Na slovenskom a českom maloobchodnom trhu došlo k spojeniu, ktoré bude ašpirovať na označenie biznis roka. Ruky si podali majitelia siete elektropredajní Nay a českého holdingu HP Tronic, ktorý stojí za značkami Datart a Eta.
Výsledkom dohody je vznik nového hráča Nay-Datart, ktorý sa zaradí medzi najväčších predajcov domácej techniky v strednej Európe.
„My sme na českom trhu neboli so značkou Electro World nejakým veľkým alebo silným hráčom a Datart mal zase podobné problémy na Slovensku,“ hovorí zakladateľ siete Nay Peter Zálešák.
Cieľom spojenectva je podľa neho lepšia pozícia na príchod silnejších konkurentov. „Potrebovali sme byť efektívnejší, potrebovali sme zmeniť spoločnosť tak, aby sme nákladovú štruktúru zoštíhlili a zefektívnili,“ vysvetľuje Peter ZÁLEŠÁK v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate aj:
- či spolu s ďalším spolumajiteľom Nayu neuvažovali nad predajom firmy,
- ako sa pozerá na minoritné postavenie v spoločnom podniku,
- aký vývoj na trhu očakáva,
- či podobne ako spolumajiteľ Esetu neuvažoval nad sťahovaním zo Slovenska.
Vyše roka ste čakali, kým spojenie Nayu s HP Tronicom odobrí Protimonopolný úrad. Boli ste nervózni?
Neboli. Na trhu sme už 33 rokov a preskákali sme všeličo. Keď sa pozriem do histórie, rozhovory so skupinou Datart sa začali veľmi dávno. Je to už takmer desať rokov, keď sme hovorili ešte so zakladateľmi Datartu. Dokonca sme boli v súťaži o vlastnícky podiel v Datarte, vtedy nás však porazil práve HP Tronic.
Rozhovory následne prebiehali aj s HP Tronicom. Nezáväzne sme komunikovali, až sme sa pred dvoma rokmi dostali do stavu, keď sme si povedali, že ideme hľadať spoločnú reč a nakoniec sa to podarilo.
Kto prišiel s nápadom na spojenie?
Bavili sme sa o tom ešte s Pavlom Slámom, bývalým výkonným riaditeľom a zakladateľom Datartu. Čo sa týka HP Tronicu, nepamätám sa, kto to nadhodil ako prvý, veľa sme sa o tom rozprávali a postupne sa to kryštalizovalo.
Prečo je pre vás spojenie s HP Tronicom také dôležité?
Nay na českom trhu nebol so značkou Electro World (sieť jej predajní kúpil v roku 2014 - pozn. red.) nejakým veľkým alebo silným hráčom. Datart mal zase podobné problémy na Slovensku a nezmenilo sa to ani po tom, čo ho prevzal HP Tronic.
Poviem to tak, že oni sa trápili na Slovensku a my v Česku. Zmysel by teda dávalo, keby oni prevzali naše pobočky v Česku a my ich na Slovensku. Tak sme sa dohodli. V Česku sa podarilo súhlas od protimonopolného úradu získať o niečo skôr ako na Slovensku.
Holding budeme riadiť spoločne
Do akej miery bolo pre vás z osobného pohľadu zložité vstúpiť do spoločného podniku? Predsa len, aj keď ste v minulosti mali vo firme externých investorov, zachovali ste si majoritnú pozíciu. V holdingu Nay-Datart budete v minorite.
Nebolo to jednoduché rozhodnutie. Nay vnímam ako naše dieťa. Nakoniec však zvíťazila racionalita. Trh sa výrazne mení. Pokiaľ chceme v tvrdej konkurencii obstáť, musíme byť dostatočne silní.
Vznikom holdingu Nay-Datart sme vytvorili jednu z najsilnejších spoločností v strednej Európe, ktorá predáva náš sortiment. Obrat, ktorý budeme spolu dosahovať, sa bude pohybovať na úrovni 1,4 miliardy eur.
To nám poskytuje možnosti na to, aby sme súťažili s veľkými hráčmi. A nemyslím tým len lokálnych hráčov ako Alza, Mall, Planeo, Okey, Andreashop či TPD. Ale aj tých nadnárodných, ktorí sú omnoho silnejší, ako sú Allegro, Amazon či čínske platformy typu Temu.
Čo je cieľom spojenia Nayu a Datartu?