Čitateľovi Jozefovi (jeho celé meno máme v redakcii) nedávno prišiel klasickou poštou do schránky list, v ktorom bola „pamätná minca“ s podobizňou Alexandra Dubčeka.
Zásielku mu poslala firma Directmarketing. V liste píše, že adresát má za mincu s deklarovanou nominálnou hodnotou dve eurá do pätnástich dní od prevzatia zaplatiť 7,95 eura.
„Ak si objednaný tovar nebudete chcieť ponechať, môžete neporušené výrobky na vlastné náklady vrátiť do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru,“ stojí tiež v liste. Adresou je p. o. box v Banskej Bystrici.
Obdobné zásielky sa v poštových schránkach Slovákov objavujú pravidelne. Okrem mincí v nich posielajú napríklad „zberateľské kartičky“ alebo iné bezcenné predmety.
Ak však adresát nezaplatí, firma pošle ďalší list, v ktorom sa mu už vyhráža zmluvnou pokutou či tým, že prípad prevezme oddelenie vymáhania pohľadávok, ktoré bude žiadať dlžnú sumu exekúciou.
Obeťami takýchto obchodných praktík, ktorých sa dopúšťajú firmy alebo jednotlivci, médiami označovaní ako „šmejdi“, sa často stávajú právne menej podkutí ľudia, napríklad seniori.

Čo radí právnik
Základ je neprevziať obálku, ktorej odosielateľ vám nie je známy. Ak už zásielku, ktorá obsahuje nevyžiadaný tovar, prevezmete, nový zákon o ochrane spotrebiteľa, účinný od začiatku júla, stojí na vašej strane.