Americký prezident Donald Trump v rámci svojej protekcionistickej politiky hrozí zavedením ciel na dovoz áut z Európy. Tie by podľa neho mohli začať platiť už začiatkom apríla.
„Bude to okolo 25 percent,“ povedal Trump začiatkom tohto týždňa, pričom poznamenal, že ďalšie podrobnosti oznámia v apríli.
Ak by clá naozaj boli vo výške 25 percent, európsky automobilový vývoz by podľa analytika spoločnosti Portu Mareka Malinu mohol utrpieť stratu až 80 miliárd eur.
„Najviac by clá pocítili vo švédskom Volve a následne nemecké spoločnosti Mercedes, Porsche, BMW a Volkswagen,“ vymenúva automobilky, ktoré do USA vyvážajú najviac áut.
Trump prezentuje clá ako boj proti podľa neho nespravodlivému zaobchádzaniu voči americkým autám na zahraničných trhoch. Napríklad Európska únia vyberá clo vo výške 10 percent na dovoz vozidiel, čo je štvornásobok colnej sadzby pre osobné automobily v USA. Trump tak chce tlačiť na Brusel, aby znížil clá na americké autá na úroveň USA.
V článku sa dočítate:
- Prečo Trumpove clá môžu najviac zasiahnuť Volkswagen.
- Ako sú na americký trh naviazané ďalšie automobilky na Slovensku.
- Čo môžu robiť automobilky, aby ich clá nepoložili na kolená?
Výrazná časť produkcie
Spomedzi slovenských automobiliek sa prípadné americké clá môžu najviac dotknúť bratislavského Volkswagenu. Ten exportuje vozidlá do viac ako stovky krajín celého sveta.
Podľa hovorkyne spoločnosti Volkswagen Slovakia Lucie Kovarovič Makayovej je najväčší trh z pohľadu obratu Európa, kde mieri až 40 percent produkcie. Nasleduje severná Amerika s 25-percentným a Čína s 20-percentným podielom.
Ak by Volkswagen preniesol clá do koncovej ceny automobilov, pre amerických zákazníkov by zdraželi a boli by menej konkurencieschopné oproti autám vyrobeným v USA.
Otázka je, či Volkswagen nepresunie časť výroby zo Slovenska do USA, aby sa clám vyhol. „O presune výroby sa rozhoduje na koncernovej úrovni,“ pripomína hovorkyňa bratislavskej fabriky.