Na trhu je nedostatok pracovnej sily, z Nemecka prichádzajú zlé správy a budúcnosť automotive priemyslu v Európe sa otriasa vplyvom rastúcej čínskej konkurencie.
Aj to sú výzvy, ktorým čelia majitelia a developeri priemyselných a logistických nehnuteľností.
Na prvý pohľad menej atraktívny segment podnikania ostáva často mimo záujmu laickej verejnosti, no situácia v ňom naznačuje smerovanie celej ekonomiky. Najnovšie štatistiky pritom hovoria o ochladení.
Lenivejší trh
Aktivity automobiliek a ich dodávateľov, ale aj expanzia e-shopov boli v uplynulých rokoch výraznými impulzmi, ktoré sa pričinili o to, že segment priemyselných a skladových hál prežíval vydarené obdobie, charakterizované veľkým záujmom o nové prenájmy.
Spočiatku sa ho nedotkli ani dosahy vojny na Ukrajine, inflácie či energetickej krízy, ktoré výraznou mierou ovplyvnili nálady na trhu. To sa však už mení.

„V súčasnosti zaznamenávame očakávané postpandemické ochladenie, ktoré sa prejavuje zníženým dopytom. Tento trend je viditeľný v celej Európe, pričom Slovensko nie je výnimkou,“ vysvetľuje Patrik Janščo zo spoločnosti Cushman & Wakefield Slovensko.
V druhom tohtoročnom kvartáli bola hrubá lízingová aktivita na úrovni 134 400 štvorcových metrov, čo predstavuje 28-percentný medziročný pokles. Ak by sme zo štatistík vylúčili predĺženia existujúcich zmlúv, tak sa záujem o prenájmy prepadol až o 50 percent.
Analytici spoločnosti Cushman & Wakefield predpokladajú, že tento trend sa do konca tohto roka nezmení.
Širšia ponuka
Na druhej strane, ponuka priestorov sa rozširuje, z čoho môžu profitovať nájomcovia. „Celková ponuka priemyselných a logistických nehnuteľností v druhom štvrťroku dosiahla 3,86 milióna štvorcových metrov, čo predstavuje medziročný nárast o 8,2 percenta,“ vyčísľuje riaditeľ divízie priemyselných a skladových priestorov spoločnosti Colliers Tomáš Horváth.