Podiel elektroáut na celkovom predaji bol vlani na Slovensku na úrovni 2,7 percenta. Na porovnanie, priemer Európskej únie dosiahol 14,6 percenta. Slovensku patrí v tomto ukazovateli posledné miesto spomedzi všetkých členských krajín.
O málo lepšie v popularite e-áut dopadlo Česko (podiel tri percentá) a Poľsko (3,6 percenta). Ani Maďarsko (5,4 percenta) sa zatiaľ výraznejšie nepriblížilo k priemeru EÚ.
Koncom prvého polroka 2024 bolo na Slovensku registrovaných ani nie 13-tisíc batériových áut. Je to kvapka v mori, keďže po slovenských cestách jazdí celkovo 2,7 milióna vozidiel.
Dopyt po elektroautách je nízky a problematická je tiež štruktúra kupujúcich. V prevažnej väčšine ide o firmy. Pre bežného Slováka sú batériové autá finančne nedostupné a o sľubovaných dotačných schémach vláda radšej nehovorí.
Nízky dopyt a plné sklady
Začiatok tohto roka bol pre mnohých predajcov elektrických áut kritický. Vedúci predaja Mercedes-Benz a Kia v spoločnosti Motor-Car Banská Bystrica Jozef Púček hovorí, že dôvodom bol extrémne nízky dopyt a veľké skladové zásoby.
„Predaj ani zďaleka nedosahoval očakávania importérov a predajcov, preto pristúpili k rôznym akciám a k markantným cenovým zvýhodneniam,“ vysvetľuje.
Už vlani pritom predajcovia ponúkali benefity, ako boli nabíjacie karty, zvýhodnené financovanie či doplnky typu wallbox a nabíjacie káble v cene auta. „Úprimne, táto forma podpory predaja nemala veľký efekt,“ uznáva Púček.