SME

Vedec roka: Malý náraz a totálna škoda. Bezpečnosť karosérie Tesly je otázna (rozhovor)

Musk sa inšpiroval angličákmi.

Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity.Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Automobilka Tesla sa snaží minimalizovať výrobné náklady aj tým, že znižuje počet dielcov do svojich e-áut a tým aj robotníkov a robotov. Zakladateľ firmy Elon Musk preto stavil na výrobu odlievaných karosérií. Inšpiroval sa modelmi autíčok, aj „angličáky“ boli v podstate odliatkami.

Tesla na karosériu využíva zliatinu hliníka a kremíka. Jej slabinou je malá deformačná schopnosť. „Čiže jej bezpečnosť je otázna. Navyše, aj pri malom náraze hrozí, že škoda bude totálna,“ hovorí Vedec roka 2023 a expert zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Alexander Schrek.

SkryťVypnúť reklamu

Špecializuje sa na tvárniteľnosť takzvaných kombinovaných polotovarov, čo je know-how, ktoré využívajú aj výrobcovia automobilov, aby ich karosérie boli pre posádku čo najbezpečnejšie pri prípadnej havárii.

„Úlohou kombinovaných polotovarov je akumulovať deformačnú energiu. Niektoré predné časti musia byť tenšie, aby sa deformovali a iné časti musia byť vysokopevné a hrubšie, aby náraz zastavili,“ vysvetľuje Alexander SCHREK v rozhovore pre INDEX .

Venujete sa tvárniteľnosti kombinovaných polotovarov. Aký to má význam?

Predstavte si kus plechu, ktorý sa dá tvarovať. Bežne je plech celistvý. Ja skúmam také polotovary, ktoré sú zložené z viacerých častí. Každá z nich môže mať iné napäťové a deformačné vlastnosti, vzájomne sú pospájané zvarmi.

Jedna z týchto častí je vždy z ocele, ktorá má však rôznu pevnosť a tvárniteľnosť. Tá ovplyvňuje aj proces premeny tohto polotovaru na finálny výrobok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)

Aké finálne výrobky vzniknú z týchto polotovarov?

Výlisky, ktoré musia mať požadované vlastnosti. Využívajú sa napríklad pri karosériách áut. V niektorých miestach majú akumulovať deformačnú energiu, čiže majú byť deformovateľné. V iných častiach majú zabrániť deformácii, aby ochránili posádku auta.

Vysokopevná oceľ umožňuje znížiť hrúbku a výslednú hmotnosť karosérie auta. Tieto výlisky tvoria nosnú štruktúru či kostru vozidla, ktorá prenáša zaťaženie od jeho pohonu, posádky a prevádzky a aj pri nárazoch.

Súvisiaci článok V Česku panika, na Slovensku pohoda. Bratislavský Volkswagen naberie stovky ľudí Čítajte 

Skúmame spoje, aby nepraskali

Váš výskum smeruje k tomu, aby výlisky a výkovky mali presné tvary?

Áno, tvárnenie dáva polotovaru nový tvar a zlepšuje jeho vlastnosti a vyznačuje sa možnosťou dosiahnuť presné tvary. Niekedy je to aj o stotinách milimetra. Najmä pri objemovom tvárnení za studena.

SkryťVypnúť reklamu

Na aké súčiastky potrebuje automobilka takto presne tvarované výrobky?

Napríklad na ozubené kolesá, kľukové hriadele či ojnice. Keďže ide o masovú výrobu niekoľko stotisíc súčiastok, tak úspora gramu materiálu má veľké ekonomické prínosy.

Vďaka vášmu výskumu viete predpovedať polohu a orientáciu zvaru, aby nevznikali nepodarky a trhliny. O čo v tomto výskume ide?

Kombinované polotovary sa spájajú laserovým zvarom. Lenže v jeho mieste dochádza k zmenám materiálu, zhoršuje sa jeho tvárniteľnosť. Práve tam môže dôjsť k prasknutiu.

Náš výskum smeroval k tomu, aby sme toto riziko zmenšili. Mali sme nájsť materiály, ktoré sú vhodné na spájanie zvarom, a určiť polohu zvaru tak, aby pri veľkej tvarovej zmene nepraskol.

Zistili sme, že najvhodnejšie sú rôzne druhy ocele. Osobitne vysokopevné ocele, ktoré výrazne zvýšia pevnosť a tuhosť výliskov, čo sa využíva pri karosériách áut.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem ocele sa pri výrobe automobilov používajú aj hliníkové zliatiny. Tie nie sú vhodné na výlisky a ich spájanie?

Sú, ale skôr sa používajú v leteckom priemysle. Celohliníkové karosérie sa používali v autách Audi A8 a A2. Sú poskladané z viacerých odlievaných a lisovaných dielcov.

V tomto prípade bol problém, že sa obťažnejšie spájajú. Okrem toho má hliník horšie deformačné vlastnosti ako oceľ. Preto napríklad Audi A8 mala pre zvýšenie bezpečnosti v podvozku výstužný oceľový rám. Hliník má tiež nižšiu pevnosť ako oceľ.

Automobilky preto od celohliníkových karosérií upustili?

Nie, ale všeobecne sú tieto vozidlá drahšie, pretože výroba hliníka je energeticky náročnejšia. Hliník a jeho zliatiny sa skôr používajú na jednotlivé časti. Napríklad na prednú kapotu, čo je jeden samostatný dielec karosérie. Hliník je ľahší ako oceľ a má vyššiu tepelnú rozťažnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor) Čítajte 

Pri súčiastkach do áut sa používa aj keramika. Laická predstava je, že ide o krehký materiál. Nie je to problém?

Keramika sa používa len na niektoré dielce, napríklad na ložiská. Nepredstavujte si to však ako klasickú keramiku z vypálenej hliny. Je to napríklad nitrid kremičitý. Pri keramike vedci riešia problém, ako ju urobiť húževnatejšou.

Škoda môže byť totálna, klampiar nepomôže

Tesla vyrába karosérie ako jeden odliatok. Čo si o tom myslíte?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAXV2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 495
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 9 885
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 865
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 392
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 843
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 748
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 583
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 701
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Centrum rakúskej metropoly Viedeň.

Poukázala aj na výkonnú ekonomiku krajiny.


TASR
Ilustračná snímka.

Intel v posledných rokoch čelí problémom.


TASR
Študenti sedia na schodoch pred knižnicou Low Memorial Library v areáli Kolumbijskej univerzity v New Yorku.

Deficit verejných financií USA sa zníži.


TASR 1

Počet registrácií elektromobilov na Slovensku je ale stále veľmi nízky.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 45 286
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 36 864
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 22 606
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 570
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 166
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 521
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 971
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 812
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu