Železnice na Slovensku majú dlhodobo problém s kvalitou koľajníc. Keď sa zhorší počasie, vlaky meškajú desiatky minút. A nejde len o extrémne zrážky, aké západnú časť krajiny postihli minulý týždeň.
„Dážď dokáže podmyť aj koľajnice, ale väčším problémom sú popadané stromy na trati,“ hovorí výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov Slovenska Patrik Benka. Pre zanedbané železnice podľa neho dopravcovia obchádzajú Slovensko cez Maďarsko.
Slovensku chýba aj predstava o tom, čo sa má voziť vlakmi a čo kamiónmi. „O tom, ako voziť tovar, musia rozhodnúť politici. Lenže to by museli vidieť na viac ako štyri roky dopredu a mať dlhodobé vízie,“ vysvetľuje Patrik BENKA v rozhovore pre INDEX.
V rozhovore sa dočítate:
- Prečo dážď škodí koľajniciam,
- prečo sú niektoré koľajnice ako tankodróm,
- prečo Slovensko niektorí dopravcovia obchádzajú,
- kedy sa oplatí preložiť tovar z kamióna na vlak?
Nedávno výdatne pršalo takmer celý týždeň. Ako to škodí koľajniciam?
Mierny dážď im neškodí, ale keď prší dlho a intenzívne, môže voda podmyť štrkové lôžko pod traťou. Vlak potom svojou hmotnosťou zatlačí koľaje do zeme, napriek ich upevneniu k podvalom.
Keď pri daždi aj fúka, môžu na koľaje spadnúť stromy a poškodiť trakčné vedenie. Za to môže nedostatočná údržba okolia trate, ktorú zabezpečuje správca železničnej siete, teda Železnice SR (ŽSR).

Ktoré úseky sú najviac problémové?
Zanedbaná je celá sieť, ale ak hovoríme napríklad o vegetácii okolo tratí, máme menej a viac problémové úseky.
Napríklad teraz ŽSR zazmluvnili firmy na odstránenie drevín na trati Bernolákovo - Senec a Šaľa - Galanta. Ako dôvod uvádzajú, že návestidlá sú už ťažko viditeľné, takže situácia je naozaj zlá.
Búrka je síce extrém, ktorý môže narobiť veľa problémov, ale ak by stromy pri koľajach neboli, tak by na ne alebo na trolejové vedenie nespadli.
Modernizácia sa spomalí. A pomalá je už teraz
Je stav železničných tratí na Slovensku taký alarmujúci, ako hovoria niektorí českí rušňovodiči, keď ich prirovnávajú k tankodrómu?