Štátny vlakový dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa od začiatku tohto roka snaží pasažierov, ktorí využívajú bezplatné cestovanie, nasmerovať na spoje mimo špičky.
V praxi to znamená, že študenti a dôchodcovia, ktorí cestujú zadarmo, sa nemusia dostať do nimi vybraného vlaku. Môžu v ňom síce byť ešte voľné miesta, ale tie nie sú vyhradené pre bezplatných pasažierov.
Miesta vyhradené pre nich, takzvané kontingenty, stanovuje ZSSK vo všetkých rýchlikoch podľa dňa v týždni a typu vlaku. V osobných a zrýchlených vlakoch Rex sa tieto limity neuplatňujú.
V minuloročnom grafikone tvorili 35 percent z celkovej kapacity diaľkových vlakov. V tom aktuálnom sa tento mechanizmus zmenil.
V článku sa dočítate:
- Prečo sa cestujúci so 100-percentnou zľavou nemusia dostať do vlaku v špičke,
- ako sa obmedzil predaj lístkov na bezplatné cestovanie,
- či sa týchto cestujúcich týka nový poplatok za servis,
- ako fungujú zľavy v okolitých krajinách?
Menej miest, viac vlakov
Diaľkové vlaky v špičkách majú od začiatku tohto roka nižšie kvóty na bezplatné lístky. Týka sa to najmä rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami. Podiel týchto miest sa znížil zo 43 na 24 percent.
Železničiari to vysvetľujú tým, že rýchliky podľa nového grafikonu jazdia na trase Bratislava - Košice v hodinových intervaloch. Majú tak nahradiť zrušené rýchliky Intercity.