Spoločnosť Kros je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award v kategórii Excelentný biznis príbeh.
Po príchode do zasadačky spoločnosti Kros nás upúta veľká tabuľa s tvárami jej zamestnancov. Nejde o zábery z firemných večierkov, pri každej fotografii je uvedený stručný opis zamestnanca, jeho zaradenie a špecifické preferencie v práci.
„Noví členovia firmy si tak môžu rýchlejšie zapamätať tváre a mená svojich kolegov, čo im uľahčí začlenenie do kolektívu. Popisy pomáhajú identifikovať, kto je odborníkom na akú oblasť, čo je kľúčové pri riešení konkrétnych úloh alebo projektov,“ vysvetľuje šéfka Krosu Jana Haderková s tým, že firme to otvorilo nové možnosti na využitie potenciálu ľudí.
Vo svete IT, kde vládne veľká konkurencia domácich i zahraničných hráčov, ako aj tlak na plnenie deadlinov, to bol pre Kros z manažérskeho hľadiska dôležitý moment, aby nestratil ťah na bránku.
Firma sídliaca v Žiline vyvíja ekonomické softvéry určené pre účtovníctvo, mzdy, daňové priznania, fakturáciu, stavebníctvo a skladové hospodárstvo. Za tri dekády existencie si na tomto trhu vybudovala významné postavenie.
FéliX Business Award
je biznisová cena, ktorú vyhlasuje INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s partnermi. Získať ju môžu inšpiratívne a spoločensky zodpovedné firmy a samosprávy za aktivity, ktoré prispievajú k prosperite a modernosti krajiny.
Vyhlasovatelia FéliX Business Award
Odborný partner
Z univerzity do biznisu
Na začiatku príbehu Krosu bol fenomén Windows 95, čo bol vtedy nový operačný systém Microsoftu, ktorý vo veľkom nahrádzal starší MS DOS.
Zakladateľ Krosu Alexander Matiščík dovtedy na Žilinskej univerzite prednášal programovanie. Keď sa stretol so spolužiakom a programátorom Jaroslavom Kuliškom, povedali si, že využijú informačné technológie pri podnikaní.
Vytvorili účtovný program Alfa, ktorý sa vďaka funkcionalite, dizajnu a intuitívnemu ovládaniu stal komerčným hitom. Po stovkách inovácií sa doteraz predáva a predstavuje jeden z pilierov podnikania Krosu.

Názov firmy vznikol z toho, že Jaroslav Kuliška bol fanúšikom cezpoľného behu, teda krosu. Toto slovo však podľa neho vystihovalo aj začiatky podnikania v IT sfére, keď sa museli popasovať s prekážkami.
Za uplynulé tri dekády prešiel Kros dlhú cestu. Rozšíril produktové portfólio, pribudli mu desiatky zamestnancov, ako aj profesionálne interné procesy. Firme kontinuálne rastú výnosy a je dlhodobo v zelených číslach. Vlani pri tržbách 15 miliónov eur, čo bolo o 18 percent viac ako v roku 2022, dosiahla zisk 1,8-milióna.
Dvojica zakladateľov je stále súčasťou predstavenstva a sú tiež väčšinovými vlastníkmi firmy, hoci ich úlohy sa zmenili. Dohliadajú na dlhodobú stratégiu, ale to, ako sa zrealizuje, je úlohou tímu okolo CEO spoločnosti Jany Haderkovej.
Tri produktové vetvy
Biznis model Krosu je založený na troch vetvách. Prvou sú štandardizované, takzvané „krabicové“ softvéry pre jednoduché a podvojné účtovníctvo, fakturáciu a personalistiku. Sú štandardizované a predávané pre masových klientov, ktorí ich jednoducho musí akceptovať tak, ako boli naprogramované.
Druhou vetvou sú riešenia šité na mieru klienta, takzvané ERP systémy. Firmám umožňujú centralizovať údaje z rôznych oddelení, čo zjednodušuje riadenie a znižuje pravdepodobnosť chýb spôsobených neefektívnou komunikáciou medzi nimi.
Treťou produktovou skupinou sú programy pre stavebné firmy, developerov a investorov, ktorým pomáhajú s plánovaním, návrhom, rozpočtovaním a sledovaním priebehu prác.
Väčšina zo 100-tisíc zákazníkov Krosu využíva softvér, pri ktorom využíva takzvaný freemium model. To znamená, že pre menších používateľov je bezplatný. Ide napríklad o softvér na fakturácie. Kros sa spolieha na to, že časom ich klienti vyrastú a začnú platiť za rozšírené funkcie.
Významnú časť tržieb Krosu tvoria účtovnícke firmy, u ktorých si menší podnikatelia nechávajú externe robiť účtovníctvo. „Pre týchto klientov je náš softvér pracovnou lopatou a potrebujú ho mať, aby robili svoj core biznis,“ vysvetľuje Haderková.
Dve tretiny zákazníkov sú menšie eseročky, napríklad predajňa šiat, obchod s bicyklami alebo kaderníctvo. Softvér si kúpia na to, aby mali prehľad o sklade a uľahčili si fakturáciu.
