SME

Nálepka AI zatiaľ odrádza zákazníkov od nákupu

Negatívny postoj zákazníkov môže prameniť aj z obáv o osobné údaje.

(Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON. Technologickí giganti nalievajú do vývoja umelej inteligencie (AI) miliardy eur, jej propagáciou na produktoch však môžu zákazníkov v skutočnosti odradiť od nákupu.

Vyplýva to zo štúdie zverejnenej v júni odborným časopisom Journal of Hospitality Marketing & Management.

AI nahrádza prívlastok špičkový

Výskumníci do prieskumu vybrali účastníkov rôzneho veku a ukázali im popisy rovnakých vysávačov, televízorov a zákazníckych či zdravotníckych služieb. Popisy sa líšili iba v jednej drobnosti – niektoré obsahovali prívlastok "špičkový", iné namiesto neho používali "AI".

SkryťVypnúť reklamu

"Vždy, keď sme v popise spomenuli AI, chuť zákazníkov kúpiť si konkrétny produkt alebo službu výrazne klesla," uviedol pre CNN jeden z autorov štúdie, profesor Dogan Gursoy z Univerzity štátu Washington (WSU).

Štúdia dokazuje, že zákazníci sú zdržanliví pri implementácii umelej inteligencie do svojich životov aj napriek výrazným pokrokom v jej vývoji dosiahnutých počas uplynulých mesiacov a ich nadšenej propagácii zo strany technologických gigantov.

Už v minulosti fungovala v pozadí

Vnímanie AI podľa štúdie ovplyvňujú dva druhy dôvery – kognitívna (vedomá) a emotívna. Kognitívna dôvera vychádza z vyšších nárokov kladených ľuďmi na AI. Je to stroj, preto od nej očakávajú, že nebude omylná ako ľudia. Ak potom AI urobí nejaký "kiks", tento druh dôvery sa veľmi ľahko naruší.

SkryťVypnúť reklamu

Profesor Gursoy tvrdí, že jedným z dôvodov negatívneho vnímania umelej inteligencie je obmedzené chápanie vnútorných procesov v AI nútiace spotrebiteľov vytvárať si názor na základe emotívnej dôvery a subjektívnych zážitkov s touto technológiou.

Upozorňuje však, že AI už niekoľko rokov fungovala v pozadí, napríklad ako algoritmus odporúčaní na Netflixe alebo ako nástroj automatickej opravy textu v telefónoch, nie je preto žiadnou novinkou.

Iným dôvodom môže byť jej zobrazovanie v popkultúre, kde roboty a umelá inteligencia často figurujú v úlohe zloduchov.

Obavy o osobné dáta

Negatívny postoj zákazníkov však môže prameniť aj z obáv o bezpečnosť osobných údajov, vysvetľuje Gursoy.

Nedostatočná transparentnosť zo strany značiek, ktorým sa už naučili dôverovať, môže podľa neho túto dôveru naštrbiť alebo zničiť. Vystríha preto pred bezmyšlienkovitým používaním označenia AI.

SkryťVypnúť reklamu

"To najlepšie, čo môžu (spoločnosti) urobiť, je správne komunikovať. Namiesto označenia výrobku nálepkou 'využíva AI' alebo 'obsahuje umelú inteligenciu' by mali obavy zákazníkov rozptýliť tým, že im vysvetlia, ako im (táto technológia) uľahčí život," dodáva profesor Gursoy.

Obchod a nakupovanie

Ilustračné foto.

Čínsky obchodný zástupca navštívil Spojené štáty.


TASR
Predsedníčka eurokomisie Ursula von der Leyenová.

Transatlantické partnerstvo je kľúčovou tepnou globálneho obchodu, tvrdí eurokomisia.


TASR
Súvisiace témy: USA, Amerika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  8. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  1. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  2. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  4. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  5. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  7. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  8. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 17 110
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 526
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 5 983
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 349
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 773
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 105
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 1 971
  8. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 1 518
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Vyplýva to z revízie výdavkov na nemocnice Útvaru hodnoty za peniaze.


TASR
Generálny riaditeľ spoločnosti Ipesoft Florián Kevický

Žilinský Ipesoft si na špecifickom trhu vybudoval dominantné postavenie.


Ilustračné foto

Problémy Tesly zhoršila Muskova politika.


TASR 3
Ilustračné foto.

Investori čakajú najmä na údaje o vývoji na pracovnom trhu za august.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 199
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 796
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 12 999
  4. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 9 222
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 493
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 404
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 059
  8. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 861
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu