Článok pôvodne vyšiel na webe ekonom.cz
Je to oficiálne. Čínske automobilky musia od konca minulého roka týždňa odvádzať clo za elektromobily, ktoré dovezú do Európskej únie.
Jeho výška sa odvíja od zistenej výšky subvencií, ktoré automobilka obdržala od čínskej vlády, a od toho, ako spolupracovala s Európskou komisiou pri preverovaní cien. Najväčšiu dovoznú prirážku zaplatí automobilka SAIC, a to takmer 38 percent, naopak, značka BYD bude odvádzať "len" 17 percent.
Európska komisia svoje rozhodnutie obhajuje tým, že elektroautá v Číne ťažia z masívnej vládnej podpory, čím ohrozujú výrobcov v EÚ. Čína však odmieta, že by výrobcov elektromobilov nespravodlivo dotovala.
K clám, ktoré na čínske elektromobily uplatňovali americké úrady, sa však tie európske ani zďaleka nepribližujú. Administratíva prezidenta Joea Bidena ich v máji zdvihla z 25 percent na sto. Teda na úroveň, ktorá blokuje všetok čínsky dovoz elektromobilov. O to sa však Európa nesnaží.
Predstavitelia EÚ chcú cenovo dostupné elektrické autá, aby dosiahli svoje emisné ciele. Čínske dotácie však považujú za nekalú konkurenciu. Nové clá, ktoré sú zatiaľ provizórne, majú vyrovnať podmienky a držať konkurenčné prostredie. Pridávajú sa k už vyberanému desaťpercentnému clu.
Volkswagen a niektorí ďalší výrobcovia krok Európskej komisie odsudzujú, podľa nich prevážia negatívne dopady nad akýmikoľvek prínosmi pre európske automobilky. Boja sa tiež odvety čínskych úradov.
Peking síce zatiaľ žiadne nové clá nezaviedol, špekuluje sa však, že s európskymi clami na elektromobily môže súvisieť vyšetrovanie dovozcov bravčového a brandy z EÚ. Môže uvaliť aj clá na európske luxusné autá. Zvyšovanie ciel a stále častejšie poskytovanie výberových subvencií ide však proti dlhodobému trendu, keď štáty usilovali skôr o odstraňovanie obchodných bariér.
Voľný obchod na odpis
Britský týždenník The Economist vo svojej nedávnej analýze dokonca píše, že súčasný liberálny medzinárodný systém sa rozpadá. Svetová ekonomika vyzerá na prvý pohľad odolne. Napriek všetkým krízam, ktorými si za posledné štyri roky prešla. Pod povrchom však krehne.