Dôležitá spojnica medzi západnou a strednou časťou Slovenska je od štvrtka uzavretá pre autá, cyklistov aj chodcov. Na rýchlostnej ceste R1 medzi Zvolenom a Banskou Bystricou museli narýchlo odstaviť most pri obci Kremnička.
Kto sa chce vyhnúť obchádzkam cez dediny či hodinovým zápcham priamo v krajskom meste, mal by tento úsek obísť.
Pozreli sme sa na to, ako dlho môže byť R1 uzavretá a kadiaľ je najlepšie ju obísť v smere do Košíc.
V článku sa dočítate:
- Prečo sa most v Banskej Bystrici musí zbúrať a nedá sa opraviť?
- Ako dlho môže byť R1 uzavretá pre búranie mostu do Kremničky?
- Prečo nie je jasné, kto most do Kremničky vlastní?
- Kadiaľ sa dá tento úsek R1 obísť?
- Ako sa najrýchlejšie dostať z Bratislavy do Košíc a nehrozia väčšie zápchy aj na severnej D1?
1. Prečo sa most v Kremničke musí zbúrať a nedá sa opraviť?
Most do Kremničky tesne pred Banskou Bystricou má už 45 rokov a jeho údržba bola zjavne dlhodobo zanedbávaná. Mesto nedávno pri obhliadke zistilo prasklinu v jeho strede.
„Indikuje to možný kolaps konštrukcie. Otázne je kedy, preto je potrebné pristúpiť k okamžitému vylúčeniu dopravy. Ide o špecifickú konštrukciu, pri ktorej sa poruchy alebo zmeny prejavujú náhle, čo sa stalo aj v tomto prípade,“ vysvetlil statik Milan Krajči.
Primátor Banskej Bystrice Ján Nosko povedal, že stav mosta zhoršili aj výdatné dažde v posledných dňoch.
Most bol preradený z kategórie 4 až 5 (uspokojivý a zlý) až do kategórie 7, čo je havarijný stav. Podľa Noska by jeho oprava bola ekonomicky neefektívna, preto sa ho rozhodli zbúrať.
Pre úplnosť, podľa správy Najvyššieho kontrolného úradu SR je až 563 mostov na cestách prvej triedy (tretina z celkového počtu) v zlom až havarijnom stave.