SME

Nálepka AI zatiaľ odrádza zákazníkov od nákupu

Negatívny postoj zákazníkov môže prameniť aj z obáv o osobné údaje.

(Zdroj: SITA/AP)

WASHINGTON. Technologickí giganti nalievajú do vývoja umelej inteligencie (AI) miliardy eur, jej propagáciou na produktoch však môžu zákazníkov v skutočnosti odradiť od nákupu.

Vyplýva to zo štúdie zverejnenej v júni odborným časopisom Journal of Hospitality Marketing & Management.

AI nahrádza prívlastok špičkový

Výskumníci do prieskumu vybrali účastníkov rôzneho veku a ukázali im popisy rovnakých vysávačov, televízorov a zákazníckych či zdravotníckych služieb. Popisy sa líšili iba v jednej drobnosti – niektoré obsahovali prívlastok "špičkový", iné namiesto neho používali "AI".

SkryťVypnúť reklamu

"Vždy, keď sme v popise spomenuli AI, chuť zákazníkov kúpiť si konkrétny produkt alebo službu výrazne klesla," uviedol pre CNN jeden z autorov štúdie, profesor Dogan Gursoy z Univerzity štátu Washington (WSU).

Štúdia dokazuje, že zákazníci sú zdržanliví pri implementácii umelej inteligencie do svojich životov aj napriek výrazným pokrokom v jej vývoji dosiahnutých počas uplynulých mesiacov a ich nadšenej propagácii zo strany technologických gigantov.

Už v minulosti fungovala v pozadí

Vnímanie AI podľa štúdie ovplyvňujú dva druhy dôvery – kognitívna (vedomá) a emotívna. Kognitívna dôvera vychádza z vyšších nárokov kladených ľuďmi na AI. Je to stroj, preto od nej očakávajú, že nebude omylná ako ľudia. Ak potom AI urobí nejaký "kiks", tento druh dôvery sa veľmi ľahko naruší.

SkryťVypnúť reklamu

Profesor Gursoy tvrdí, že jedným z dôvodov negatívneho vnímania umelej inteligencie je obmedzené chápanie vnútorných procesov v AI nútiace spotrebiteľov vytvárať si názor na základe emotívnej dôvery a subjektívnych zážitkov s touto technológiou.

Upozorňuje však, že AI už niekoľko rokov fungovala v pozadí, napríklad ako algoritmus odporúčaní na Netflixe alebo ako nástroj automatickej opravy textu v telefónoch, nie je preto žiadnou novinkou.

Iným dôvodom môže byť jej zobrazovanie v popkultúre, kde roboty a umelá inteligencia často figurujú v úlohe zloduchov.

Obavy o osobné dáta

Negatívny postoj zákazníkov však môže prameniť aj z obáv o bezpečnosť osobných údajov, vysvetľuje Gursoy.

Nedostatočná transparentnosť zo strany značiek, ktorým sa už naučili dôverovať, môže podľa neho túto dôveru naštrbiť alebo zničiť. Vystríha preto pred bezmyšlienkovitým používaním označenia AI.

SkryťVypnúť reklamu

"To najlepšie, čo môžu (spoločnosti) urobiť, je správne komunikovať. Namiesto označenia výrobku nálepkou 'využíva AI' alebo 'obsahuje umelú inteligenciu' by mali obavy zákazníkov rozptýliť tým, že im vysvetlia, ako im (táto technológia) uľahčí život," dodáva profesor Gursoy.

Obchod a nakupovanie

Súvisiace témy: USA, Amerika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  2. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  3. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  4. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  6. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  7. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  8. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  1. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  2. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  3. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  8. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 13 381
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 6 592
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 367
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 356
  5. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 854
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 409
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 998
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 489
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 497
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 376
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 081
  4. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 790
  5. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 154
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 016
  7. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 4 804
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 530
  1. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  2. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  3. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  4. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  5. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  6. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  7. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  8. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
SkryťZatvoriť reklamu