SME

Škrty aj prepúšťania budú drastickejšie, kríza je vážna. Čo sa to deje vo Volkswagene?

V Nemecku hrozí zatváranie fabrík.

Volkswagen je ekonomickou chrbticou Nemecka. Volkswagen je ekonomickou chrbticou Nemecka. (Zdroj: SITA/AP/DPA)

Nemecký koncern Volkswagen prechádza vážnou krízou. Klesajúce marže, strata trhového podielu najmä v Číne, dlhodobé problémy s vývojom vlastného softvéru a chabé predaje elektroáut spôsobili, že to vo vedení nemeckej spoločnosti vrie.

Volkswagen je ekonomickou chrbticou Nemecka, preto avizované škrtanie nákladov vyvolalo v krajine obrovský ohlas. Koncern zamestnáva globálne 654-tisíc ľudí, má viac ako sto závodov a ročné tržby 332 miliárd eur. To je trikrát viac ako HDP Slovenska.

Volkswagen by tak mohol byť štátom sám osebe s hlavným mestom Wolfsburg, kde sa nachádza centrála. Prechádza si drámou, ktorá už niekoľko rokov graduje, ale pred pár dňami nabrala novú zápletku.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok V Česku panika, na Slovensku pohoda. Bratislavský Volkswagen naberie stovky ľudí Čítajte 

V ostatných dňoch Volkswagen ohlásil, že musí sekať náklady oveľa drsnejšie, ako mal pôvodne v pláne. V hre je prelomenie tabu, ktorému sa koncern cez interné dohody vyhýbal.

Automobilka plánuje zrušiť dohodu so zamestnancami o istote zamestnania z roku 1994 a zatvoriť niekoľko fabrík. Je to nová etapa v bohatej histórii značky, ktorú v minulosti manažéri nemuseli riešiť.

1. Aké opatrenia chce vedenie koncernu urobiť?

Ekonomicky ide Volkswagenu o všetko. Čísla za prvý polrok boli slabé a prevádzkové marže kľúčových značiek koncernu klesli pod päť percent.

Volkswagen bude čeliť ofenzíve čínskych elektromobilov v Európe, pritom predaje na kľúčovom čínskom trhu idú Volkswagenu dole kopcom. Za prvý polrok 2024 predal globálne 184-tisíc elektroáut, čo je medziročne o pätnásť percent menej.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf koncernu Oliver Blume vo štvrtok zorganizoval výročné stretnutie v múzeu Artipelag v Švédsku. Chcel najvyšším predstaviteľom firmy predstaviť v hrubých rysoch nevyhnutné kroky, aby ostal Volkswagen v dravej konkurencii a v nepriaznivom ekonomickom prostredí konkurenčným.

Šéf koncernu už vlani predstavil plány na reštrukturalizáciu firmy s úsporami, ktoré majú do roku 2026 ušetriť 10 miliárd eur. Ani táto suma však už nie je dostatočná a hovorí sa o úsporách až 14 miliárd eur.

„Sú to náklady na vývoj, materiál, výrobu, distribúciu až po fixné náklady. Zníženie nákladov nie je práca s okamžitým efektom a bude to trvať,“ povedal v rozhovore pre denník Handelsblatt.

V hre sú dve základné opatrenia.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAZKY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Autá Volkswagen

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné?
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 373
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 4 588
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 563
  4. Prečo sú dovolenky na obrích výletných lodiach lacné? 3 250
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 903
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 793
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 354
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 746
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ministerka hospodárstva Denisa Saková.

Zástupcovia rokovali aj o budúcom vývoji energetického trhu.


TASR 1
Nové klientske centrum ministerstva vnútra vznikne v obchodnom centre Styla.

Vlani čakali ľudia aj týždne po termíne.


41

Shein čelí obvineniam zo zvyšovania cien pred zavedením zľavovej kampane.


TASR
Mesto Hlohovec.

Zostavili sme rebríček najväčších dlžníkov finančnej správy okresu Hlohovec.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 319
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 209
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 17 471
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 7 709
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 214
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 5 321
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 800
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 373
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu