BRATISLAVA. Slovenský slad sa stal v uplynulých rokoch významnou exportnou komoditou. V súčasnosti patrí SR medzi desiatich najväčších exportérov tejto komodity na svete.
V Európskej únii je piata po Francúzsku, Belgicku, Nemecku a Holandsku. Poukázala na to spoločnosť Heineken Slovensko Sladovne.
Pripomenula, že podľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS) sa už v roku 2023 vyrobilo viac sladu ako pšeničnej múky, čo bol historický míľnik. Tento trend pokračoval aj v minulom roku.
Až 80 % produkcie pritom smeruje do zahraničia, pričom najväčším odberateľom je Poľsko s podielom 40 %.
Hurbanovská sladovňa vyzdvihla význam spolupráce s domácimi pestovateľmi jačmeňa.

"Naším cieľom je vybudovať dlhodobé a úspešné partnerstvá s pestovateľmi. Pravidelne preto organizujeme školenia, poľné dni a podujatia, kde sa poľnohospodári dozvedia o najnovších pestovateľských postupoch a dôležitosti udržateľného poľnohospodárstva," priblížil manažér spoločnosti Tomáš Ševčík.
S udržateľnosťou súvisia podľa neho nové technológie pri výrobe sladu a piva, ale aj pri pestovaní sladovníckeho jačmeňa, ktoré znižujú spotrebu energie a emisie skleníkových plynov.
Jedným z príkladov alternatívneho pestovania je zavedenie jesenného výsevu jarných odrôd sladovníckeho jačmeňa, ktoré zvyšuje odolnosť plodín voči klimatickým zmenám.
"Táto metóda, ktorá vznikla v spolupráci s našimi pestovateľmi už pred viac ako 10 rokmi, prináša niekoľko výhod. Zlepšuje kvalitu zrna a prispieva k diverzifikácii poľnohospodárskej výroby. Snažíme sa spolu so šľachtiteľmi vyprofilovať správnu odrodovú skladbu, ktorá je odolná voči extrémnym výkyvom počasia a takýmto spôsobom rozložiť riziko zníženej úrody," vysvetlil Ševčík.