Jedným z výsledkov nedávnej pracovnej cesty premiéra Roberta Fica (Smer) do Číny je sľub slovenskej vlády zaviesť priamu leteckú linku medzi Bratislavou a Pekingom.
Zatiaľ je okolo nej ticho. Bratislavské letisko a ministerstvo dopravy sa k plneniu tohto záväzku vyjadrujú len stroho. „Na túto tému sme už komunikovali s niekoľkými dopravcami. Verejnosť budeme informovať,“ reagovala pre INDEX hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.
Nie je teda jasné, či by bola prípadná nová letecká linka pravidelná, ako často by sa mohlo z Bratislavy do Pekingu lietať a kto by spojenie prevádzkoval. Vyjadrenia odborníkov na leteckú dopravu a vzťahy s Čínou však naznačujú, že takáto linka nemá šancu uspieť na vysoko konkurenčnom trhu bez štátnych dotácií.
V článku sa dočítate:
- Prečo Číňania lietajú radšej do Budapešti ako do Bratislavy,
- koľko turistov z Číny chodí na Slovensko,
- prečo čínske aerolínie valcujú európsky trh.
V tieni Budapešti
Viceprezident pre strategické partnerská letenkovej firmy Pelikán Patrik Vas si myslí, že linka Bratislava - Peking nateraz je nereálna, pretože čínske aerolínie sa sústreďujú na lety do Budapešti, kde už majú silnú pozíciu.
„Zatiaľ čo Praha sa od Číny dištancuje a Viedeň otvára trh len opatrne, Budapešť privítala čínske aerolínie s otvorenou náručou. V súčasnosti je odtiaľ dostupných sedem čínskych destinácií, ktoré slúžia ako prestupné uzly na juhovýchodnú Áziu či Austráliu,“ podotýka Vas.
Kam sa lieta z Budapešti do Číny:
- Peking
- Šanghaj
- Kanton (južná Čína)
- Čchung-čching (stredná Čína)
- Šen-čen (južná Čína)
- Ning-po (východná Čína)
- Si-an (stredná Čína)
Bratislavské letisko podľa neho obmedzuje aj to, že na rozdiel od letísk v okolitých krajinách nemá žiadneho veľkého dopravcu s globálnym leteckým hubom, ako napríklad Austrian Airlines vo Viedni. „Bez neho sa na globálnu destinačnú mapu nedostaneme,“ mieni.
V roku 2019 z Číny na budapeštianske letisko priletelo 220-tisíc pasažierov. Cez covid toto číslo kleslo a aktuálny plán maďarskej vlády je opäť ho zvýšiť na 400-tisíc ročne otváraním nových liniek.
Novú linku do Hongkongu plánuje napríklad Hungary Airlines, za ktorou stoja čínski majitelia a doteraz sa zameriavala na nákladnú prepravu. Jej zámerom je využívať Budapešť ako prestupný hub pre čínskych turistov do celej Európy.

Slovensko obchádzajú
Čínske letecké spoločnosti si podľa Vasa vyberajú destinácie, ktoré čínski turisti poznajú a vyžadujú ich. Bratislava však v poznateľnosti v porovnaní s Budapešťou či Viedňou jednoznačne prehráva: „Väčšina čínskych turistických skupín sa v Bratislave ani nezastaví alebo príde len na krátky jednodňový výlet.“