Autorka pracuje v Nadácii Zastavme korupciu.
V čase škrtov vo verejných financiách si štátny „národný dopravca“ objednal firmu Process Management, aby mu radila pri tendroch. Dva roky jej poradenstva majú vyjsť najviac na 400-tisíc eur bez DPH.
Za predošlej vlády v rokoch 2020 až 2023 si pritom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chystala zákazky v zásade vo vlastnej réžii.
Navyše, firma Process Management poskytuje tento typ služieb iným verejným organizáciám viditeľne lacnejšie.
ZSSK mohla zmluvu s dodávateľom uzatvoriť aj pri vyššej cene, pretože podľa zákona nemusela robiť otvorenú štandardnú súťaž. Stačilo jej osloviť tri vybrané firmy a vybrať si najnižšiu ponuku.
Z kauzy kompa a Tipos
Nejde pritom o zanedbateľnú sumu. Za 400-tisíc eur by sa mohla opraviť väčšia železničná stanica alebo namontovať funkčné bezpečnostné kamery pre bezpečnejšie cestovanie.
Namiesto toho má za túto sumu dodávateľ radiť ZSSK pri európskych projektoch, ale aj zákazkách zo štátnych peňazí.
Process Management sa v minulosti v médiách zviditeľnil poradenstvom pri predraženej kompe či nezákonnej zmluve štátneho Tiposu.
Železničná spoločnosť na otázku, ako vyhodnotili hospodárnosť a primeranosť ceny od dodávateľa uviedli, že vykonali prieskum, a to tak, že oslovili ešte ďalšie dve firmy, aby im predložili cenovú ponuku.
Iným radia lacnejšie
Podľa zmluvy si bude Process Management za poradenstvo pri verejnom obstarávaní účtovať 95 eur a 85 eur za osobohodinu pri poradenstve v súvislosti s EÚ zdrojmi (obe sumy sú bez DPH).
Pri zjednodušenom prerátaní na hodinovú sadzbu by dodávateľ mal vyhradiť jedného celého pracovníka na celé dva roky, aby pracoval len pre ZSSK. Priemerné výdavky na mesiac totiž vychádzajú na takmer 16 700 eur.
V podobnom čase, ako sa Process Management dohodol so železnicami, uzatvorila firma podľa centrálneho registra zmluvy aj s ďalšími verejnými inštitúciami. Napríklad bratislavským vodárom či trnavskej nemocnici bude pri verejných tendroch radiť za 80, respektíve 85 eur za osobohodinu.
Prečo je sadzba pre ZSSK vyššia o 10 až 15 percent, na to sme sa pýtali aj dodávateľskej firmy. Na naše otázky ani po opakovanej výzve neodpovedal konkrétne.
Process Management najskôr odpísal, že patrí medzi „najväčšie spoločnosti poskytujúce poradenstvo v oblasti verejného obstarávania“ a požiadavkami Nadácie Zastavme korupciu sa „bude zaoberať v dohľadnom čase“.
Keď sme sa s otázkami po niekoľkých dňoch pripomenuli, firma reagovala, že si váži možnosť vyjadriť sa k nim, ale pre „aktuálne množstvo práce a absenciu zainteresovaných osôb“ dokáže kvalifikovanú odpoveď poskytnúť až 24. januára 2025.
Aj ďalší si pridali
Zmluvu s Process Managementom uzatvoril národný dopravca v neverejnej súťaži.
Partner oslovenej advokátskej kancelárie AGM Partners Miroslav Cák, ktorý sa dlhodobo venuje verejnému obstarávaniu a spolupracuje aj s nadáciou, k tomu dodáva, že zákon takýto postup umožňuje. ZSSK pritom využili takmer najvyššiu možnú povolenú sumu, akú zákon pre tento typ obmedzenej súťaže ponúka.
Po infožiadosti od nadácie železnice spresnili, že v súvislosti s touto zmluvou vykonali prieskum trhu a so „žiadosťou o poskytnutie cenovej ponuky boli oslovené viaceré spoločnosti“.
Okrem Process Managementi išlo o firmy Tatra Tender a Visions Consulting, ktoré ZSSK ponúkli hodinové sadzby 98 a 100 eur.
Nadácia z verejných zmlúv zistila, že aj neúspešní uchádzači poslali železničnej spoločnosti vyššie ceny, ako majú dohodnuté s inými inštitúciami.
Napríklad Tatra Tender poskytuje služby bratislavským vodárom a košickej župe pod 77 eur za hodinu. ZSSK ponúkla 100 eur. Visions Consulting zasa katastru či inštitútu vzdelávania radí za menej ako 70 eur za hodinu. ZSSK ponúkla 98 eur.
Nadácia oslovila obe spoločnosti. Viditeľný rozdiel oproti ponuke pre ZSSK zhodne odôvodnili zložitosťou obstarávania a „viacerými faktormi“, od ktorých cena závisí.
„Pri kalkulácii cenových ponúk je potrebné do ceny zahrnúť veľa rôznych aspektov. Okrem ceny samotnej je to aj naša aktuálna vyťaženosť, technické a obchodné podmienky a hodnotenie zákazníka. Vo vašom konkrétnom prípade ide o veľmi odlišné služby od tých, ktoré ste uviedli. V prípade ZSSK ide o obstarávanie čisto fondových zákaziek, čo, bohužiaľ, výrazne zvyšuje cenu. Takéto zákazky sú predmetom opakovaných kontrol, auditov a pripomienok, často nezmyselných, preto sú aj ceny oveľa vyššie,“ uviedol Daniel Mikuščák zo spoločnosti Visions Consulting.

Doteraz stačili vlastní
Železničiari zamestnávajú vlastných odborníkov na organizovanie verejných obstarávaní.
„V ZSSK sme v rokoch 2020 až 2023 využívali na realizáciu verejných obstarávaní prioritne vlastné interné kapacity, v menšej miere i služby externých administrátorov,“ odpovedala pre Nadáciu Zastavme korupciu riaditeľka komunikácie podniku Jana Pôbišová.
S Process Managementom spolupracovala ZSSK už predtým, a to za tretej Ficovej vlády, keď bol ministrom dopravy Árpád Érsek.
Železničiari vtedy zorganizovali mnohomiliónové nákupy vlakov a Process Mangement figuroval ako ich organizátor.
Niektorí zahraniční výrobcovia sa na súťaži nezúčastnili pre príliš tesné časové podmienky, ktoré označili za diskriminačné. Tendre za takmer 240 miliónov eur nakoniec vyhrala spoločnosť Škoda Transportation, ktorú väčšinovo vlastní česká finančná skupina PPF spolu so ŽOS Trnava, ktorú ovláda Vladimír Poór a ŽOS Vrútky patriaca Víťazoslavovi Móricovi.
Zaujímavosťou nákupu bolo, že ZSSK vylúčili troch zo štyroch uchádzačov, ktorí podali ponuku. Podobne tomu bolo aj v neslávne známom predraženom mýtnom tendri, ktorý ako jediný účastník po vylúčení ostatných troch ponúk vyhrala firma Skytoll. V súčasnosti patrí tiež do portfólia skupiny PPF.
Podľa publikovaných informácií sa národný dopravca chystá na nákup vlakov pre regionálnu dopravu za desiatky miliónov eur.
Keďže podľa zákonných pravidiel môžu inštitúcie ako ZSSK zazmluvniť poradcov aj pri 400-tisícovej zmluve bez riadnej súťaže, nemá zmysel v súvislosti so zmluvou s Process Management podať podnet na Úrad pre verejné obstarávanie. Nadácia však bude zákazky ZSSK a ich nastavenie s pomocou poradenskej firmy pozorne sledovať.