SME

Vedec roka: Malý náraz a totálna škoda. Bezpečnosť karosérie Tesly je otázna (rozhovor)

Musk sa inšpiroval angličákmi.

Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity.Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Automobilka Tesla sa snaží minimalizovať výrobné náklady aj tým, že znižuje počet dielcov do svojich e-áut a tým aj robotníkov a robotov. Zakladateľ firmy Elon Musk preto stavil na výrobu odlievaných karosérií. Inšpiroval sa modelmi autíčok, aj „angličáky“ boli v podstate odliatkami.

Tesla na karosériu využíva zliatinu hliníka a kremíka. Jej slabinou je malá deformačná schopnosť. „Čiže jej bezpečnosť je otázna. Navyše, aj pri malom náraze hrozí, že škoda bude totálna,“ hovorí Vedec roka 2023 a expert zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Alexander Schrek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Špecializuje sa na tvárniteľnosť takzvaných kombinovaných polotovarov, čo je know-how, ktoré využívajú aj výrobcovia automobilov, aby ich karosérie boli pre posádku čo najbezpečnejšie pri prípadnej havárii.

„Úlohou kombinovaných polotovarov je akumulovať deformačnú energiu. Niektoré predné časti musia byť tenšie, aby sa deformovali a iné časti musia byť vysokopevné a hrubšie, aby náraz zastavili,“ vysvetľuje Alexander SCHREK v rozhovore pre INDEX .

Venujete sa tvárniteľnosti kombinovaných polotovarov. Aký to má význam?

Predstavte si kus plechu, ktorý sa dá tvarovať. Bežne je plech celistvý. Ja skúmam také polotovary, ktoré sú zložené z viacerých častí. Každá z nich môže mať iné napäťové a deformačné vlastnosti, vzájomne sú pospájané zvarmi.

Jedna z týchto častí je vždy z ocele, ktorá má však rôznu pevnosť a tvárniteľnosť. Tá ovplyvňuje aj proces premeny tohto polotovaru na finálny výrobok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)

Aké finálne výrobky vzniknú z týchto polotovarov?

Výlisky, ktoré musia mať požadované vlastnosti. Využívajú sa napríklad pri karosériách áut. V niektorých miestach majú akumulovať deformačnú energiu, čiže majú byť deformovateľné. V iných častiach majú zabrániť deformácii, aby ochránili posádku auta.

Vysokopevná oceľ umožňuje znížiť hrúbku a výslednú hmotnosť karosérie auta. Tieto výlisky tvoria nosnú štruktúru či kostru vozidla, ktorá prenáša zaťaženie od jeho pohonu, posádky a prevádzky a aj pri nárazoch.

Súvisiaci článok V Česku panika, na Slovensku pohoda. Bratislavský Volkswagen naberie stovky ľudí Čítajte 

Skúmame spoje, aby nepraskali

Váš výskum smeruje k tomu, aby výlisky a výkovky mali presné tvary?

Áno, tvárnenie dáva polotovaru nový tvar a zlepšuje jeho vlastnosti a vyznačuje sa možnosťou dosiahnuť presné tvary. Niekedy je to aj o stotinách milimetra. Najmä pri objemovom tvárnení za studena.

SkryťVypnúť reklamu

Na aké súčiastky potrebuje automobilka takto presne tvarované výrobky?

Napríklad na ozubené kolesá, kľukové hriadele či ojnice. Keďže ide o masovú výrobu niekoľko stotisíc súčiastok, tak úspora gramu materiálu má veľké ekonomické prínosy.

Vďaka vášmu výskumu viete predpovedať polohu a orientáciu zvaru, aby nevznikali nepodarky a trhliny. O čo v tomto výskume ide?

Kombinované polotovary sa spájajú laserovým zvarom. Lenže v jeho mieste dochádza k zmenám materiálu, zhoršuje sa jeho tvárniteľnosť. Práve tam môže dôjsť k prasknutiu.

Náš výskum smeroval k tomu, aby sme toto riziko zmenšili. Mali sme nájsť materiály, ktoré sú vhodné na spájanie zvarom, a určiť polohu zvaru tak, aby pri veľkej tvarovej zmene nepraskol.

Zistili sme, že najvhodnejšie sú rôzne druhy ocele. Osobitne vysokopevné ocele, ktoré výrazne zvýšia pevnosť a tuhosť výliskov, čo sa využíva pri karosériách áut.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem ocele sa pri výrobe automobilov používajú aj hliníkové zliatiny. Tie nie sú vhodné na výlisky a ich spájanie?

Sú, ale skôr sa používajú v leteckom priemysle. Celohliníkové karosérie sa používali v autách Audi A8 a A2. Sú poskladané z viacerých odlievaných a lisovaných dielcov.

V tomto prípade bol problém, že sa obťažnejšie spájajú. Okrem toho má hliník horšie deformačné vlastnosti ako oceľ. Preto napríklad Audi A8 mala pre zvýšenie bezpečnosti v podvozku výstužný oceľový rám. Hliník má tiež nižšiu pevnosť ako oceľ.

Automobilky preto od celohliníkových karosérií upustili?

Nie, ale všeobecne sú tieto vozidlá drahšie, pretože výroba hliníka je energeticky náročnejšia. Hliník a jeho zliatiny sa skôr používajú na jednotlivé časti. Napríklad na prednú kapotu, čo je jeden samostatný dielec karosérie. Hliník je ľahší ako oceľ a má vyššiu tepelnú rozťažnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor) Čítajte 

Pri súčiastkach do áut sa používa aj keramika. Laická predstava je, že ide o krehký materiál. Nie je to problém?

Keramika sa používa len na niektoré dielce, napríklad na ložiská. Nepredstavujte si to však ako klasickú keramiku z vypálenej hliny. Je to napríklad nitrid kremičitý. Pri keramike vedci riešia problém, ako ju urobiť húževnatejšou.

Škoda môže byť totálna, klampiar nepomôže

Tesla vyrába karosérie ako jeden odliatok. Čo si o tom myslíte?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAXV2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Firmy

Ilustračné foto

Snaha výrobcov zvýšiť odbyt mimo konkurenčného domáceho trhu zatienila obavy z rastúceho napätia vo vzťahoch s Washingtonom.


TASR
Carol Cardoso a Daniela Marušková v podcaste Biznislab.

Prestala si žehliť vlasy a vznikol z toho biznis.


Daniela Marušková a 2 ďalší
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  4. Lexus spája výkon a úspornosť
  5. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  6. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  7. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  1. Lexus spája výkon a úspornosť
  2. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  8. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 11 705
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 7 122
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 549
  4. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 5 793
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 5 140
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 812
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 676
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 378
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zoznam kandidátov stanovili na päť, potvrdil minister financií Bessent.


TASR 1
Ilustračná snímka.

Okolo skupiny firiem z Piešťan vznikajú mnohé pochybnosti.


3
Ilustračné foto.

Spotová cena zlata klesla približne o dve percentá.


TASR
Zdravotníctvo nie je zadarmo.

Do prevencie investuje minimum.


SITA 6
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 16 594
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 8 750
  3. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 7 996
  4. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 747
  5. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 7 459
  6. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 522
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 977
  8. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 175
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  2. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  3. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  4. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  5. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  6. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  7. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  8. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
SkryťZatvoriť reklamu