Situácia v nemeckom automobilovom koncerne Volkswagen (VW) je mimoriadne napätá, tvrdí predseda odborovej organizácie vo VW Škoda Auto Jaroslav Povšík. Firma bude podľa neho v dôsledku nástupu umelej inteligencie, robotizácie a zmien v organizácii práce redukovať stavy.
Ako Povšík uvádza v článku týždenníka Škoda Odborár, odbory v celom koncerne so škrtmi súhlasia, ale bojujú za ich rozloženie na dlhšie časové obdobie.
Volkswagen pritom čelí obrovskej konkurencii z Číny a má vážne problémy s vývojom softvéru. Jeho šéf Thomas Schäfer vlani hovoril o reálnej hrozbe úpadku: „Sme príliš pomalí, príliš leniví, príliš komplikovaní – to sa nedá prežiť.“
Škrty sú otázka krátkeho času. Koncern zatvorí dizajnérske centrum v Postupime a fabriku Audi v Bruseli.
Volkswagen na Slovensku, kde vo fabrikách v Bratislave a Martine zamestnáva 11-tisíc ľudí, žije akoby v inom vesmíre. Odbory na Slovensku sú na rozdiel od českých pomerne v pohode.
Ako sa úsporný program dotkne Slovenska
Vyjadrenia z centrály Volkswagenu sú, samozrejme, nepríjemné aj pre jeho slovenské fabriky, ale do istej miery ide o manažérsku taktiku. Jej cieľom je nabudiť ľudí, aby nasadili vyššie pracovné tempo, a odradiť odborárov od tvrdohlavého vyjednávania.
Vedenie slovenského Volkswagenu priznáva, že koncern prechádza ťažkým obdobím. Vlani centrála v Nemecku prijala globálnu stratégiu Accelerate Forward/Road to 6.5, ktorej cieľom je do roku 2026 ušetriť na nákladoch desať miliárd eur.
Koncern rozdelil úspory na tri časti: optimalizáciu materiálových a produktových nákladov; zníženie fixných a výrobných nákladov; a zníženie nákladov na prácu (po dohode so zástupcami zamestnancov).