Článok pôvodne vyšiel na webe hn.cz
Kľúčoví ázijskí odberatelia pozastavujú nákupy ruskej ropy, ktorú do ich prístavov stále dodávajú tankery.
Sankcie, ktoré zaviedla ešte stále odchádzajúca administratíva už bývalého amerického prezidenta Joea Bidena, spôsobili nárast prepravných nákladov a tie zvýšili výslednú cenu ropy.
Už v marci by tak mohlo dôjsť k dramatickému zníženiu objemu predaja ruskej ropy do Indie a Číny. Niektoré zdroje dokonca hovoria o jej faktickom zastavení, aspoň čo sa týka námornej trasy.
Zdá sa teda, že sankcie USA z 10. januára zabrali.
Podľa portálu The Moscow Times by čínski kupujúci mali za ruskú ropu v marci platiť o tri až päť dolárov za barel viac. Podľa utorkovej správy agentúry Reuters indické rafinérie zatiaľ nedostali ponuky na marec, ale aj tam sa očakáva výrazné zvýšenie.

Je to také zvýšenie, ktoré prinúti oboch ázijských gigantov hľadať ropu inde.
Indickí vývozcovia už oznámili, že okrem Spojených arabských emirátov sa obrátia aj na USA, kde staronový prezident Donald Trump chce čo najviac zvýšiť domácu ťažbu ropy a plynu.
Pašovanie tieňovými flotilami
Čoho sa týkajú januárové sankcie USA? Okrem iného sa zamerali na takmer dvesto plavidiel prepravujúcich ruskú ropu, väčšinou do ázijských prístavov. Niektoré z nich sú lode ruskej štátnej spoločnosti Sovcomflot.
Zvyšok sú väčšinou tankery z tzv. tieňovej flotily, ktorú Rusko využíva na obchádzanie západných sankcií.
Účelom týchto obrovských lodí, ktoré sú zvyčajne v zlom technickom stave, s nejasným vlastníkom a plavia sa pod vlajkou tretích krajín, je predávať ropu za cenu vyššiu ako 60 dolárov za barel, čo je cenový strop stanovený západnými sankciami.

Príjmy z tohto "pašeráckeho" obchodu napĺňajú pokladnicu Kremľa a pomáhajú tak pokračovať v agresii proti Ukrajine.
Januárové sankcie amerického ministerstva financií sa však dotkli aj desiatok obchodníkov a niektorých jednotlivcov, dvoch poisťovní a spoločností Surgutneftegaz a Gazpromneft. V prípade druhého menovaného ide najmä o zahraničné spoločnosti, v ktorých drží podiel.
Teraz víťazí Blízky východ
Každému, kto využíva služby sankcionovaných spoločností alebo s nimi obchoduje, hrozia sankcie zo strany USA. V praxi môžu mať napríklad sankcionované lode problém využívať služby prístavov, v ktorých len dočasne kotvia.
Tým sa znižuje počet lodí, ktoré môžu privážať ropu bez toho, aby sa vystavili sankciám, a tým sa zvyšujú náklady pre kupujúcich.
Podľa Clyda Russella, experta agentúry Reuters, je pravdepodobné, že v dlhodobom horizonte ruskí obchodníci s ropou "opäť nájdu spôsoby, ako obísť sankcie a udržať tok ropy". Budú však musieť znížiť ceny a svoje marže.

Krátkodobými víťazmi obchodnej vojny sú podľa neho blízkovýchodní vývozcovia.
Tí už "zaznamenali nárast dopytu po svojej rope, keďže rafinérie v Indii a Číne hľadajú alternatívy k ruským dodávkam". Majitelia tých tankerov, na ktoré sa sankcie nevzťahujú a ktoré dodržiavajú pravidlá, budú mať tiež dočasný prospech.
Na druhej strane indické a čínske rafinérie strácajú, pretože ich náklady rastú, keďže ropu z Ruska nahrádzajú drahšími alternatívami.
V každom prípade je podľa Russella pravdepodobné, že Čína aj India v nasledujúcich mesiacoch znížia dovoz tejto komodity. V minulom roku predstavovala ruská ropa 36 percent indického dovozu ropy. Čína potom v roku 2024 odoberala z Ruska približne pätinu svojho dovozu.