Vyštudovaný elektrotechnik Filip Glasa, ktorý kedysi písal blogy o financiách, rozbehol v roku 2012 projekt FinStat. Uľahčil ním prístup k údajom o firmách, ich výsledkoch a majiteľoch pre širokú verejnosť. Dopomohol k zvýšeniu transparentnosti podnikateľského prostredia.
FinStatu sa finančne darí, ale rastú mu aj náklady. V roku 2020 spustil európsky projekt HitHorizons, ktorý mapuje údaje o zahraničných firmách. Najnovšou epizódou firmy je vstup na český trh.
„Oslovujeme primárne štyri tisícky existujúcich slovenských klientov, pretože oni si český Finstat vyžiadali od nás,“ vysvetľuje Filip GLASA v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore dočítate:
- či chcú klienti platiť za Finstat a prečo spustili projekt, ktorý mapuje európske firmy,
- prečo čakali na vstup na český trh päť rokov a kde vidia najväčší potenciál,
- kto sú klienti FinStatu a prečo je slovenský trh špecifický,
- koľko platia za služby Finstatu klienti na Slovensku a koľko v zahraničí.
Kým tržby FinStatu stabilne rastú, prvý poriadny zisk ste dosiahli až vlani. Čo sa stalo?
Pôvodne sme sa chceli dostať do zisku oveľa skôr, ale vždy nám v tom niečo zabránilo. Vlani sa to zlomilo, ale bola to zhoda okolností. Od vzniku firmy pracujeme na viacerých projektov a vlani mnohé z nich dobiehali, preto nám vzrástli tržby a dosiahli sme slušný zisk. Tento rok budú tržby rásť, ale o niečo pomalšie. So ziskom to bude komplikovanejšie. Vyskočili nám náklady, ktoré sme nevedeli zredukovať.
O akých nákladoch hovoríte?
Najväčšie nákladové položky tvoria rastúce mzdové náklady, potom výdavky na získavanie dát a na servery. Využívame cloudovú službu Microsoft Azure. Výdavky za cloud sme škrtili, ako sa dalo, ale nakopil sa nám technologický dlh.
Po vlaňajšku sme si mohli dovoliť investovať do cloudu viac peňazí. Výsledkom je väčšia stabilita a rýchlosť služby. Výrazne nám vzrástli aj náklady za kúpu dát. Jeden z ich dodávateľov nám vypadol, keďže ho zhltol väčší konkurent. Cena od neho už je dramaticky vyššia.
Na menších trhoch sme obozretnejší
V roku 2020 ste spustili celoeurópsky register firiem HitHorizons. Služba obsahuje údaje o 80 miliónoch európskych firiem. Ako získavate dáta?
Bežne dostupné zdroje využívame pri firmách zo Slovenska a Česka a spracovávame si ich vlastnými silami. V ďalších krajinách je to komplikovanejšie. Zistili sme, že spracovanie dát z rôznych európskych trhoch by nás stálo veľa peňazí a času, preto kombinujeme vlastné spracovanie dát z registrov s nákupom dát od viacerých dodávateľov.
Jeden nám však vypadol. Zo začiatku sme mali dáta od neho za veľmi rozumnú cenu, ale po zlúčení s väčším konkurentom ju zdvihol. Museli sme to akceptovať, pretože nič lepšie sme nenašli.
HitHorizons síce pokrýva všetky európske firmy, ale často ponúka len základné informácie, ako sú oblasť podnikania, adresa sídla či tržby. Aká je pridaná hodnota vašej služby?
Pokryť nahrubo firmy vo všetkých európskych krajinách bol zámer. V druhom kroku sme chceli ísť na kľúčových trhoch do hĺbky a rozobrať lokálne firmy detailnejšie. Zistili sme, že naše kľúčové trhy sú Nemecko, Francúzsko či Taliansko.
Máme klientov, ktorí všeobecné dáta o firmách potrebujú. Využívajú ich na zháňanie nových klientov z odvetví, v ktorých pôsobia. Do databázových systémov určených na obchodné využitie im stačia základné údaje. Nepotrebujú detaily, na ktoré sme zvyknutí zo slovenského FinStatu.
A čo ak klient požaduje detailnejšie informácie?
Pri tejto skupine klientov postupujeme po jednotlivých krajinách. Máme pokryté najväčšie a najdôležitejšie obchodné registre v Európe. V Taliansku sme mali zákazníka, ktorý od nás požadoval špecifické identifikačné čísla talianskych firiem, pretože ich potreboval zadávať do faktúr. Najprv sme zisťovali, čo presne je to daňové číslo. Následne sme hľadali cesty, ako sa k nim dostať efektívne a za rozumné peniaze.
Aj pri jednom klientovi je to pre vás rentabilné?
To je kľúčová otázka.