SME

Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor)

Prevádzka betónovej cesty je výrazne lacnejšia.

Andrea Zuzulová, expertka na povrchu ciest z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU.Andrea Zuzulová, expertka na povrchu ciest z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty STU. (Zdroj: SME-Marko Erd)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo dopravy uvažuje, že pre urýchlenie dokončenia diaľničného tunelu Višňové sa namiesto betónovej vozovky použije asfaltová. Tento nápad vyvolal horúcu diskusiu medzi stavebnými odborníkmi. Na pozadí sporu lobujú za svoje technológie asfaltári aj betonári.

Asfaltovú cestu v diaľničnom tuneli však zatiaľ na Slovensku nemáme. „Je to najmä pre bezpečnosť. Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli,“ hovorí Andrea Zuzulová z Katedry dopravných stavieb Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O problematike asfaltových a betónových vozoviek napísala viacero publikácií, kníh a návrhov pre prax. Je tiež spoluautorkou návrhových metód pre konštrukcie vozoviek.

Výstavba aj oprava asfaltky je síce podľa nej technologicky jednoduchšia ako v prípade betónky, ale v konečnom dôsledku nie je lacnejšia. „Ak by to bolo ľahké a lacné, tak by sme nemali na Slovensku vozovky v takom stave, v akom máme, vysvetľuje v rozhovore Andrea ZUZULOVÁ pre INDEX.

Minister dopravy Jozef Ráž pri asfaltovej vozovke vo Višňovom argumentuje rýchlosťou výstavby. Je pokládka asfaltu naozaj rýchlejšia ako betónu?

Nie všetky navrhované zmeny z ministerstva sú nutné a prospešné. To sa týka aj vozovky. V projekte je navrhnutá cementovo-betónová vozovka, ktorá bola aj súčasťou verejného obstarávania. Bola navrhnutá s ohľadom na jej výhody a riziká bezpečnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Keď ju teraz zmeníme na asfaltovú, tak sa vrátime na začiatok už v rozbehnutom vysúťaženom projekte pred dokončením. Preto to nebude rýchlejšie. Tak ako asfaltovú vozovku aj betónovú vieme urobiť za rovnaký čas a aj súbežne betónovať oboma smermi.

Súvisiaci článok Ráž chce Višňové otvoriť skôr. Ruky preč od asfaltu, varujú odborníci Čítajte 

Asfalt neušetrí veľa času

Koľko metrov cesty možno vyasfaltovať a vybetónovať denne?

Cementovo-betónovú vozovku je možné stavať asi 500 až 600 metrov denne a stačí len jedna vrstva. Asfalt treba robiť v troch vrstvách so zhutňovaním a tiež je to porovnateľná dĺžka denne. Obidve technológie potrebujú finišer (stroj, ktorý zhotoví povrch - pozn. red.) aj dovoz materiálu.

Ako dlho môže trvať zmena povrchu v projekte tunela a jej schválenie?

Predpokladám, že niekoľko mesiacov. Touto zmenou sa neurýchli výstavba, ale iba sa opäť zaplatia veci, ktoré už raz boli naprojektované, vypracované a odsúhlasené.

SkryťVypnúť reklamu

Opäť sa musí robiť statický výpočet vozovky, projektová dokumentácia, technologický postup výstavby vozovky, projekt osvetlenia tunela a riziková analýza. Ak sa toto všetko robí už teraz, tak na jeseň by sa mohlo začať asfaltovať.

V reakcii na kritiku asfaltu vo Višňovom minister Ráž tvrdil, že tento materiál je aj v tuneloch v Taliansku či v Rakúsku, a to aj v dlhých. Kde je potom problém?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAWWY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Diaľnice

Ilustračné foto.

Lávky pod mostom sú opäť k dispozícii peším a cyklistom.


TASR
Obchvat Tvrdošína.

Za tri mesiace ním prešlo takmer pol milióna áut.


Mediálna komunikácia NDS
Ilustračné foto.

Po zadržaní si preňho prišla matka, ktorá o jeho úteku nevedela.


TASR 4
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  3. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  4. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  5. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  8. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  1. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  2. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  3. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  4. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  5. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  6. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  7. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 869
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 617
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 5 418
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 4 516
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 3 188
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 564
  7. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili 2 362
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 831
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Slovenská ekonomika čelí štrukturálnej výzve.


SITA
Ilustračné foto

Čistý zisk Adidas vzrástol na 485 miliónov eur.


TASR
Ilustračné foto.

Naposledy sa sumy pri pracovných cestách menili v apríli.


TASR
Ministerka Saková.

Ide o pomoc vo forme daňovej úľavy.


TASR
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 29 581
  2. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 17 513
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 8 101
  4. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal. 6 721
  5. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 972
  6. Monika Albertiová: Kradol som. Pán Glück, až tak? Alebo ako sa rodí spravodlivosť v Chujave 5 424
  7. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 258
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 150
  1. Marcel Rebro: Existuje dôkaz o tom, že Rusi naozaj napadli Ukrajinu?
  2. INEKO: Hodnotenie finančného zdravia samospráv: Kleslo zadlženie, ale aj prebytky na bežných účtoch
  3. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  4. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  5. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  6. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  7. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  8. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
SkryťZatvoriť reklamu