Okrem novej dane z finančných transakcií prevzala vláda Roberta Fica (Smer) od svojho maďarského vzoru aj ďalšiu vychytávku. Tento týždeň schválila vytvorenie webového porovnávača cien potravín v obchodoch. Kabinet Viktora Orbána obdobný projekt spustil vlani v lete.
Porovnávač má byť opatrením, ktoré podľa koalície pomôže bojovať s vysokými cenami potravín s tým, že je jemnejšie než ich priama regulácia.
Inflácia cien potravín pritom tento rok klesá aj bez pomoci vlády. Inštitút finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií predpokladá, že v tomto roku dosiahne 1,9 percenta, pričom v uplynulých dvoch rokoch sa pohybovala na dvojciferných úrovniach.
Na druhej strane, v budúcom roku sa potravinová inflácia podľa IPF opäť zvýši na štyri percentá, a to napriek napriek zníženiu sadzby DPH pre potraviny.

Podľa ministerstva financií má vytvorenie webového porovnávača stáť 168-tisíc eur a ďalších 16 800 eur ročne zhltne jeho prevádzka. Fungovať má od júla budúceho roka.
Zástupcovia obchodných reťazcov a analytici tvrdia, že porovnávač cien, ktorý funguje len v dvoch krajinách EÚ, nemá na ceny potravín ani na správanie zákazníkov takmer žiadny vplyv.
V článku sa dočítate:
- Aké potraviny bude web porovnávať,
- či dokáže konkurovať zľavovým letákom,
- ako funguje porovnávač v Maďarsku.
Čo a kto sa bude porovnávať
Ministerstvo financií vysvetľuje, že porovnávač má slúžiť na informovanie spotrebiteľov o cenách vybraných tovarov a o zľavách.
Na začiatku by mal pritom pokrývať len dvadsať položiek, ako sú chlieb, rožok, múka, niektoré druhy mäsa, mlieko, syr a vajcia. Zo zeleniny a ovocia to budú len zemiaky a jablká. Veľká časť nákupného košíka tak na štátnom webe bude chýbať.
Predajcovia by mali údaje o cenách posielať do štátneho systému povinne, a to pod hrozbou pokuty do 10-tisíc eur.
Zatiaľ nie je jasné, ktoré obchody sa budú musieť do porovnávania cien zapojiť. To určí ministerstvo dodatočnou vyhláškou. Je však pravdepodobné, že pôjde o veľké, a teda najmä zahraničné reťazce.
Tie sú obľúbeným terčom vládnych predstaviteľov, ktorí ich obviňujú, že na drahých potravinách neúmerne zarábajú. Podľa samotného ministerstva financií však ťahúňom minuloročnej potravinovej inflácie boli zvýšené ceny u prvovýrobcov.
Slovenské a žiadne iné?
Minister pôdohospodárstva Richard Takáč (Smer) sa po schválení zámeru vybudovať webový porovnávač blysol ideou, že by mal porovnávať len ceny potravín vyrobených na Slovensku.
„Možno by sme zistili, že veľa obchodných reťazcov nemá veľa slovenských potravín,“ povedal pre TASR.
Podiel slovenských potravín v obchodoch je však bežne známy. Napríklad na jar tohto roka podľa prieskumu Potravinárskej komory Slovenska predstavoval 41,2 percenta. Najviac slovenských potravín mala na pultoch Coop Jednota, najmenej Lidl.
Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič tvrdí, že bežného spotrebiteľa podiel slovenských potravín v obchodoch až tak nezaujíma: „Preňho je najdôležitejší pomer medzi cenou a kvalitou.“
Ako ďalej vraví, množstvo druhov potravín sa na Slovensku vôbec nevyrába, a tak pre spotrebiteľa nemá zmysel porovnávať len slovenské potraviny.
Riaditeľ Inštitútu moderného spotrebiteľa Filip Kužma k tomu dodáva, že vláda by si pri porovnávaní mala určiť priority: „Chce spotrebiteľovi pomôcť nájsť najlacnejšie bravčové karé alebo najlacnejšie slovenské bravčové karé? Lacné karé pritom nemusí byť zároveň kvalitné.“
Kužma je skeptický aj pri myšlienke, že štátny porovnávač by mohol podporovať cenovú vojnu medzi obchodnými reťazcami: „K tejto situácii by mohlo prísť najmä za predpokladu, že by spotrebitelia dnes nakupovali zbytočne predražené potraviny a nevedeli by si porovnať ich ceny.“
Kupujúci majú už teraz, aj bez štátneho webu, rôzne možnosti, ako si ceny potravín porovnávať, napríklad cez zľavové aplikácie alebo pomocou letákov reťazcov.
Krajčovič zasa upozorňuje, že nový štátny web nemusí viesť k zmenám návykov ľudí pri porovnávaní cien a nákupe potravín: „Takýto nástroj nezatieni marketing obchodných sietí. To nie je iba o letákoch alebo reklame v televízii, ale aj rôznych vernostných programoch.“
Podľa Kužmu bude význam štátneho webu pre verejnosť výrazne limitovať to, že bude porovnávať malý sortiment: „Pôjde skôr o analytické cvičenie pre odborníkov, ktorí dostanú prístup k štruktúrovanejšej podobe vybraných dát.“
Ako (ne)funguje v iných krajinách
V Grécku zaviedli online systém porovnávania počas covidovej pandémie. Podľa Krajčoviča priniesol benefity najmä veľkým obchodným sieťam na úkor malých obchodníkov. Veľké reťazce totiž zákazníkom ponúkli lacnejšie potraviny privátnych značiek.
„Zároveň to prinieslo mierne zníženie cien porovnávaných produktov, ale zvýšenie cien tých potravín, ktoré porovnávané neboli,“ dodáva.
Maďarský porovnávač, o ktorom minister financií Ladislav Kamenický (Smer) na jar povedal, že by ho najradšej prevzal, obsahuje len základné potraviny od šiestich najväčších obchodných reťazcov. Podľa Krajčoviča ho spotrebitelia takmer nevyužívajú.