Spoločnosť Gardeon je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Výnimočný rodinný biznis.
Začiatkom roka britský denník The Financial Times zostavil rebríček tisícky najrýchlejšie rastúcich európskych firiem. Vychádzal pritom z priemerného ročného rastu v období rokov 2019 až 2022.
Víťazom sa stala česká fotovoltická firma Raylyst Solar s rastom tržieb na úrovni viac ako 800 percent, ale na 510. mieste sa so 60 percentami ocitla rodinná firma Gardeon z Turčianskeho Ďura.
„Napísali nám do firmy e-mail. Myslel som si, že je to spam, ale preposlal som ho bratovi. Našťastie sme vyplnili údaje a vidíte, ako to dopadlo,“ spomína Marek Choleva.
Spolu s bratom Martinom stoja za firmou Gardeon, ktorá predáva montované garáže, záhradné domčeky a prístrešky. „Nevymysleli sme raketovú vedu. Predávame produkty, ktoré sú užitočné. Ľudia ich budú potrebovať dnes, zajtra aj o sto rokov,“ vraví Martin Choleva.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasuje INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy a samosprávy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Začiatky bez kapitálu
História podnikania Cholevovcov sa datuje od roku 1994. Ich otec Marián Choleva v malej domácej garáži v turčianskej obci Kláštor pod Znievom rozbehol opravovňu áut. Jeho synovia Marek a Martin mali vtedy šesť a jedenásť rokov a v dielni pravidelne pomáhali.
Otec sa ako živnostník obracal, ako vedel. Snažil sa uživiť aj predajom kníh a zeleniny, ale nešlo mu to. Jeho synovia si túto etapu života zapamätali do dospelosti, keď sa postavili na vlastné nohy.
V roku 2007 začali na otcovu živnosť podnikať. Najprv za peniaze, ktoré zarobili na oberačke jabĺk v Taliansku, kúpili stroj na výrobu donutov, predávali ich na jarmokoch.
Rozbehli tiež e-shop na predaj bicyklov. Ich nápad okamžite narazil na realitu, pretože bicykle sa objednávajú dlho pred cyklosezónou a bez kapitálu sa nedajú naplniť skladové zásoby, ktoré sa navyše ťažko odhadujú. Podnikateľský úver im nikto nechcel poskytnúť.
Otec však stál pri nich a usmerňoval ich podnikateľskú cestu. „Otec bol zručný, vedel mnohé veci vybaviť sedliackym rozumom a naše nápady nám pomáhal zhmotniť,“ spomína Marek Choleva.
Zlom nastal v lete 2010, keď s otcom navštívili veľtrh v Nemecku. Cholevovcov nadchla jednoduchá montovaná garáž s omietkou. Na Slovensku bola nepoznaným artiklom, ale oni v nej videli potenciál.
Zistili, že nemecká firma na veľtrhu garáže len prezentovala, ale ich výrobcom bola jedna poľská firma. Bola to typická fabrika, ktorá všetko exportovala do Nemecka. Poliakom bolo jedno, kto si od nich garáže objedná, zaujímali ich len objednávky a peniaze.
Stávka na online marketing
Bratia predali stánok a stroj na donuty a za utŕžené peniaze objednali od Poliakov prvú garáž. „Po každú garáž sme šli s dodávkou do Poľska a potom ju otec s kamarátmi montovali u zákazníka. Trvalo roky, kým sme si mohli dovoliť objednať plný kamión,“ spomína Marek Choleva.
O montované garáže spočiatku nebol veľký záujem, Slováci preferovali murované. Cholevovcom sa tak prvý rok podarilo predať len desať garáží.
Centrom firmy bol ich rodinný dom, odkiaľ robili všetko, od komunikácie s klientmi a výrobcom, cez marketing, distribúciu až po administratívu. Pracovali vo dne aj v noci, často cez víkendy.
„Princíp podnikania spočíva v neustálom riešení problémov. Keď vyriešite jeden, objaví sa ďalší,“ hovorí Marek Choleva. V roku 2013 prešli od živnosti k eseročke, ktorú nazvali 3PO Slovakia a neskôr ju premenovali na Gardeon.
Raz si istá firma z východu Slovenska od nich objednala garáž. Potom ju okamžite skopírovala, začala vyrábať a na parkoviskách obchodných reťazcov prezentovala ako vlastný produkt.
Paradoxne, pre Gardeon to zafungovalo ako osveta. Ľudia sa pri vystavenej garáži zastavili, ale potom ju aj tak hľadali na internete. A v tomto priestore boli silní Cholevovci.