BRUSEL. Európska únia rozhodla o výraznom zvýšení dovozných ciel na elektromobily vyrábané v Číne.
Clá na niektoré vozidlá tak môžu dosiahnuť viac než 45 percent.
Viaceré automobilky, najmä nemecké, sa teraz obávajú odvety zo strany Pekingu. Informovala o tom agentúra Reuters.
Zhruba rok od spustenia antisubvenčného vyšetrovania dovozu elektrických áut z Číny Európska komisia uvalí dodatočné dovozné clá na tieto vozidlá, pričom sa budú pohybovať od 7,8 percenta pre Teslu až po 35,3 percenta pre čínsku firmu SAIC.
Tieto clá sa pripočítajú k súčasným štandardným clám, ktoré platia v Európskej únii na dovoz áut zo zahraničia a dosahujú 10 percenta.
Podľa Reuters jeden z predstaviteľov EÚ uviedol, že zavedenie dodatočných ciel bolo v utorok oficiálne schválené.

Nové sadzby by mali byť najneskôr v stredu (30. 10.) zverejnené v Úradnom vestníku Európskej únie a do platnosti vstúpia od štvrtka 31. októbra.
Európske automobilky zápasia s prílivom lacnejších elektromobilov čínskych konkurentov. EK odhaduje, že podiel čínskych značiek na trhu EÚ vzrástol na osem percent z menej ako jedného percenta v roku 2019 a budúci rok by mohol dosiahnuť 15 percent. Ceny čínskych vozidiel sú zvyčajne o 20 percent nižšie ako ceny modelov vyrábaných v EÚ.
Členské krajiny nie sú v otázke ciel na elektromobily jednotné a aj Nemecko, najväčšia ekonomika EÚ a hlavný výrobca automobilov, bolo proti.
Celkovo clá podporilo desať členov EÚ, päť hlasovalo proti. Zvyšných 12 členských krajín sa hlasovania zdržalo. Na zablokovanie ciel by bolo potrebné, aby sa proti nim vyslovila kvalifikovaná väčšina 15 členov EÚ so 65-percentným podielom na počte obyvateľov.
EK už uskutočnila s Čínou osem kôl technických rokovaní s cieľom nájsť alternatívu k clám. Zatiaľ sa však strany nedohodli. Rokovania môžu pokračovať aj po zavedení ciel.
Zatiaľ nie je jasné, aký vplyv budú mať clá na spotrebiteľské ceny. Niektorí výrobcovia ich možno budú schopní aspoň čiastočne absorbovať.
Za prvých deväť mesiacov tohto roka sa čínsky vývoz elektromobilov do EÚ znížil medziročne o sedem percent. V auguste a septembri však vzrástol o viac ako tretinu, ukazujú údaje čínskeho zväzu osobných automobilov CPCA.
USA tento rok v máji rozhodli, že zvýšia clá na dovoz elektromobilov z Číny na 100 percent z predchádzajúcich 25 percent.