SME

Keď im napísali z Financial Times, mysleli si, že je to spam. Ich garážový biznis je špičkou v Európe

Začínali s predajom bicyklov a donutov.

Marek a Martin Cholevovci zo spoločnosti GardeonMarek a Martin Cholevovci zo spoločnosti Gardeon (Zdroj: Lukáš Klčo)

Spoločnosť Gardeon je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Výnimočný rodinný biznis.

Felix logo nové

Začiatkom roka britský denník The Financial Times zostavil rebríček tisícky najrýchlejšie rastúcich európskych firiem. Vychádzal pritom z priemerného ročného rastu v období rokov 2019 až 2022.

Víťazom sa stala česká fotovoltická firma Raylyst Solar s rastom tržieb na úrovni viac ako 800 percent, ale na 510. mieste sa so 60 percentami ocitla rodinná firma Gardeon z Turčianskeho Ďura.

„Napísali nám do firmy e-mail. Myslel som si, že je to spam, ale preposlal som ho bratovi. Našťastie sme vyplnili údaje a vidíte, ako to dopadlo,“ spomína Marek Choleva.

SkryťVypnúť reklamu

Spolu s bratom Martinom stoja za firmou Gardeon, ktorá predáva montované garáže, záhradné domčeky a prístrešky. „Nevymysleli sme raketovú vedu. Predávame produkty, ktoré sú užitočné. Ľudia ich budú potrebovať dnes, zajtra aj o sto rokov,“ vraví Martin Choleva.

Vyhlasovatelia FéliX Business Award

Odborný partner

Začiatky bez kapitálu

História podnikania Cholevovcov sa datuje od roku 1994. Ich otec Marián Choleva v malej domácej garáži v turčianskej obci Kláštor pod Znievom rozbehol opravovňu áut. Jeho synovia Marek a Martin mali vtedy šesť a jedenásť rokov a v dielni pravidelne pomáhali.

Otec sa ako živnostník obracal, ako vedel. Snažil sa uživiť aj predajom kníh a zeleniny, ale nešlo mu to. Jeho synovia si túto etapu života zapamätali do dospelosti, keď sa postavili na vlastné nohy.

V roku 2007 začali na otcovu živnosť podnikať. Najprv za peniaze, ktoré zarobili na oberačke jabĺk v Taliansku, kúpili stroj na výrobu donutov, predávali ich na jarmokoch.

SkryťVypnúť reklamu

Rozbehli tiež e-shop na predaj bicyklov. Ich nápad okamžite narazil na realitu, pretože bicykle sa objednávajú dlho pred cyklosezónou a bez kapitálu sa nedajú naplniť skladové zásoby, ktoré sa navyše ťažko odhadujú. Podnikateľský úver im nikto nechcel poskytnúť.

Otec však stál pri nich a usmerňoval ich podnikateľskú cestu. „Otec bol zručný, vedel mnohé veci vybaviť sedliackym rozumom a naše nápady nám pomáhal zhmotniť,“ spomína Marek Choleva.

Zlom nastal v lete 2010, keď s otcom navštívili veľtrh v Nemecku. Cholevovcov nadchla jednoduchá montovaná garáž s omietkou. Na Slovensku bola nepoznaným artiklom, ale oni v nej videli potenciál.

Zistili, že nemecká firma na veľtrhu garáže len prezentovala, ale ich výrobcom bola jedna poľská firma. Bola to typická fabrika, ktorá všetko exportovala do Nemecka. Poliakom bolo jedno, kto si od nich garáže objedná, zaujímali ich len objednávky a peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Stávka na online marketing

Bratia predali stánok a stroj na donuty a za utŕžené peniaze objednali od Poliakov prvú garáž. „Po každú garáž sme šli s dodávkou do Poľska a potom ju otec s kamarátmi montovali u zákazníka. Trvalo roky, kým sme si mohli dovoliť objednať plný kamión,“ spomína Marek Choleva.

O montované garáže spočiatku nebol veľký záujem, Slováci preferovali murované. Cholevovcom sa tak prvý rok podarilo predať len desať garáží.

Centrom firmy bol ich rodinný dom, odkiaľ robili všetko, od komunikácie s klientmi a výrobcom, cez marketing, distribúciu až po administratívu. Pracovali vo dne aj v noci, často cez víkendy.

„Princíp podnikania spočíva v neustálom riešení problémov. Keď vyriešite jeden, objaví sa ďalší,“ hovorí Marek Choleva. V roku 2013 prešli od živnosti k eseročke, ktorú nazvali 3PO Slovakia a neskôr ju premenovali na Gardeon.

SkryťVypnúť reklamu

Raz si istá firma z východu Slovenska od nich objednala garáž. Potom ju okamžite skopírovala, začala vyrábať a na parkoviskách obchodných reťazcov prezentovala ako vlastný produkt.

Paradoxne, pre Gardeon to zafungovalo ako osveta. Ľudia sa pri vystavenej garáži zastavili, ale potom ju aj tak hľadali na internete. A v tomto priestore boli silní Cholevovci.

FéliX Business Award

INDEX 11/2024 (3ku2)

Detaily o chystaných štátnych dlhopisoch aj príbeh expenťáka v novembrovom INDEXE.


Inovácií sa netreba báť. Slovenská sporiteľňa ocenila najlepšie biznis príbehy.


a 1 ďalší 5

INDEX a Slovenská sporiteľňa vyhlásili výsledky štvrtého ročníka súťaže.


Súvisiace témy: INDEX 8/2024
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (15. 5. 2025)
USD 1.121
AUD 1.734
CZK 24.928
JPY 164.010
CAD 1.563
GBP 0.842
HUF 404.200
PLN 4.243
CHF 0.939
SEK 10.854

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 077
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 374
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 956
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 649
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 087
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 043
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 027
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 1 984
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 536
  2. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 13 954
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 881
  4. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 566
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 488
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 038
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 6 245
  8. Rastislav Puchala: Nie, toto nebolo oslobodenie 4 958
  1. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  2. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  3. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  4. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  5. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  7. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  8. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Bratislava sa stáva pre mladých ľudí čoraz nedostupnejším mestom, čo sa týka vlastného bývania.

Celková zamestnanosť sa medziročne znížila.


TASR
365.bank.

ČSOB to umožní rozšíriť zákaznícke portfólio.


SITA 2

Rok 2027 v otázke konca plynu bol na stole dlho, hovorí Radovan Potočár.


a 2 ďalší
Donald Trump

Cez víkend sa predstavitelia USA a Číny dohodli na výraznom zmiernení vzájomných ciel.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 536
  2. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 13 954
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 881
  4. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 566
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 488
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 038
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 6 245
  8. Rastislav Puchala: Nie, toto nebolo oslobodenie 4 958
  1. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  2. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  3. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  4. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  5. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  6. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  7. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  8. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
SkryťZatvoriť reklamu