Spoločnosť Micro-Epsilon Inspection je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v hlavnej kategórii Excelentný biznis príbeh.
Bratislavská firma Micro-Epsilon Inspection patrí medzi špičku v gumárenskom priemysle, hoci nevyrába pneumatiky. Medzi jej zákazníkov patria giganty ako Continental, Goodyear, Bridgestone, Ceat či Apollo.
Micro-Epsilon im dodáva špeciálne meracie a inšpekčné systémy. Stroje, ktoré stoja od tisícov po stovky tisíc eur, dohliadajú na každý proces výroby pneumatiky s cieľom minimalizovať chybovosť.
„V každom je softvér, ktorý dokáže zákazníkovi identifikovať, čo treba zmeniť na výrobnom procese, aby sa stabilizoval z hľadiska kvality a znížil jednotkové náklady,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ firmy Marián Šrámek.
Firma so šesťdesiatimi pracovníkmi má produkty u dvanástich najznámejších výrobcov pneumatík od Ekvádoru po Indonéziu. O nové zákazky nemá núdzu, preto stavia novú budovu za milióny eur, keďže tá súčasná už kapacitne nestačí.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasujú INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy a samosprávy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Pod nemeckou matkou, a predsa samostatne
Micro-Epsilon je pôvodom nemecká rodinná firma, ktorá vznikla pred vyše päťdesiatimi rokmi. Vyvíja senzory, ktoré merajú teplotu či hrúbku materiálov a majú široké uplatnenie pri automatizácii výroby v priemysle, automotive či pri výrobe polovodičov alebo batérií do elektroáut.
Skupinu v súčasnosti tvorí štyridsiatka firiem, ktoré nemecká materská spoločnosť postupne kúpila. Vyhľadávala menšie podniky s dobrou technológiou, know-how a odborným personálom, do ktorých vniesla štandardizované procesy a ktoré zakomponovala do vývoja a výroby vlastných produktov.
Obdobný postup aplikovali Nemci aj na Slovensku. V roku 2007 sa dohodli so spoločnosťou MicroStep-MIS na založení spoločnej firmy. MicroStep-MIS sa v súčasnosti venuje vývoju metrologických a leteckých systémov, ale pred sedemnástimi rokmi mala aj divíziu meracích systémov pre gumárenský priemysel. Tá sa v rokoch 2006 a 2007 dostala do zložitej situácie a takmer sa rozpadla.
Nemci vycítili príležitosť a jej úlomky od MicroStepu odkúpili. Úlomky preto, že to bol sklad, v ktorom sa systémy pre gumárensky priemysel vyrábali, a dvaja zamestnanci. Jedným z nich bol súčasný výkonný riaditeľ Micro-Epsilonu Marián Šrámek.
Slovenskú akvizíciu chceli Nemci začleniť pod materskú spoločnosť a manažérsky riadiť. V roku 2008 však prišla ekonomická kríza a s ňou prudký prepad dopytu v priemysle.
„Nemecký Micro-Epsilon sa odmlčal pre nedostatok zákaziek v celej skupine. Lenže my sme si vedeli nájsť vlastných klientov a dosahovali sme zisky aj v kríze, čo nám dalo značnú nezávislosť,“ spomína Šrámek s tým, že ich najväčším zákazníkom bol už vtedy gumárenský gigant Continental.
Keď Nemci pochopili, že slovenská firma rastie aj bez ich ochrannej ruky a zákazníci z brandže sú s ňou spokojní, dali jej výnimočnú voľnosť v procesoch vývoja, výroby, projektového manažmentu, obchodnej stratégie a marketingu.
V rámci nemeckého holdingu to bolo niečo neslýchané, žiadna iná dcérska spoločnosť nemá také výnimočné postavenie. Všade je projektový manažment a obchod riadený z centrály v Nemecku.
Navyše, od tohto roku slovenský Micro-Epsilon zastrešuje všetky aktivity skupiny v gumárenskom priemysle vrátane výroby v sesterskej firme v Indii.
Systémy pre pneumatiky
Ročne sa globálne vyprodukuje 2,6 miliardy pneumatík. Ich výroba je komplikovaný chemický proces. Z polotovaru z kaučuku vznikne spájaním na montážnom stroji surová pneumatika, na ktorú sa aplikuje špeciálny postrek na vulkanizáciu. Počas nej sa zo surovej pneumatiky stáva pružná, tá následne ide do vytvrdzovacieho lisu, ktorý vygravíruje dezén a označenie bočníc.
Každá fáza výroby podlieha prísnej kontrole kvality. Slovenský Micro-Epsilon dodáva meracie systémy pre každú fázu, jeho široké portfólio nemá konkurenciu.
„Jedným z produktov je profilometer, ktorý meria hrúbku a šírku gumených profilov, z ktorých sa skladajú vrstvy pneumatiky. Keď sme stroj nasadili u zákazníka, dosiahol 3,5-mesačnú návratnosť investície za materiál, a to nehovoríme o návratnosti za kvalitu,“ vysvetľuje Šrámek.