Nemecký koncern Volkswagen prechádza vážnou krízou. Klesajúce marže, strata trhového podielu najmä v Číne, dlhodobé problémy s vývojom vlastného softvéru a chabé predaje elektroáut spôsobili, že to vo vedení nemeckej spoločnosti vrie.
Volkswagen je ekonomickou chrbticou Nemecka, preto avizované škrtanie nákladov vyvolalo v krajine obrovský ohlas. Koncern zamestnáva globálne 654-tisíc ľudí, má viac ako sto závodov a ročné tržby 332 miliárd eur. To je trikrát viac ako HDP Slovenska.
Volkswagen by tak mohol byť štátom sám osebe s hlavným mestom Wolfsburg, kde sa nachádza centrála. Prechádza si drámou, ktorá už niekoľko rokov graduje, ale pred pár dňami nabrala novú zápletku.

V ostatných dňoch Volkswagen ohlásil, že musí sekať náklady oveľa drsnejšie, ako mal pôvodne v pláne. V hre je prelomenie tabu, ktorému sa koncern cez interné dohody vyhýbal.
Automobilka plánuje zrušiť dohodu so zamestnancami o istote zamestnania z roku 1994 a zatvoriť niekoľko fabrík. Je to nová etapa v bohatej histórii značky, ktorú v minulosti manažéri nemuseli riešiť.
1. Aké opatrenia chce vedenie koncernu urobiť?
Ekonomicky ide Volkswagenu o všetko. Čísla za prvý polrok boli slabé a prevádzkové marže kľúčových značiek koncernu klesli pod päť percent.
Volkswagen bude čeliť ofenzíve čínskych elektromobilov v Európe, pritom predaje na kľúčovom čínskom trhu idú Volkswagenu dole kopcom. Za prvý polrok 2024 predal globálne 184-tisíc elektroáut, čo je medziročne o pätnásť percent menej.
Šéf koncernu Oliver Blume vo štvrtok zorganizoval výročné stretnutie v múzeu Artipelag v Švédsku. Chcel najvyšším predstaviteľom firmy predstaviť v hrubých rysoch nevyhnutné kroky, aby ostal Volkswagen v dravej konkurencii a v nepriaznivom ekonomickom prostredí konkurenčným.
Šéf koncernu už vlani predstavil plány na reštrukturalizáciu firmy s úsporami, ktoré majú do roku 2026 ušetriť 10 miliárd eur. Ani táto suma však už nie je dostatočná a hovorí sa o úsporách až 14 miliárd eur.
„Sú to náklady na vývoj, materiál, výrobu, distribúciu až po fixné náklady. Zníženie nákladov nie je práca s okamžitým efektom a bude to trvať,“ povedal v rozhovore pre denník Handelsblatt.
V hre sú dve základné opatrenia.