SME

Majú štvrťmiliardové tržby. Nie sme ako Slovalco, drahá elektrina nás nepoložila (rozhovor)

Nemak Slovakia prešiel od hláv motorov na batériové vane pre elektroautá.

Konateľ firmy Nemak Slovakia Rastislav Gáll vidí v komponentoch pre elektromobily veľký potenciál.Konateľ firmy Nemak Slovakia Rastislav Gáll vidí v komponentoch pre elektromobily veľký potenciál. (Zdroj: SME-Marko Erd)

Kto by vo fabrike, v ktorej sa vyrábajú hliníkové diely na automobily, čakal len veľa kovu, bude prekvapený. Nájdete tam však veľa piesku. Vytvárajú sa z neho zložité útvary, pomocou ktorých sa z hliníka odlievajú napríklad hlavy motorov.

Firma Nemak Slovakia v Žiari nad Hronom vyprodukuje ročne 1,8 milióna hláv motorov, dielov karosérií či batériových krytov pre známe automobilové značky.

„Ak sa ročne v Európe predá okolo 13 miliónov automobilov, tak potom v každom siedmom aute nájdete komponent vyrobený u nás,“ hovorí Rastislav Gáll, konateľ Nemaku, ktorého ročné tržby narástli už na vyše 238 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v novembrovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte po kliknutí na titulku. (zdroj: Midjourney/Martin Kovár)Článok nájdete v novembrovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte po kliknutí na titulku. (zdroj: Midjourney/Martin Kovár)

V poslednom čase sa podnik okrem výroby motorových dielov zameriava na tenkostenné karosárske odliatky a batériové vane a rámy pre hybridné a plne elektrické vozidlá.

„Momentálne vidíme veľký hlad po batériových rámoch pre elektrické nákladné vozidlá. Som presvedčený, že majú veľkú budúcnosť,“ vysvetľuje Rastislav GÁLL v rozhovore pre INDEX.

Nemak Slovakia patrí do rovnomennej mexickej skupiny. Ako sa dostala na Slovensko?

V areáli bývalého Závodu SNP v Žiari nad Hronom bolo po rozpade štátneho podniku v 90. rokoch veľa menších firiem, ktoré sa zameriavali na výrobky z hliníka.

Do jednej z nich vstúpila nemecká firma Rautenbach, ktorá vyrábala komponenty pre automobilku Volkswagen. Investovala do výroby, priniesla zákazky na hlavy motorov a napokon fabriku v roku 2007 predala mexickému Nemaku.

SkryťVypnúť reklamu

Táto nadnárodná spoločnosť v tom čase konsolidovala svoju európsku konkurenciu. V súčasnosti má 38 závodov po celom svete a je lídrom vo výrobe hliníkových odliatkov.

Zameriavali ste sa v Žiari nad Hronom len na hlavy motorov?

Spočiatku áno. Hlavy valcov odlievame metódou gravitačného odlievania. Dlhodobo sme dosahovali porovnateľné výsledky v kvalite produkcie aj vo výrobných nákladoch, a preto sme v roku 2015 dostali príležitosť postaviť novú zlievareň vysokého tlaku.

Aký je rozdiel medzi tými dvoma metódami?

Gravitačné odlievanie je technológia, pri ktorej sa používa veľmi nízky alebo žiadny tlak. Hliník voľne vteká do špeciálne upravenej formy. Dutiny v odliatkoch sa vytvárajú vkladaním pieskových jadier.

Vysokotlakové odlievanie sa používa na hromadnú výrobu zložitých a vysoko celistvých kovových dielov. Jeho podstatou je vstrekovanie roztaveného kovu do vopred navrhnutej formy pri vysokom tlaku.

SkryťVypnúť reklamu

Tesnosť testujú héliom

Prečo ste začali vyrábať aj komponenty do elektroáut?

Automobilový priemysel od roku 2015 z dôvodu Dieselgate (kauza Volkswagenu, ktorý falšoval emisné testy automobilov, pozn. red.) zažíval veľké turbulencie. Boli sme na ne pripravení a v roku 2016 sme dokázali v našom areáli postaviť novú odlievareň vysokého tlaku. Táto metóda je ideálna na odlievanie karosárskych dielov a častí elektromobilov, ako sú hliníkové vane a rámy batérií.

V čom sú vane na elektrobatérie špeciálne?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB4WY na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 22 121
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 10 955
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 306
  4. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 387
  5. Ľuboš Fellner otvorene 6 065
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 329
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 889
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 360
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jana a Martin Valigurskí zo spoločnosti Fytopharma.

Zakladateľ Fytopharmy už firmu odovzdal mladšej generácii.


Ilustračná fotografia.

Vrt s názvom Galgahévíz-4 je schopný ťažiť približne 1000 barelov ropy denne.


SITA
Stánok spoločnosti Texas Instruments počas medzinárodnej výstavy dovozu China International Imports Expo v Šanghaji.

Vyšetrovanie sa zameria na integrované obvody.


TASR
Britské a americké vlajky na ceste pred Windsorským hradom.

Americký prezident príde do Británie v stredu.


TASR
  1. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  2. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  4. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  5. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  6. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  7. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  8. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 812
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 39 046
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 13 016
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 562
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 165
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 799
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 389
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 375
  1. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  4. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  5. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  6. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
SkryťZatvoriť reklamu