SME

Bojkot Pepsi a Coca-Coly v moslimských štátoch zvyšuje predaj miestnych značiek

Spotrebitelia reagujú na útoky Izraela v Pásme Gazy.

Fľaše Pepsi sú vystavené v supermarkete.Fľaše Pepsi sú vystavené v supermarkete. (Zdroj: TASR/AP)

KÁHIRA/ISLAMABAD/NEW YORK. Americké nápojové spoločnosti Coca-Cola a PepsiCo investovali za desiatky rokov do krajín s početnou moslimskou populáciou stovky miliónov dolárov s cieľom vybudovať si dobrú pozíciu na trhu. Teraz však na týchto trhoch rastú hlavne domáce značky.

Je za tým najmä bojkot spotrebiteľov, ktorí tak reagujú na útoky Izraela v Pásme Gazy, pričom kľúčovým spojencom Izraela sú práve USA.

Celkové tržby divízie spoločnosti PepsiCo pokrývajúcej Afriku, Blízky východ a južnú Áziu dosiahli vlani 6 miliárd USD (5,40 miliardy eur). Coca-Cola zasa zaznamenala tržby divízie pokrývajúcej regióny Európa, Blízky východ a Afrika na úrovni 8 miliárd USD.

SkryťVypnúť reklamu

Za šesť mesiacov od 7. októbra 2023, keď palestínske hnutie Hamas zaútočilo na Izrael, po čom nasledovala odveta Izraela v Pásme Gazy, však PepsiCo nezaznamenala v spomínanej divízii takmer žiadny rast predaja. Za rovnaké obdobie 2022/2023 pritom v prvých troch mesiacoch evidovala rast o 8 % a v druhých o 15 %.

Súvisiaci článok O koľko zdražie Coca-Cola kvôli dani z cukru? Privátne značky vyletia na dvojnásobok Čítajte 

V Egypte sa jej predaj podľa údajov miestnej divízie za šesť mesiacov tohto roka znížil v percentuálnom vyjadrení o dvojciferné hodnoty. Za rovnaké obdobie minulého roka však zaznamenal objem predaja rast na hornej hranici jednocifernej stupnice.

Naopak, export obdobného egyptského nápoja V7 sa od začiatku tohto roka takmer strojnásobil, povedal zakladateľ firmy Mohamed Nour. Pôvodne pracoval vo vedení firmy Coca-Cola, po 28 rokoch v roku 2020 však založil vlastnú spoločnosť a teraz predáva nápoj V7 v 21 krajinách. Na egyptskom trhu sa predaj V7 zvýšil medziročne o 40 %.

SkryťVypnúť reklamu

Aj v Pakistane zaznamenal predaj miestnych nápojov od začiatku vojny v Gaze rast. Nápoje Cola Next a Pakola držia momentálne približne 12 % z pakistanského trhu s nealkoholickými nápojmi. Pred bojkotom západných značiek to bolo zhruba 2,5 %.

Šéf PepsiCo Ramon Laguarta v rozhovore pre Reuters potvrdil, že "niektorí spotrebitelia sa z politických dôvodov rozhodli pre iné alternatívy". Dodal, že bojkot sa týka najmä krajín ako Libanon, Egypt a Pakistan. Nepochybuje však, že časom sa situácia upokojí a predaj začne opäť rásť.

Súvisiaci článok Čo nakúpil Gates, Soros či Buffett? Pozrite si, akým firmám veria miliardári Čítajte 

Aj ďalšie americké značky považované za symbol západnej kultúry, ako sú sieť rýchleho občerstvenia McDonald's a kaviarenský reťazec Starbucks, čelia bojkotu v niektorých moslimských krajinách za podporu Izraela zo strany Washingtonu. Ako uviedla spoločnosť pre prieskum trhu NielsenIQ, podiel globálnych značiek na trhu Blízkeho východu klesol celkovo v 1. polroku tohto roka o 4 %. Protesty však pociťujú najmä výrobcovia nealkoholických nápojov.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosti však napriek tomu na týchto trhoch ďalej investujú. Krajiny známe početnou populáciou mladých ľudí totiž pre firmy ako Coca-Cola či PepsiCo ponúkajú do budúcnosti šancu na rast v situácii, keď na západných trhoch sa rast dopytu spomaľuje. Firmy preto oznámili nové investície a značky sa často prezentujú aj v miestnych komunitách prostredníctvom podpory charitatívnych projektov, sponzoringom miestnych umelcov či kriketových tímov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 707
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 351
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 943
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 804
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 582
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 472
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 097
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 542
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 594
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 342
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 261
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 047
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 481
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


Výrobcovia hodiniek budú patriť medzi najviac poškodených americkými clami.


TASR
Prešovské sídlisko Sekčov.

Výraznejší nárast nastal len v Prešove, Trnave a druhom bratislavskom obvode.


TASR
Ilustračné foto.

Spotreba klasického pivo v Nemecku už roky klesá.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 42 542
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 594
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 342
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 786
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 261
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 047
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 452
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 481
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu