SME

Produktivita práce v eurozóne ďalej klesá, znižuje sa už takmer dva roky

Najväčší pokles mal priemysel.

(Zdroj: FOTO ARCHÍV SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Produktivita práce, teda výkonnosť ekonomiky rátaná na jedného zamestnanca alebo odpracovanú hodinu, v eurozóne klesá už takmer dva roky. Zamestnanosť a počet odpracovaných hodín rástli, čo sa následne premietlo do poklesu produktivity.

Najväčší prepad, o viac ako štyri percentá v porovnaní s rokom 2022, zaznamenala priemyselná výroba. Informovali o tom analytici úseku meny, štatistiky a výskumu, ktorý spadá pod Národnú banku Slovenska.

"Firmy mali zlú skúsenosť z postpandemického obdobia. Rýchle oživenie ekonomiky sprevádzal nedostatok pracovnej sily. Spolu s fenoménom starnúceho obyvateľstva a nepružnou legislatívou v oblasti trhu práce, podniky majú viacero dôvodov, aby udržiavali, či zvyšovali zamestnanosť. Keď v druhej polovici roka 2022 ekonomická výkonnosť ochabla v dôsledku dopadu energetického šoku a neistoty spojenej s vojnou na Ukrajine, zamestnanosť ďalej rástla. Napriek slabej ekonomike podniky neprepúšťali kvalifikovaných zamestnancov, ktorých by mohli potrebovať v budúcnosti," vysvetlili analytici.

SkryťVypnúť reklamu

Prepad produktivity v priemysle bol podľa nich dôsledkom poklesu výkonnosti. Niektoré odvetvia priemyslu mali byť výrazne zasiahnuté rastom cien energií, pričom iné v súčasnosti čelia silnej čínskej konkurencii.

Produktivita výrazne poklesla aj v obchode, doprave, ubytovaní a stravovacích službách, doplnili odborníci.

Septembrová projekcia Európskej centrálnej banky by mala hovoriť o obnovení rastu produktivity v najbližších mesiacoch až rokoch. Predpokladá postupné spomaľovanie rastu zamestnanosti a oživenie ekonomiky, pričom rastúca produktivita by mala, spolu so spomaľujúcim sa mzdovým vývojom, prispieť k zmierňovaniu cenových tlakov.

"V prípade, že by ešte nejaké obdobie pokračoval doterajší vývoj a produktivita nerástla, alebo ďalej klesala, zvýšilo by sa riziko, že pokles inflácie nebude pokračovať takým tempom, ako predpokladá predikcia Európskej centrálnej banky. Najmä, ak by naďalej pretrvával dynamický mzdový rast," uviedli analytici.

SkryťVypnúť reklamu

"Navyšovanie počtu zamestnancov však nemôže do nekonečna predbiehať produkciu. Rastúce mzdové náklady budú podniky odrádzať od ďalšieho hromadenia pracovnej sily. Už v súčasnosti sa začínajú objavovať signály ochladzovania na trhu práce. Naznačujú to očakávania z viacerých prieskumov, takisto sa postupne znižuje miera voľných pracovných miest," uzavreli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2025)
USD 1.132
AUD 1.757
CZK 24.867
JPY 162.760
CAD 1.572
GBP 0.845
HUF 402.050
PLN 4.242
CHF 0.935
SEK 10.845

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 106
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 778
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 072
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 216
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 084
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 051
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 005
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 787
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 885
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 178
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 706
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 659
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 159
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 906
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


27
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


17
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci asi nepoznajú.


1
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


1

Neprehliadnite tiež

Ak by politici netorpédovali druhý pilier, na účtoch by ľudia mali o dve až osem miliard eur viac, hovorí Nalevanko.


a 2 ďalší
Kevin Hassett, riaditeľ americkej Národnej ekonomickej rady.

Ekonóm očakáva priebehu nasledujúcich dvoch týždňov nové obchodné dohody.


TASR 3
Logo pri centrále Microsoftu v Redmonde.

Aurora prekonala operačné strediská na predpovedanie hurikánov.


TASR
Igor Matovič.

Líder hnutia Slovenska zhodnotil rok a pol pôsobenia Ficovej vlády.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 787
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 885
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 616
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 178
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 706
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 659
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 159
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 906
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťZatvoriť reklamu