Minister Ráž a primátor Vallo o budúcnosti prístavu v Bratislave. Autor: SME/Dávid Zimmermann
Ak všetko dopadne podľa toho, ako to predstavili minister dopravy Jozef Ráž (Smer) a primátor Bratislavy Matúš Vallo, môže sa hlavné mesto pripraviť na jednu z najväčších realitných „bitiek“ v histórii.
Na predaj budú pozemky v Zimnom prístave. Nepôjde pritom o klasický predaj pozemkov, záujemcov môžu lákať aj preto, že budú mať výrazne uľahčenú cestu k svojim prípadným realitným projektom.

INDEX sa pozrel na to, čo sa v Bratislave chystá a aký dosah to môže mať na podobu realitného trhu v Bratislave.
V článku sa dozviete:
- Čo ohlásili minister dopravy Jozef Ráž a primátor Bratislavy Matúš Vallo?
- Aký je časový harmonogram plánu?
- Prečo ministerstvo aj hlavné mesto realizujú túto zmenu?
- Akú hodnotu by mohli mať pozemky v Zimnom prístave a aká by mohla byť výsledná suma za ich predaj?
- Čo by mohlo v lokalite vyrásť?
- Budú mať developeri o takéto pozemky záujem?
- Prečo môže nová lokalita zmeniť celý developerský segment na Slovensku?
- Zažila Bratislava podobný predaj pozemkov?
- Môže sa Slovensko inšpirovať v zahraničí?
- Existujú kritici presunu nákladného prístavu?
1. Čo ohlásili minister dopravy Jozef Ráž a primátor Bratislavy Matúš Vallo?
Základom ohlásených zmien je presťahovanie nákladného lodného prístavu z lokality Zimný prístav do lokality Pálenisko. Uvoľnený priestor sa má pretransformovať na novú mestskú štvrť. O jej výstavbu sa majú postarať developeri, ktorí by nakúpili pozemky od štátu.
Zimný prístav prevádzkuje súkromná spoločnosť Slovenská plavba a prístavy, rozsiahle pozemky však vlastní štátna akciovka Verejné prístavy. Práve tá už nepredĺži prenájom súkromníkovi a prístav chce presťahovať do susedného Páleniska.
Pre úplnosť, Pálenisko si netreba zamieňať s nedávno predstaveným komplexom HarbourPark, ktorý chce v neďalekej lokalite Vlčie hrdlo stavať súkromná spoločnosť Win-Port Invest.
Jej projekt sa stretol s vlnou kritiky, keďže investícia za jednu miliardu eur predpokladá vyrúbanie 90 hektárov lesa. Kritici tiež spochybňujú návratnosť a opodstatnenosť takejto investície, ktorá by výrazným spôsobom zasiahla do prírody.
2. Aký je časový harmonogram plánu?
Podľa plánu hlavného mesta a ministerstva dopravy bude územie na premenu pripravené v roku 2029.
Proces odštartuje v decembri. Metropolitný inštitút Bratislavy do pätnástich mesiacov vypracuje víziu celého územia. Následne by mala byť vytvorená štúdia uskutočniteľnosti.
Po nej bude vyhlásená medzinárodná urbanistická súťaž, ktorá určí základné rámce toho, ako bude územie vyzerať, čo v nej môže vyrásť a čo by mala obyvateľom ponúknuť. Potom by sa mal do konca roka 2029 zmeniť územný plán.
Podľa Ráža ide o maximálny časový harmonogram, ktorý sa môže ešte skrátiť.