Tento článok je súčasťou magazínu Právo. Je to príloha denníka SME s komplexným pohľadom na advokátsku prax. Vychádza v utorok 26.11.2024.
Kúpiť pozemky, postaviť a predať. Takto v skratke by sme mohli opísať biznis model, na ktorom fungujú developeri nielen u nás, ale aj vo svete. Aj keď model vyzerá navonok jednoducho, vstupujú doňho desiatky premenných, ktoré z tohto biznisu robia cestu plnú nástrah.
Už prechod od prvého bodu k druhému môže byť komplikovaný a developeri sa nezaobídu bez výraznej asistencie advokátskych kancelárií.
Aj pre ne je neraz výzva vybaviť všetky povolenia tak, aby sa nejaký brownfield zmenil na novú štvrť so stovkami bytov. Ako ukazujú prípady zo Slovenska, advokáti môžu niekedy developerom pomáhať, inokedy proti ním stáť.
Najväčšie firmy v rebríčku Largest law firm / Najväčšia právnická kancelária z kategórie nehnuteľnosti sa podelili o svoje inšpiratívne aj top prípady, pri ktorých radili v posledných dvanástich mesiacoch.
Boj o železnicu
Kým väčšina advokátskych kancelárií asistuje developerom, kancelária TaylorWessing proti jednému z nich stojí. Zastupujú totiž neziskovú organizáciu Čiernohronská železnica.
Nehnuteľnosti & Development: 10 najväčších právnických kancelárií
- RELEVANS
- SOUKENÍK – ŠTRPKA
- RUŽIČKA AND PARTNERS
- BDO Legal
- TaylorWessing
- GARAJ & Partners
- Dentons
- BBH
- CMS Slovakia
- Bartošík Šváby
Tri kritériá, ktoré mali vplyv na umiestnenie v rebríčku (hodnoty z r. 2023): počet bodov za prípady v tejto kategórii (prípady 20 000 – 50 000 € / 1 bod, prípady viac ako 50 000 € / 1,5 bodu), za ktoré kancelária dostala odmenu viac ako 20 000 € (váha 70 %); tržby (váha 10 %); počet bodov za právnikov (váha 20 %, advokáti s praxou viac ako 5 rokov / 4,5 bodu, ostatní advokáti / 4 body, koncipienti s praxou viac ako 3 roky / 2 body, koncipienti s praxou viac ako 3 roky / 1 bod). Pri tržbách a bodoch za právnikov bol zohľadnený aj podiel pracovného času, ktorý kancelária venovala tejto oblasti práva.
Tá prevádzkuje historickú úzkorozchodnú železnicu v Horehroní. Organizácia však rieši existenčné ohrozenie. Ešte v roku 2016 totiž v dražbe kúpil časť pozemkov, po ktorých prechádza železnica, developer. Ten si na nich naplánoval svoj projekt a usiluje o zbúranie trate. Ohrozil by tak stavbu starú viac ako sto rokov.
„Využitím našich odborných znalostí v oblasti stavebného práva sa snažíme preukázať, že Čiernohronská železnica je historickou stavbou, ktorá bola vybudovaná a je prevádzkovaná v súlade so slovenským právom. Klienta zastupujeme vo viacerých správnych a súdnych konaniach,“ vysvetľuje Silvia Hlavačková, partnerka v advokátskej kancelárii TaylorWessing.
Hlaváčková poukazuje na to, že projekt si vyžaduje dôkladnú znalosť správneho práva vrátane príslušných historických právnych predpisov „Jedna z našich úloh zahŕňala zber a analýzu historických dokumentov z archívu. Úsilie nášho klienta a ďalších dobrovoľníkov, ktorí venujú tisíce hodín zachovaniu tejto veľkolepej pamiatky, je pre nás skutočne inšpirujúce,“ približuje Hlaváčková.
Cesta k novým projektom
Ďalšie advokátske kancelárie riešia už menej vzrušujúce prípady, ktoré sú často behom na dlhé trate. Svoje by o tom vedel rozprávať Pavol Solár, senior právnik advokátskej kancelárie Relevans. Tá v minulom roku začala spoluprácu s developerom, ktorý v Bratislave pripravuje výstavbu novej štvrte. Na ploche brownfieldu s rozlohou 12-tisíc štvorcových metrov vyrastie štvrť s mestským bulvárom, parkom aj vyše tisíckou bytov.