Elektromobilita je už roky fenoménom. Jej rozvoj podporujú vlády (vo vyspelom svete, nie na Slovensku), autá na batériový pohon naberajú väčšiu popularitu medzi spotrebiteľmi.
A nielen preto, že sú ekologickou náhradou vozidiel na spaľovací pohon. Osud planéty, bohužiaľ, stále nie je dostatočne sexy téma. E-autá sú úsporné, tiché, s výborným zrýchlením a už aj dojazdom, niektoré s futuristickým dizajnom.
Dávno neplatí, že sú len vizionárskym výstrelkom Elona Muska a jeho Tesly. E-autá majú v ponuke všetky štandardné automobilky. Áno, aj Dacia. K ich väčšiemu zastúpeniu na cestách sveta výrazne prispieva Čína, ktorej plejáda elektro automobiliek sa tlačí aj na európsky trh.
Ponuka sa postupne zväčšuje a aj slovenské automobilky preklenuli obavy z toho, že na vlnu e-mobility nedokážu naskočiť, a tak sa aj u nás už vyrábajú viaceré elektrické či hybridné modely.
E-autá sú tak dostupné širokej slovenskej motoristickej verejnosti. Zatiaľ však len teoreticky. Realita je totiž opačná a elektromobily plnia na Slovensku viac sklady než parkoviská a garáže.
Odkedy sa začal predávať prelomový Model S od Tesly, ubehlo už 12 rokov. A kým v mnohých európskych krajinách sa stali bežnou súčasťou cestnej premávky, na Slovensku vídame elektroauto stále pomerne ojedinele. Nenadarmo nám patrí žalostne posledné miesto v registráciách elektrických osobných áut v celej Európe.
Prečo to tak je?
Najprv sa dlho prstom ukazovalo na málopočetnú infraštruktúru dobíjacích staníc. A že je teda nezmysel kupovať si elektroauto, keď ho nemáte kde nabiť.
No keď sa siete nabíjačiek podarilo obstojne vybudovať, vrátil sa kmeňový problém. Slováci na e-autá jednoducho nemajú. Modely v nižšej a strednej triede sú takmer dvojnásobne drahšie ako ich starší spaľovací súrodenci.
Dokonca aj tých pár tisíc predaných e-áut ročne (s ktorými sme, opäť pripomínam, najhorší v EÚ) je z pohľadu domácností zavádzajúce číslo. Prevažnú väčšinu totiž, ako sa dočítate v článku venovanom predaju e-áut na Slovensku, nakúpili firmy.
Ako ich teda dostať na slovenské cesty viac? Mala by to byť hračka. V krajine, v ktorej vládne partaj so "silným sociálnym cítením", by predsa silný sociálny štát mal občanom na kúpu elektromobilu prispieť, nie?
Opak je pravdou. Slovensko je jednou z mála európskych krajín, ktoré nemá žiadnu dotačnú schému na nákup e-auta a elektromobilitu ani nijako inak nepropaguje.
V dohľadnom čase sa to zrejme ani nezmení. Od Fica s Dankom sa dá očakávať nanajvýš príspevok na metalízu vo farbách trikolóry či na palivovú kartu od Slovnaftu.
Pochopiteľne, e-autá môžu byť pre voliča vládnej koalície okrajovou témou. Namiesto toho, aby sme však hľadali príčiny, prečo ekonomicky slabneme a životná úroveň slovenských domácností čoraz viac zaostáva za EÚ, budeme radšej naďalej viesť diskusie o fejkovej národnej hrdosti, diktáte Bruselu a nezmyselnosti green dealu. Keď už chudobní, tak aspoň s právom doživotne vlastniť a užívať naftovú oktávku 1.9 tdi.