Prezentácia výsledkov automobilového priemyslu za rok 2024 a výhľad pre nasledujúce roky. Autor: TASR
BRATISLAVA. V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo podľa predbežných výsledkov 993-tisíc vozidiel, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom pokles o takmer 87-tisíc vozidiel.
Prognóza na aktuálny rok je pozitívna a očakáva sa, že v roku 2025 bude výroba opäť stúpať, pričom počet vyrobených vozidiel by mal dosiahnuť hranicu 1,15 milióna kusov.
Slovensko naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe vozidiel v prepočte na jedného obyvateľa. Informoval o tom vo štvrtok na výročnej tlačovej konferencii Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR jeho prezident Alexander Matušek.
Nabíjacia infraštruktúra je nedostatočná
Zástupcovia ZAP upozornili, že automobilový priemysel čelí mnohým výzvam, nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Automobilový trh zaznamenal pokles výroby a registrácií kvôli klesajúcemu dopytu, v súčasnosti hrozí zavedenie ciel zo strany USA a Číny.

Problematickou sa podľa zväzu javí aj nedostatočne vybudovaná nabíjacia infraštruktúra. Na úrovni Európskej únie neexistuje jednotná stratégia pre rozvoj priemyslu, zvyšuje sa inflácia a náklady na jej kompenzáciu, ceny energií pre priemysel sú vysoké, sebestačnosť v oblasti surovín a polovodičov je nedostatočná, špecifikoval ZAP.
"Všetky tieto faktory negatívne ovplyvňujú aj konkurencieschopnosť a rozvoj nášho priemyslu, vrátane automobilového. O to viac potrebujeme konštruktívny dialóg s vládou a riešenie našich požiadaviek," apeluje Matušek.
Pre udržanie transformácie výroby na elektromobilitu je podľa zväzu nevyhnutné vytvoriť zo strany štátu rámcové podmienky pre investorov s jasnou a stabilizovanou zahraničnopolitickou orientáciou.
Požiadavky zväzu zostali bez odpovede
Druhou prioritou pre automobilový priemysel je zabrániť ďalšiemu rastu nákladov na výrobu, zdôraznil ZAP.
Väčšina požiadaviek zväzu na podporu automobilového sektora ostala podľa Matušeka v minulom roku bez odpovede zo strany vlády.
"Potrebujeme naštartovať dialóg s vládou a začať veľmi vážne hľadať riešenia v rámci priorít automobilového priemyslu, keďže vo všetkých spomínaných oblastiach sme v porovnaní so susednými krajinami najmenej atraktívni," skonštatoval. Zväz upriamil pozornosť aj na fakt, že Slovensko taktiež zaostáva v rozvoji elektromobility.
Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú a aj napriek tomu vláda podľa ZAP nezvažuje ich podporu, ale práve naopak, prostriedky z výziev a fondov určených pre rozvoj elektromobility je zložité čerpať.
"Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné," dodal Matušek.
Dominoval benzínový pohon
V minulom roku bolo na Slovensku zaregistrovaných 106 134 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 4,2 %. Podstatná je však podľa zväzu skutočnosť, že do konca tretieho kvartálu 2024 bol celkový trh v medziročnom porovnaní nižší.
Záver roku potiahol najmä predaj a registrácie osobných vozidiel, kde nárast sadzby DPH na 23 % od januára 2025 zvýšil záujem fyzických osôb o kúpu osobného vozidla, uviedli vo štvrtok predstavitelia zväzu. Zároveň upozornili na nízky podiel predajov elektromobilov.
"Podiel nákupu osobných vozidiel fyzickými osobami sa zvýšil z 28 % na takmer 33 %. V kategórii nových osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie počet 93 409 vozidiel a medziročne vzrástli o 6,1 %. Posledný kvartál 2024 v predaji osobných vozidiel bol druhým najlepším štvrtým kvartálom v ére samostatnej Slovenskej republiky. Lepší výsledok sme v registráciách osobných vozidiel dosiahli iba v roku 1996," priblížil zväz.
Z hľadiska druhu pohonu osobných vozidiel dominoval benzínový pohon, ktorý spolu s hybridnou a plug-in hybridnou technológiou znižovania emisií dosiahol podiel 76,9 %.
Druhým najobľúbenejším palivom bola nafta. Vozidlám, ktoré dokážu jazdiť bezemisne, a teda batériové a plug-in hybridné vozidlá, pripadol v minulom roku približne 4,8-percentný podiel.
Počet zaregistrovaných čistých batériových vozidiel bol vo výške 2227 s podielom 2,4 %, čo je oproti predchádzajúcemu roku pokles o takmer 0,3 %. Výsledok umiestnil Slovensko na poslednú priečku spomedzi všetkých európskych krajín, skonštatoval zväz.
Klesli nákladné vozidlá aj autobusy
"Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpateľné zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov Európskej únie. Vláda zasadá ku krízovému čerpaniu plánu obnovy, otvorene hovorí o tom, že niektoré míľniky nie je možné splniť. Je nepochopiteľné, ak vláda nemá záujem o podanú ruku. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko a bezemisných vozidiel. Začnime motivovať trh a znížme emisie z dopravy na Slovensku," poznamenal v súvislosti s posledným miestom SR v registráciách elektrických vozidiel v Únii výkonný viceprezident ZAP Pavol Prepiak.
V kategórii ľahkých úžitkových vozidiel zaznamenal zväz stabilný trend, pričom celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 9061, čo predstavuje medziročný pokles len o 0,5 %.
Kategória nákladných vozidiel, skupiny N2 a N3, vykázala medziročný pokles viac ako 13 % a skončila s celkovým počtom 3412 vozidiel. O viac ako 68 % poklesla registrácia autobusov kategórie M2 a M3 s celkovým počtom 252 vozidiel. Oba segmenty sú podľa zväzu silne ovplyvnené verejným záujmom a zdrojmi.