Železničná spoločnosť Slovenska (ZSSK) v priebehu januára vyhlásila dve veľké súťaže na nové spacie vozne. Prvá sa týka modernizácie desiatich starších osobných vozňov na ležadlové za 36 miliónov eur s opciou na ďalších 10 vozňov.
V druhom tendri ide o nákup desiatich nových alebo starších zmodernizovaných lôžkových vozňov vrátane 10-ročného servisu za 90 miliónov eur s možnosťou rozšírenia zákazky o ďalších 14 vozňov. Obstarávanie chce ZSSK financovať z eurofondov, štátneho rozpočtu a vlastných zdrojov.
Štátny vlakový dopravca tvrdí, že reaguje na rastúci záujem cestujúcich o pohodlné a cenovo dostupné cestovanie na dlhé vzdialenosti.
Experti na železničnú dopravu však spochybňujú návratnosť nákupu spacích vagónov, ich cenu aj využiteľnosť. Naznačujú tiež, že ceny lístkov by mali ísť výrazne nahor, aby sa oplatilo prevádzkovať vagóny bez dotácií.

V článku sa dočítate:
- Prečo plánuje ZSSK nakupovať nové spacie vozne,
- kto by sa mohol prihlásiť do tendra,
- koľko stoja nočné vlaky v Česku a Rakúsku,
- o koľko by sa mohli zdvihnúť ceny lôžok?
Klimatizácia ako štandard
Priemerný vek lôžkových a ležadlových vozňov ZSSK je 30 rokov. Hoci sú čiastočne repasované, väčšinou nezodpovedajú potrebám cestujúcich, pretože nemajú napríklad klimatizáciu. A to najmä v letnom období výrazne znižuje komfort cestovania.
Ležadlové vozne by mali prejsť kompletnou obnovou interiéru, mali byť sa do nich inštalovať nové systémy kúrenia a chladenia, ako aj vákuové toalety.
Nové lôžkové vozne, ktoré majú vyšší štandard ako ležadlové, by mali byť vybavené klimatizáciou, Wi-Fi pripojením, pohodlnými lôžkami a priamo v kupé, ktoré bude uzamykateľné, majú byť elektrické zásuvky a umývadlo.
Expert na vlakovú dopravu Jiří Kubáček si myslí, že investovať do ležadlových vozňov nemá veľký zmysel, pretože cestujúci uprednostňujú pohodlnejšie lôžkové vozne.
Tie síce ZSSK objednáva tiež, ale podmienky tendra podľa Kubáčka naznačujú, že ich nákup môže byť predražený až o 25 percent.