O diaľnici na Zemplíne sa hovorí už od čias vlády Vladimíra Mečiara z polovice 90. rokov. V posledných mesiacoch sa okolo nej pohli ľady. Koncom októbra Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zverejnila štúdiu realizovateľnosti na časť diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou.

Ministerstvo dopravy ju teraz navrhuje zaradiť medzi strategické projekty. Návrh má ísť na rokovanie vlády budúci týždeň. Ak by ho schválila, mohli by sa niektoré procesy urýchliť, napríklad výkup pozemkov.
K návrhu však už prišli aj kritické pripomienky v rámci pripomienkového konania, ktoré sa skončilo vo štvrtok.
V článku sa dozviete:
- Prečo rezort financií kritizuje strategickú diaľnicu na Zemplín.
- Kadiaľ pravdepodobne povedia cesta z Košíc do Užhorodu.
- Kedy by sa mohlo začať stavať a koľko bude diaľnica stáť.
- Prečo je otázna jej vyťaženosť?
Kadiaľ povedie diaľnica
Ministerstvo financií upozorňuje, že je predčasné zaraďovať zemplínsku autostrádu medzi strategické projekty, keďže ešte nie je ukončené ani posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA) a ani jej trasovanie nie je úplne jasné.
„Projekt má vypracovanú len štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá posudzuje desať rôznych variantov trasovania, pričom jednoznačne nepreukazuje, ktorý z nich je najvhodnejší,“ píšu úradníci z rezortu financií v zásadnej pripomienke.