SME

Prístavný most a Lanfranconi treba chrániť, inak hrozí kolaps. Tri pruhy sú riziko (rozhovor)

Kratšie mosty je lepšie postaviť nanovo, hovorí projektant Ladislav Nagy.

Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most.Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most. (Zdroj: SME/Marko Erd)

Veľa cestných mostov na Slovensku je v zlom až havarijnom stave. Nesúvisí to len s tým, že pri ich výstavbe v 60. či 70. rokoch minulého storočia sa nepočítalo so súčasnou premávkou.

Za problematickú situáciu môže aj nedostatočná údržba. „Keď most dvadsať rokov zanedbávate, tak sa to skôr či neskôr prejaví na jeho stave,“ vysvetľuje expert na mosty Ladislav Nagy, ktorý projektoval Prístavný most v Bratislave či most Monoštor v Komárne.

Okrem toho, mosty z čias socializmu, ktoré dnes dosluhujú, sa podľa neho stavali narýchlo a z menej kvalitných materiálov.

SkryťVypnúť reklamu

Investor tlačil na projektantov aj na zhotoviteľa. Keď sa termíny nedodržiavali, tak hrozili pokuty. Preto sa betónovalo aj v mrazoch, čo je proti technologickým pravidlám,spomína pre INDEX projektant významných mostov cez Dunaj Ladislav NAGY.

Životnosť betónových mostov je okolo sto rokov. Prečo sa mosty postavené po druhej svetovej vojne na Slovensku už rozpadajú?

Projektovaná životnosť mostov je naozaj teoreticky sto rokov. No už v projekte sa predpokladá, že môžu nastať odchýlky. Napríklad preto, že betón je materiál, ktorý sa časom od zaťaženia dotvaruje a zmrašťuje, čo ovplyvňuje aj jeho únosnosť.

Navyše na most počas životnosti pôsobia rôzne nepriaznivé vplyvy, ako napríklad preťaženie, trhliny, rozmrazovacie soli, chemické látky z ovzdušia či korózia. Takže jeho skutočná životnosť môže byť aj výrazne nižšia. Nejde však len o vplyv okolitého prostredia, ale aj o kvalitu realizácie a údržbu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v aprílovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch)Článok nájdete v aprílovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch)

Vplýva na životnosť mosta aj jeho vyššie zaťaženie?

Určite. Keď sa mosty v 60. rokoch stavali, počítalo sa s výrazne nižším zaťažením, aké je na nich dnes. Napríklad dnes sa už ráta s rovnomerným zaťažením a skupinou vozidiel 60 plus 40 ton, zatiaľ čo po vojne to bolo len 60 ton.

Hoci 60-tonové autá bežne nejazdia, dnes jazdia také nákladiaky, ktoré majú aj s nákladom bežne 40 ton. Také kamióny jazdia aj po mostoch, ktoré už majú obmedzenú nosnosť na 20 ton.

Hrozili pokuty, betónovalo sa aj v mrazoch

Môže byť problémom aj kvalita materiálov, z ktorých sa most staval?

Áno. Kvalita betónu sa tiež posunula výrazne dopredu oproti 60. rokom, keď som študoval. Navyše, kvalita práce bola v tom čase tiež otázna.

Napríklad keď sa rekonštruovala mostovka (povrch mosta, pozn. red.) na Alžbetinom moste v Komárne v roku 2005, po odstránení asfaltovej vozovky sa zistilo, že betón pod ním bol už rozdrobený a niektoré zrná kameniva mali veľkosť viac ako 50 milimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že pri stavbe tejto mostovky v 60. rokoch sa nedodržali ani základné pravidlá výroby betónu.

Prečo železobetónové mosty hrdzavejú?

Môže za to voda a pH prostredie. Ak sa voda dostane dovnútra mosta, ide o chybu pri výstavbe, napríklad zle realizovanú izoláciu, alebo následne pri nedostatočnej údržbe.

Keď most dvadsať rokov zanedbávate, tak sa to skôr či neskôr prejaví na jeho stave. Keď výstuž v betóne začne hrdzavieť, zväčší svoj objem a betón okolo neho popraská.

Mosty sú často postavené z takzvaného predpätého betónu, ktorý by mal byť odolnejší ako bežný betón. Prečo aj ten časom degraduje?

Predpínacia technológia je dnes vynikajúca, lebo zabraňuje vzniku trhlín. V 60. rokoch však stavbári nedokázali doniesť na stavbu veľké betónové prefabrikáty. Doniesli ich po menších dielcoch a na stavbe do nich vkladali predpínacie lano.

SkryťVypnúť reklamu

To sa robí tak, že v betóne sú kanáliky, cez ktoré sa prevlečie predpínacie lano. A by nehrdzavelo, natlačí sa tam cementová malta. Tam, kde malta nezatiekla, začalo lano po čase hrdzavieť.

Nedá sa hrdzavé lano v moste ľahko odhaliť pri kontrole?

Nie, šanca je malá, lebo lano nie je prístupné. Navyše, aj keď zistíte, že je zhrdzavené, je veľmi ťažké ho opraviť. Vymeniť skorodované lano prakticky nie je možné. Zvyčajne ho treba nahradiť novými voľne vedenými lanami.

Môžu za stav mostov aj šibeničné termíny ich výstavby?

Určite. Mosty sa v minulosti stavali všade a rýchlo. Investor tlačil na projektantov aj na zhotoviteľa. Keď sa termíny nedodržiavali, tak hrozili pokuty. Preto sa betónovalo aj v mrazoch, čo je proti technologickým pravidlám.

Prístavný most a Lanfranconi treba chrániť

Vlani cestári narýchlo zavreli most ponad rýchlostnú cestu pri Banskej Bystrici a napokon ho zbúrali a chcú ho postaviť nanovo. Je zbúranie mosta a jeho opätovné postavenie lacnejšie ako oprava?

SkryťVypnúť reklamu

Vo všeobecnosti sa mosty opravujú neskoro, lebo na priebežné opravy nie sú peniaze. Na opravy a údržbu mostov bude treba v budúcnosti niekoľkonásobne viac financií ako dnes.

Neviem presne, v akom stave bol most pri Banskej Bystrici. Keď sa však statik nevedel zaručiť za to, že nespadne, tak ho bolo nutné zbúrať.

Pri menšom moste s dĺžkou do päťdesiat metrov, ktorého nosná konštrukcia je v VII. triede, teda v havarijnom stave, je efektívnejšie nahradiť ho, než prácne opravovať. Navyše, ak by sa opravoval, jeho životnosť by už zrejme nebola ďalších päťdesiat rokov.

Komplexná rekonštrukcia čaká aj Vážsky most cez Dunaj v Komárne. Prečo by sa tento most nemal tiež zbúrať?

Tento oblúkový most zo železobetónu je ikonická stavba, preto by sa nemal búrať. Postavili ho na základoch starého mosta v prvej polovici 50. rokov 20. storočia. Má mimoriadne odvážnu nosnú konštrukciu s rozpätím 112,5 metra a vzopätím 8,96 metra.

SkryťVypnúť reklamu

Významným technologickým prvkom je spôsob bezpečného prenesenia vodorovných účinkov do poddajného podložia. Most bol navrhnutý podľa v tom čase platných zaťažovacích účinkov.

Aj preto je dnes únosnosť mosta najmä pri nákladnej doprave obmedzená. Ak by sa mal opravovať, určite by som z neho vylúčil nákladnú dopravu.

Pri Moste SNP v Bratislave sa už dlhšie hovorí o rôznych defektoch. Dajú sa tieto poškodenia opraviť?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBASJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 442
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 080
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 622
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 048
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 877
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 714
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 581
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 344
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 550
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 706
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 530
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 660
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 513
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 596
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 344
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 550
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 706
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 530
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 660
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 513
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 843
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 596
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu