SME

Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor)

Prevádzka betónovej cesty je výrazne lacnejšia.

Andrea Zuzulová, expertka na povrchu ciest z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU.Andrea Zuzulová, expertka na povrchu ciest z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU. (Zdroj: SME-Marko Erd)

Ministerstvo dopravy uvažuje, že pre urýchlenie dokončenia diaľničného tunelu Višňové sa namiesto betónovej vozovky použije asfaltová. Tento nápad vyvolal horúcu diskusiu medzi stavebnými odborníkmi. Na pozadí sporu lobujú za svoje technológie asfaltári aj betonári.

Asfaltovú cestu v diaľničnom tuneli však zatiaľ na Slovensku nemáme. „Je to najmä pre bezpečnosť. Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli,“ hovorí Andrea Zuzulová z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

O problematike asfaltových a betónových vozoviek napísala viacero publikácií, kníh a návrhov pre prax. Je tiež spoluautorkou návrhových metód pre konštrukcie vozoviek.

Výstavba aj oprava asfaltky je síce podľa nej technologicky jednoduchšia ako v prípade betónky, ale v konečnom dôsledku nie je lacnejšia. „Ak by to bolo ľahké a lacné, tak by sme nemali na Slovensku vozovky v takom stave, v akom máme, vysvetľuje v rozhovore Andrea ZUZULOVÁ pre INDEX.

Minister dopravy Jozef Ráž pri asfaltovej vozovke vo Višňovom argumentuje rýchlosťou výstavby. Je pokládka asfaltu naozaj rýchlejšia ako betónu?

Nie všetky navrhované zmeny z ministerstva sú nutné a prospešné. To sa týka aj vozovky. V projekte je navrhnutá cementovo-betónová vozovka, ktorá bola aj súčasťou verejného obstarávania. Bola navrhnutá s ohľadom na jej výhody a riziká bezpečnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Keď ju teraz zmeníme na asfaltovú, tak sa vrátime na začiatok už v rozbehnutom vysúťaženom projekte pred dokončením. Preto to nebude rýchlejšie. Tak ako asfaltovú vozovku aj betónovú vieme urobiť za rovnaký čas a aj súbežne betónovať oboma smermi.

Súvisiaci článok Ráž chce Višňové otvoriť skôr. Ruky preč od asfaltu, varujú odborníci Čítajte 

Asfalt neušetrí veľa času

Koľko metrov cesty možno vyasfaltovať a vybetónovať denne?

Cementovo-betónovú vozovku je možné stavať asi 500 až 600 metrov denne a stačí len jedna vrstva. Asfalt treba robiť v troch vrstvách so zhutňovaním a tiež je to porovnateľná dĺžka denne. Obidve technológie potrebujú finišer (stroj, ktorý zhotoví povrch - pozn. red.) aj dovoz materiálu.

Ako dlho môže trvať zmena povrchu v projekte tunela a jej schválenie?

Predpokladám, že niekoľko mesiacov. Touto zmenou sa neurýchli výstavba, ale iba sa opäť zaplatia veci, ktoré už raz boli naprojektované, vypracované a odsúhlasené.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť sa musí robiť statický výpočet vozovky, projektová dokumentácia, technologický postup výstavby vozovky, projekt osvetlenia tunela a riziková analýza. Ak sa toto všetko robí už teraz, tak na jeseň by sa mohlo začať asfaltovať.

V reakcii na kritiku asfaltu vo Višňovom minister Ráž tvrdil, že tento materiál je aj v tuneloch v Taliansku či v Rakúsku, a to aj v dlhých. Kde je potom problém?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAWWY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 478
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 9 890
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 866
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 392
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 840
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 748
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 583
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 701
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Centrum rakúskej metropoly Viedeň.

Poukázala aj na výkonnú ekonomiku krajiny.


TASR
Ilustračná snímka.

Intel v posledných rokoch čelí problémom.


TASR
Študenti sedia na schodoch pred knižnicou Low Memorial Library v areáli Kolumbijskej univerzity v New Yorku.

Deficit verejných financií USA sa zníži.


TASR 1

Počet registrácií elektromobilov na Slovensku je ale stále veľmi nízky.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 45 309
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 36 750
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 22 610
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 570
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 166
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 515
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 971
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 813
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu