Rozostaviam Slovensko, to je moja úloha, tvrdil na tlačovke minister dopravy Jozef Ráž. Nech to stojí, čo to stojí, žiadalo by sa dodať. Aj preto presadil na vláde, aby sa až 16 diaľnic a železničných projektov dostalo medzi strategické investície.
O zaradení konkrétnych úsekov medzi „vyvolené“ diaľnice či železničné trate nejdem polemizovať. Odborníci to vedia lepšie. Pozoruhodné je, že sú tam zväčša cesty a koľajnice vedúce na západ a sever. Cesty na východ, teda diaľnica na Zemplín, sa tam ešte nedostala. Kto by jazdil na Ukrajinu, však?
Preradenie projektov do šuplíka s nálepkou strategický má výstavbu ciest aj modernizáciu koľajníc urýchliť. Aj na úkor toho, že do liatia asfaltu či trasovania nebudú zbytočne kibicovať odborníci z ÚHP, ktorí strážia efektívnosť vynaložených verejných peňazí, ale ani majitelia pozemkov či nebodaj ekologickí aktivisti. Všetci len zdržujú veľkolepé plány súčasnej vlády na asfaltovanie.
Treba priznať, že proces výstavby ciest je na Slovensku naozaj zbytočne komplikovaný a treba ho urýchliť. Otázne je, či pomôže ich preloženie zo šuplíka meškajúce do šuplíka strategické.
Diaľnice nemeškajú kvôli hodnoteniu analytikov z ÚHP, ktoré trvá iba mesiac, ale pre neschopnosť štátnych úradníkov kvalitne pripraviť a vysúťažiť projekty tak, aby neboli napádané neúspešnými kandidátmi či obcami a aktivistami.
Ráž sľubuje, že projekty v príprave sa urýchlia z osem na štyri roky. Pozor, len v príprave. Nehovorí o výstavbe. Mementom môže byť tunel Višňové, ktorý sa stavia už viac ako štvrť storočia. Ale to je len čerešnička na nepodarenej torte.
Aj za komunistov sa stavalo vo veľkom, všeličo, fabriky v zelených údoliach (Žiarčania vedia, o ktorej hovorím), nemocnice, priehrady, len na diaľnice súdruhovia nemysleli. Nuž, nebolo toľko áut. (Asi sme sa až tak dobre nemali.) Ani vtedy sa zbytočne nekonzultovalo s verejnosťou či s odborníkmi. Päťročnica nepustila, tony betónu museli sedieť v tabuľkách. Nech to stojí, čo chce.
Ráž chce rozostavať Slovensko aj cez PPP projekty, čo na tom, že sú často predražené, veď splátky zaplatia budúce generácie, ale cesty už budú stáť. Používatelia R1 aj obchvatu Bratislavy sú isto spokojní.
Minister dopravy vraj videl pekne raziace stroje na tunely v Číne, čo na tom, že také už desiatky rokov používajú Švajčiari aj Rakúšania? Čínski súdruhovia predsa vedia stavať rýchlejšie. A o tom nám ide. Na kvalitu či nejaké budúce opravy nech sa poskladajú budúce generácie.