SME

Vedec roka: Malý náraz a totálna škoda. Bezpečnosť karosérie Tesly je otázna (rozhovor)

Musk sa inšpiroval angličákmi.

Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity.Alexander Schrek je odborník na spájanie kombinovaných polotovarov zo Slovenskej Technickej univerzity. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Automobilka Tesla sa snaží minimalizovať výrobné náklady aj tým, že znižuje počet dielcov do svojich e-áut a tým aj robotníkov a robotov. Zakladateľ firmy Elon Musk preto stavil na výrobu odlievaných karosérií. Inšpiroval sa modelmi autíčok, aj „angličáky“ boli v podstate odliatkami.

Tesla na karosériu využíva zliatinu hliníka a kremíka. Jej slabinou je malá deformačná schopnosť. „Čiže jej bezpečnosť je otázna. Navyše, aj pri malom náraze hrozí, že škoda bude totálna,“ hovorí Vedec roka 2023 a expert zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Alexander Schrek.

SkryťVypnúť reklamu

Špecializuje sa na tvárniteľnosť takzvaných kombinovaných polotovarov, čo je know-how, ktoré využívajú aj výrobcovia automobilov, aby ich karosérie boli pre posádku čo najbezpečnejšie pri prípadnej havárii.

„Úlohou kombinovaných polotovarov je akumulovať deformačnú energiu. Niektoré predné časti musia byť tenšie, aby sa deformovali a iné časti musia byť vysokopevné a hrubšie, aby náraz zastavili,“ vysvetľuje Alexander SCHREK v rozhovore pre INDEX .

Venujete sa tvárniteľnosti kombinovaných polotovarov. Aký to má význam?

Predstavte si kus plechu, ktorý sa dá tvarovať. Bežne je plech celistvý. Ja skúmam také polotovary, ktoré sú zložené z viacerých častí. Každá z nich môže mať iné napäťové a deformačné vlastnosti, vzájomne sú pospájané zvarmi.

Jedna z týchto častí je vždy z ocele, ktorá má však rôznu pevnosť a tvárniteľnosť. Tá ovplyvňuje aj proces premeny tohto polotovaru na finálny výrobok.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)Článok nájdete v augustovom vydaní mesačníka INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch, INDEX)

Aké finálne výrobky vzniknú z týchto polotovarov?

Výlisky, ktoré musia mať požadované vlastnosti. Využívajú sa napríklad pri karosériách áut. V niektorých miestach majú akumulovať deformačnú energiu, čiže majú byť deformovateľné. V iných častiach majú zabrániť deformácii, aby ochránili posádku auta.

Vysokopevná oceľ umožňuje znížiť hrúbku a výslednú hmotnosť karosérie auta. Tieto výlisky tvoria nosnú štruktúru či kostru vozidla, ktorá prenáša zaťaženie od jeho pohonu, posádky a prevádzky a aj pri nárazoch.

Súvisiaci článok V Česku panika, na Slovensku pohoda. Bratislavský Volkswagen naberie stovky ľudí Čítajte 

Skúmame spoje, aby nepraskali

Váš výskum smeruje k tomu, aby výlisky a výkovky mali presné tvary?

Áno, tvárnenie dáva polotovaru nový tvar a zlepšuje jeho vlastnosti a vyznačuje sa možnosťou dosiahnuť presné tvary. Niekedy je to aj o stotinách milimetra. Najmä pri objemovom tvárnení za studena.

SkryťVypnúť reklamu

Na aké súčiastky potrebuje automobilka takto presne tvarované výrobky?

Napríklad na ozubené kolesá, kľukové hriadele či ojnice. Keďže ide o masovú výrobu niekoľko stotisíc súčiastok, tak úspora gramu materiálu má veľké ekonomické prínosy.

Vďaka vášmu výskumu viete predpovedať polohu a orientáciu zvaru, aby nevznikali nepodarky a trhliny. O čo v tomto výskume ide?

Kombinované polotovary sa spájajú laserovým zvarom. Lenže v jeho mieste dochádza k zmenám materiálu, zhoršuje sa jeho tvárniteľnosť. Práve tam môže dôjsť k prasknutiu.

Náš výskum smeroval k tomu, aby sme toto riziko zmenšili. Mali sme nájsť materiály, ktoré sú vhodné na spájanie zvarom, a určiť polohu zvaru tak, aby pri veľkej tvarovej zmene nepraskol.

Zistili sme, že najvhodnejšie sú rôzne druhy ocele. Osobitne vysokopevné ocele, ktoré výrazne zvýšia pevnosť a tuhosť výliskov, čo sa využíva pri karosériách áut.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem ocele sa pri výrobe automobilov používajú aj hliníkové zliatiny. Tie nie sú vhodné na výlisky a ich spájanie?

Sú, ale skôr sa používajú v leteckom priemysle. Celohliníkové karosérie sa používali v autách Audi A8 a A2. Sú poskladané z viacerých odlievaných a lisovaných dielcov.

V tomto prípade bol problém, že sa obťažnejšie spájajú. Okrem toho má hliník horšie deformačné vlastnosti ako oceľ. Preto napríklad Audi A8 mala pre zvýšenie bezpečnosti v podvozku výstužný oceľový rám. Hliník má tiež nižšiu pevnosť ako oceľ.

Automobilky preto od celohliníkových karosérií upustili?

Nie, ale všeobecne sú tieto vozidlá drahšie, pretože výroba hliníka je energeticky náročnejšia. Hliník a jeho zliatiny sa skôr používajú na jednotlivé časti. Napríklad na prednú kapotu, čo je jeden samostatný dielec karosérie. Hliník je ľahší ako oceľ a má vyššiu tepelnú rozťažnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Expertka na cesty: Nikto sa v minulosti neodvážil experimentovať s asfaltom v tuneli (rozhovor) Čítajte 

Pri súčiastkach do áut sa používa aj keramika. Laická predstava je, že ide o krehký materiál. Nie je to problém?

Keramika sa používa len na niektoré dielce, napríklad na ložiská. Nepredstavujte si to však ako klasickú keramiku z vypálenej hliny. Je to napríklad nitrid kremičitý. Pri keramike vedci riešia problém, ako ju urobiť húževnatejšou.

Škoda môže byť totálna, klampiar nepomôže

Tesla vyrába karosérie ako jeden odliatok. Čo si o tom myslíte?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAXV2 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Firmy

Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3
Ilustračné foto.

Viacerí top dlžníci skončili v konkurze, ktorý súd zastavil pre nedostatok majetku.


1
Služba 123Kuriér začala expandovať hlavne po roku 2020.

Krach spoločnosti 123Kurier odhalil zákulisie jej raketového rastu.


72
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 338
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 151
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 769
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 550
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 237
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 715
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 353
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 083
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 208
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 646
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 010
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 704
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 645
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 219
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 346
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 422
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3

Zamestnancov trápi nadmerné množstvo práce a nízky plat.


TASR 1
Ilustračné foto.

Viacerí top dlžníci skončili v konkurze, ktorý súd zastavil pre nedostatok majetku.


1
Kancelársky komplex Apollo Business Center II.

Developer zatiaľ na Slovensku rezidenčný projekt nerealizoval.


2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 23 208
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 646
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 010
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 704
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 645
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 219
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 346
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák! 4 422
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu