Deväťdesiat eur za ročnú diaľničnú známku je pre majiteľov osobných áut prijateľná suma, v porovnaní s okolitými krajinami je totiž najnižšia. S týmto argumentom operujú minister financií Ladislav Kamenický aj štátny tajomník rezortu dopravy Igor Choma.
Zdraženie diaľničných známok je jedným z opatrení vlády Roberta Fica (Smer), ktoré má v rámci konsolidácie verejných financií priniesť štátu 45 miliónov eur.
Návrh prichádza v roku, keď na Slovensku nepribudol ani jeden kilometer novej diaľnice. Jediný úsek, ktorý mal byť otvorený do konca decembra 2024, teda 5,6-kilometrová autostráda medzi Tvrdošínom a Nižnou, sa do tohto termínu nestihne dostavať.
Kamenický a Choma majú pri porovnaní cien diaľničných známok s okolitými krajinami pravdu len čiastočne. Napríklad v Poľsku môže byť využívanie diaľnic podstatne lacnejšie.
Ale predovšetkým, ak má cena diaľničnej známky odzrkadľovať úroveň poskytnutej služby, napríklad v podobe hustoty diaľničnej siete, Slovensko za svojimi susedmi výrazne zaostáva.

Biedny pomer ceny a výkonu
Pri vstupe do Európskej únie v roku 2004 bolo na Slovensku v prevádzke 322 kilometrov diaľnic a 78 kilometrov rýchlostných ciest. V súčasnosti je to 545 kilometrov a 320 kilometrov rýchlostných ciest. Za uplynulé dve dekády teda na Slovensku pribudlo v priemere len 23 kilometrov nových autostrád ročne.
Ako sa majú meniť ceny
- 365-dňová: zo 60 eur na 90 eur,
- 30-dňová: 17 eur (bez zmeny),
- 10-dňová: z 12 eur na 10,80 eura,
- jednodňová: z 5,40 eura na 8,10 eura.
Stále chýba diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami, o ktorom Fico v roku 2007 ako vtedajší predseda vlády povedal, že bude hotové do roku 2010, inak bude potrebné "vyvodzovať politickú zodpovednosť".
Diaľnica D1 medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami sa začala stavať v roku 1972 a tak skoro dokončená nebude. V auguste Národná diaľničná spoločnosť (NDS) len vyhlásila tender na výstavbu posledného úseku Turany – Hubová. Pôjde o najdrahšiu diaľničnú stavbu v histórii Slovenska s nákladmi okolo 1,5 miliardy eur.
Na porovnanie, Poľsko malo v roku 2004 pri vstupe do EÚ v prevádzke 720 kilometrov rýchlostných ciest. V súčasnosti majú tamojší motoristi k dispozícii viac ako sedemkrát väčšiu sieť, jazdiť môžu po 1850 kilometroch diaľnic a 3268 kilometroch rýchlostných ciest.