SME

Vedec roka: Malý náraz a totálna škoda. Bezpečnosť karosérie Tesly je otázna (rozhovor)

Musk sa inšpiroval angličákmi.

Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity.Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Automobilka Tesla sa snaží minimalizovať výrobné náklady aj tým, že znižuje počet dielcov do svojich e-áut a tým aj robotníkov a robotov. Zakladateľ firmy Elon Musk preto stavil na výrobu odlievaných karosérií. Inšpiroval sa modelmi autíčok, aj „angličáky“ boli v podstate odliatkami.

Tesla na karosériu využíva zliatinu hliníka a kremíka. Jej slabinou je malá deformačná schopnosť. „Čiže jej bezpečnosť je otázna. Navyše, aj pri malom náraze hrozí, že škoda bude totálna,“ hovorí Vedec roka 2023 a expert zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Alexander Schrek.

SkryťVypnúť reklamu

Špecializuje sa na tvárniteľnosť takzvaných kombinovaných polotovarov, čo je know-how, ktoré využívajú aj výrobcovia automobilov, aby ich karosérie boli pre posádku čo najbezpečnejšie pri prípadnej havárii.

„Úlohou kombinovaných polotovarov je akumulovať deformačnú energiu. Niektoré predné časti musia byť tenšie, aby sa deformovali a iné časti musia byť vysokopevné a hrubšie, aby náraz zastavili,“ vysvetľuje Alexander SCHREK v rozhovore pre INDEX .

Venujete sa tvárniteľnosti kombinovaných polotovarov. Aký to má význam?

Predstavte si kus plechu, ktorý sa dá tvarovať. Bežne je plech celistvý. Ja skúmam také polotovary, ktoré sú zložené z viacerých častí. Každá z nich môže mať iné napäťové a deformačné vlastnosti, vzájomne sú pospájané zvarmi.

Jedna z týchto častí je vždy z ocele, ktorá má však rôznu pevnosť a tvárniteľnosť. Tá ovplyvňuje aj proces premeny tohto polotovaru na finálny výrobok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)

Aké finálne výrobky vzniknú z týchto polotovarov?

Výlisky, ktoré musia mať požadované vlastnosti. Využívajú sa napríklad pri karosériách áut. V niektorých miestach majú akumulovať deformačnú energiu, čiže majú byť deformovateľné. V iných častiach majú zabrániť deformácii, aby ochránili posádku auta.

Vysokopevná oceľ umožňuje znížiť hrúbku a výslednú hmotnosť karosérie auta. Tieto výlisky tvoria nosnú štruktúru či kostru vozidla, ktorá prenáša zaťaženie od jeho pohonu, posádky a prevádzky a aj pri nárazoch.

Súvisiaci článok V Česku panika, na Slovensku pohoda. Bratislavský Volkswagen naberie stovky ľudí Čítajte 

Skúmame spoje, aby nepraskali

Váš výskum smeruje k tomu, aby výlisky a výkovky mali presné tvary?

Áno, tvárnenie dáva polotovaru nový tvar a zlepšuje jeho vlastnosti a vyznačuje sa možnosťou dosiahnuť presné tvary. Niekedy je to aj o stotinách milimetra. Najmä pri objemovom tvárnení za studena.

SkryťVypnúť reklamu

Na aké súčiastky potrebuje automobilka takto presne tvarované výrobky?

Napríklad na ozubené kolesá, kľukové hriadele či ojnice. Keďže ide o masovú výrobu niekoľko stotisíc súčiastok, tak úspora gramu materiálu má veľké ekonomické prínosy.

Vďaka vášmu výskumu viete predpovedať polohu a orientáciu zvaru, aby nevznikali nepodarky a trhliny. O čo v tomto výskume ide?

Kombinované polotovary sa spájajú laserovým zvarom. Lenže v jeho mieste dochádza k zmenám materiálu, zhoršuje sa jeho tvárniteľnosť. Práve tam môže dôjsť k prasknutiu.

Náš výskum smeroval k tomu, aby sme toto riziko zmenšili. Mali sme nájsť materiály, ktoré sú vhodné na spájanie zvarom, a určiť polohu zvaru tak, aby pri veľkej tvarovej zmene nepraskol.

Zistili sme, že najvhodnejšie sú rôzne druhy ocele. Osobitne vysokopevné ocele, ktoré výrazne zvýšia pevnosť a tuhosť výliskov, čo sa využíva pri karosériách áut.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem ocele sa pri výrobe automobilov používajú aj hliníkové zliatiny. Tie nie sú vhodné na výlisky a ich spájanie?

Sú, ale skôr sa používajú v leteckom priemysle. Celohliníkové karosérie sa používali v autách Audi A8 a A2. Sú poskladané z viacerých odlievaných a lisovaných dielcov.

V tomto prípade bol problém, že sa obťažnejšie spájajú. Okrem toho má hliník horšie deformačné vlastnosti ako oceľ. Preto napríklad Audi A8 mala pre zvýšenie bezpečnosti v podvozku výstužný oceľový rám. Hliník má tiež nižšiu pevnosť ako oceľ.

Automobilky preto od celohliníkových karosérií upustili?

Nie, ale všeobecne sú tieto vozidlá drahšie, pretože výroba hliníka je energeticky náročnejšia. Hliník a jeho zliatiny sa skôr používajú na jednotlivé časti. Napríklad na prednú kapotu, čo je jeden samostatný dielec karosérie. Hliník je ľahší ako oceľ a má vyššiu tepelnú rozťažnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor) Čítajte 

Pri súčiastkach do áut sa používa aj keramika. Laická predstava je, že ide o krehký materiál. Nie je to problém?

Keramika sa používa len na niektoré dielce, napríklad na ložiská. Nepredstavujte si to však ako klasickú keramiku z vypálenej hliny. Je to napríklad nitrid kremičitý. Pri keramike vedci riešia problém, ako ju urobiť húževnatejšou.

Škoda môže byť totálna, klampiar nepomôže

Tesla vyrába karosérie ako jeden odliatok. Čo si o tom myslíte?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAXV2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (31. 3. 2025)
USD 1.080
AUD 1.712
CZK 24.960
JPY 162.640
CAD 1.544
GBP 0.834
HUF 403.130
PLN 4.178
CHF 0.953
SEK 10.820

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 841
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 934
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 403
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 151
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 626
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 083
  7. Ísť do kúpeľov je IN 4 800
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 584
  1. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  4. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 52 701
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 823
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 597
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 14 020
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 8 547
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 093
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 825
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 735
  1. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  4. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  5. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  7. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  8. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Pokračovať bude v hľadaní nového majiteľa.


TASR
Plamene rýchlo uhasili privolaní hasiči.

Polícia preveruje možné podpaľačstvo.


TASR 4
Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Clá zasiahnu tovar zo Slovenska v hodnote približne 2,5 percenta HDP.


TASR 12
Ilustračné foto.

Spustenie systému je naplánované na druhý polrok 2026.


TASR 1
  1. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  4. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 52 701
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 823
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 597
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 14 020
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 8 547
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 093
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 825
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 735
  1. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  4. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  5. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  7. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  8. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
SkryťZatvoriť reklamu