SME

Spotrebitelia kritizujú nový model Mety "zaplať alebo súhlas" na spracovanie osobných údajov

Model podľa kritikov nezískava plne slobodný a informovaný súhlas používateľov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Viaceré spotrebiteľské organizácie spolu s Európskou spotrebiteľskou organizáciou (BEUC) kritizujú nový upravený model amerického koncernu Meta Platforms "zaplať alebo súhlas."

Ten podľa nich stále nezískava plne slobodný a informovaný súhlas používateľov so spracovaním osobných údajov, preto žiadajú jeho preverenie a prijatie okamžitých opatrení na ochranu spotrebiteľov. Informovala o tom spotrebiteľská organizácia dTest.

"Model zaplať alebo súhlas zaviedla spoločnosť Meta pre používateľov svojich sociálnych sietí v novembri 2023.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Meta zaplatí 25 miliónov dolárov za urovnanie sporu s Trumpom Čítajte 

Používatelia sa tak odvtedy mohli stretnúť s voľbou buď súhlasiť so spracovaním svojich osobných údajov na účely personalizovanej reklamy, alebo si zaplatiť za možnosť využívať siete bez cielených reklám," uviedla spoločnosť.

Tento prístup v minulosti kritizovali spotrebitelia, ktorí poukázali na to, že reklamný model zaplatenia alebo súhlasu je v rozpore s viacerými právnymi predpismi v EÚ.

Meta tak v novembri minulého roka predstavila novú upravenú verziu tohto modelu, avšak tá poukazuje na rovnaký problém, aký bol pri staršom modeli. Problémom je najmä to, že používateľ si musí zvoliť buď platbu, čím sa vyhne personalizovaným, ale nie všetkým reklamám, alebo využívanie platformy zadarmo výmenou za celé spektrum osobných údajov. Osobné dáta majú podľa spotrebiteľskej spoločnosti svoju hodnotu a obzvlášť tie, ktoré sú spracovávané na účely profilovania používateľov a následne obratne speňažené. Služba by preto nemala byť označená ako zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť upozornila, že Meta v upravenom modeli používa namiesto zadarmo služby bezplatný koncept, čo je len kozmetická zmena, a platforma sa môže stále dopúšťať porušovania zákonov.

Nový model tiež neprináša zlepšenie, keďže najprv ponúka voľbu medzi platenou službou, ktorá nepoužíva používateľské informácie, a službou, kde nie sú účtované peniaze alebo zozbierané dáta sú využité na reklamné účely. Ak si používateľ zvolí druhú voľbu, tak ho ešte čaká výber medzi personalizovanou reklamou alebo menej personalizovanou, kde je surfovanie na internete prerušované reklamnými blokmi.

"Zvolený koncept potom vedie k tomu, že Meta od používateľov stále nezískava plne slobodný a informovaný súhlas so spracovaním osobných údajov. Navyše v rozpore s nariadením o digitálnych trhoch dochádza k zhoršovaniu kvality služieb pre používateľov, ktorí neudelia súhlas s využitím svojich osobných údajov," uzavrela spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Európska únia

Súvisiace témy: Meta
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 5. 2025)
USD 1.126
AUD 1.747
CZK 24.907
JPY 163.260
CAD 1.571
GBP 0.842
HUF 402.350
PLN 4.269
CHF 0.939
SEK 10.902

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 506
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 509
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 170
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 475
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 313
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 264
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 951
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 940
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 625
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 642
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 142
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 683
  7. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 6 321
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 649
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poškodený most v Poprade.

Rezort sa spolieha na analýzu za 7,6 milióna.


5
Qatar airways

Celkové údaje o príjmoch a počte cestujúcich zatiaľ nie sú k dispozícii.


TASR
Skupina Be Group pôsobila na Slovensku od roku 2005.

Koncern Be Group skončil neslávne.


1
Na archívnej snímke demonštranti protestujú proti masového turizmu v Barcelone.

Španielsko vlani prilákalo rekordných 94 miliónov turistov.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 951
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 940
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 625
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 642
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 142
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 683
  7. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 6 321
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 649
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťZatvoriť reklamu