabezpečovacích zariadení sme mohli na tie peniaze mať,“ pýta sa.

Úradnícka vláda Ľudovíta Ódora v rámci úsporných opatrení navrhovala vlani zrušiť vlaky zadarmo. Úsporu na dotácii štátu pre ZSSK odhadovala od 33 do 45 miliónov eur ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Matej tiež pripomína, že ZSSK, ktorá prevádzkuje osobnú dopravu, už 13 rokov nezvyšovala cestovné. To znamená ďalších 150 miliónov eur na výpadkoch príjmov za toto obdobie. Ceny lístkov sa nezvyšovali od roku 2011, pričom inflácia odvtedy vzrástla o skoro 40 percent.

Cestovné vo vlakoch vlani pokrývalo len 20 percent nákladov vlakovej dopravy a tento podiel každoročne klesá. V Česku je to 30 percent a v Rakúsku 50 percent nákladov, uviedlo vlani ministerstvo financií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 4. 2025)
USD 1.082
AUD 1.732
CZK 24.962
JPY 161.600
CAD 1.553
GBP 0.835
HUF 402.350
PLN 4.184
CHF 0.953
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 451
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 941
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 439
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 352
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 083
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 107
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 589
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 4 216
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 144
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 052
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 398
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 578
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 281
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poslanec SaS Marián Viskupič.

Ku kritike sa pridali PS a SaS.


TASR
Japonský premiér Šigeru Išiba.

Premiér Išiba je ochotný letieť do Washingtonu.


TASR
Ilustračné foto.

Taraba zlyhal v pláne obnovy, tvrdia organizácie.


TASR
Americký prezident Donald Trump.

Americký prezident sľúbil, že svoj rozsiahly plán predstaví v stredu.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 144
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 052
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 945
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 13 398
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 578
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 281
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 921
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 744
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu