BRATISLAVA. Umelá inteligencia, robotizácia, rast e-commerce, či dôraz na udržateľnosť budú naďalej formovať budúcnosť celého odvetvia logistiky.
Transparentnosť, rýchlosť a ekologické riešenia sa stávajú kľúčovými prioritami tak pre firmy, ako aj zákazníkov.
Klienti sa globálne spoliehajú na vysoký štandard doručenia. Rastie dopyt pod tzv. door-to-door zásielkach, teda od odosielateľa priamo k zákazníkovi.
Chýbajú pracovníci, vznikajú inovácie
Mnohé zásielky najmä v oblasti IT vyžadujú dopravu na poslednej míli so službami tzv. bielych rukavíc (zahŕňajú napr. vybalenie a ekologické odstránenie obalových materiálov).
Sektor logistiky preukázal vysokú mieru odolnosti aj počas pandémie, aj po vzniku nestability v Červenom mori. No naďalej bude musieť čeliť nepredvídateľným situáciám.
Pokračujúcim trendom je nedostatok kvalifikovaných ľudí a stúpajúca cena práce, čo vyvoláva dopyt po zamestnancoch zo zahraničia a odráža sa aj v uprednostňovaní takých destinácií pre industriálnu výstavbu, kde je dostupná pracovná sila.
Kuehne+Nagel očakáva, že v rámci e-commerce sa bude rozvíjať doručovanie v ten istý deň (same day delivery) a využitie dronov.
Uhlíková stopa
Dôležitým trendom je sledovanie zásielok v reálnom čase a kontrola vygenerovanej uhlíkovej stopy. Trendom bude intenzívnejšie nasadenie technológie blockchain a IoT (internet vecí) práve za účelom zvýšenia transparentnosti logistických operácií.
„Našim klientom umožňujeme sledovať ich zásielky a zohľadniť množstvo emisií, ktoré vyprodukuje preprava, a to i v rámci multimodálnej prepravy,“ uviedol Radoslav Miko, generálny riaditeľ Kuehne+Nagel Slovensko
„Rozvíja sa i využitie IoT, kedy sa napríklad prepravné kontajnery vybavujú smart senzormi, ktoré dokážu zaznamenať, spracovať a odoslať množstvo informácií o nákladnom priestore a pohybe kontajnera,“ doplnil Radoslav Miko.
Mnohé spoločnosti najmä zo sektorov automotive a e-commerce s napätím očakávajú nové clá a sankcie, ktoré pribudnú medzi USA, EÚ a Čínou.
Viaceré spoločnosti sa pripravujú na transformáciu biznis modelov a je pravdepodobné, že bude pokračovať konsolidácia, napr. fúzie dopravcov.
Bude stúpať dopyt po nearshoringu (vzhľadom na presun výroby a zdrojov bližšie k spotrebiteľským trhom), city logistike aj po dropshippingu (v roku 2025 sa očakáva rast o viac ako 23 percent).