Článok vyšiel na webe hn.cz
Ešte nikdy v histórii Volkswagenu nerokovalo vedenie spoločnosti s odbormi o budúcnosti najväčšej európskej automobilky tak dlho a tvrdo ako tento týždeň.
Zástupcovia vedenia na jednej strane a zamestnaneckej rady a odborového zväzu IG Metall na strane druhej strávili za rokovacím stolom v hoteli v Hannoveri spolu viac ako 70 hodín. Vrátane úmorného ponocovania, aby v piatok popoludní dospeli ku kompromisnej dohode.
Výsledkom je zatiaľ úspora nákladov vo výške štyroch miliárd eur, čo je oveľa menej, ako si predstavovalo vedenie. To chcelo v nasledujúcich dvoch rokoch ušetriť až 17 miliárd eur a bolo pripravené zatvoriť až tri výrobné fabriky v Nemecku. To však bola pre odbory neprekonateľná "červená čiara".
Vedenie koncernu a odborári splnili svoj záväzok dosiahnuť vzájomne prijateľný kompromis do Vianoc.
"Usilovne sme pracovali na tom, aby zamestnanci nestrávili tieto sviatky v strachu a neistote," povedala Daniela Cavallová, predsedníčka zamestnaneckej rady. Nemecko tak po Novom roku nečakajú žiadne ďalšie rozsiahle štrajky odborárov. V tomto smere by mal byť v krajine, kde sa v druhej polovici februára uskutočnia predčasné parlamentné voľby, pomerne pokoj.

Až do štvrtka sa najkontroverznejšie body podľa dôverných zdrojov týkali cieľov, ktoré si stanovilo vedenie VW v úsporách nákladov. Tie sa pod tlakom odborov nepodarí dosiahnuť. Tvrdú líniu voči nim podľa zasvätených zdrojov v koncernovom predstavenstve zastávajú finančný riaditeľ VW Arno Antlitz a Manfred Döss, zodpovedný za právne záležitosti.
Všetky továrne VW v Nemecku majú byť zachované, ale nemusí to byť zase tak jednoznačné.
Podľa denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung odborári vo východných spolkových krajinách podozrievajú vedenie koncernu, že viac chráni pracovné miesta v západonemeckej spolkovej krajine Dolné Sasko, ktorého krajinská vláda vlastní pätinu hlasovacích práv vo Volkswagene.
Odbory čiastočne ustúpili v prípade "sklenenej manufaktúry" v saských Drážďanoch, kde sa teraz vyrába elektrický model ID.3. Tá si bude musieť nájsť inú výrobnú náplň.
Vo východonemeckom Sasku sa nachádza ďalšia továreň, v ktorej bude koncern znižovať stavy. Časť výroby v Zwickau prevezme hlavný závod vo Wolfsburgu v Dolnom Sasku, ale zároveň hrozí, že od roku 2027 príde o veľmi populárny model Golf. Jeho výroba sa možno presunie do Mexika.
Vyhrané nemá ani továreň v dolnosaskom Osnabrücku (T-Roc Cabriolet, Porsche Cayman a Porsche Boxster), pre ktorú by sa mal nájsť nový investor.
Továreň v dolnosaskom Emdene (doteraz modely ID.4, ID.7, Tourer), ktorá môže stále počítať s veľkým objemom výroby SUV, by mala súčasnú krízu koncernu (najmä rodinných značiek VW) prežiť v pohode.
V Emdene sa nachádza aj tretie najväčšie prekladisko automobilov v Európe. Odtiaľto sa vyváža množstvo značiek koncernu Volkswagen.
Pre približne 130-tisíc zamestnancov v Nemecku je dôležité, že dohoda znamená, že ich pracovné miesta sú zabezpečené do konca roka 2030.
Napriek tomu má koncern v úmysle v nasledujúcich šiestich rokoch zrušiť v Nemecku viac ako 35-tisíc pracovných miest.
Podľa regionálneho vyjednávača IG Metall pre Dolné Sasko Thorstena Grögera sa tak stane po odchode zamestnancov do dôchodku a využité budú aj "iné personálne nástroje".
Podľa výročnej správy Volkswagenu pracovalo koncom minulého roka pre koncern v Nemecku približne 300-tisíc ľudí.