SME

Prístavný most a Lanfranconi treba chrániť, inak hrozí kolaps. Tri pruhy sú riziko (rozhovor)

Kratšie mosty je lepšie postaviť nanovo, hovorí projektant Ladislav Nagy.

Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most.Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most. (Zdroj: SME/Marko Erd)

Veľa cestných mostov na Slovensku je v zlom až havarijnom stave. Nesúvisí to len s tým, že pri ich výstavbe v 60. či 70. rokoch minulého storočia sa nepočítalo so súčasnou premávkou.

Za problematickú situáciu môže aj nedostatočná údržba. „Keď most dvadsať rokov zanedbávate, tak sa to skôr či neskôr prejaví na jeho stave,“ vysvetľuje expert na mosty Ladislav Nagy, ktorý projektoval Prístavný most v Bratislave či most Monoštor v Komárne.

Okrem toho, mosty z čias socializmu, ktoré dnes dosluhujú, sa podľa neho stavali narýchlo a z menej kvalitných materiálov.

SkryťVypnúť reklamu

Investor tlačil na projektantov aj na zhotoviteľa. Keď sa termíny nedodržiavali, tak hrozili pokuty. Preto sa betónovalo aj v mrazoch, čo je proti technologickým pravidlám,spomína pre INDEX projektant významných mostov cez Dunaj Ladislav NAGY.

Životnosť betónových mostov je okolo sto rokov. Prečo sa mosty postavené po druhej svetovej vojne na Slovensku už rozpadajú?

Projektovaná životnosť mostov je naozaj teoreticky sto rokov. No už v projekte sa predpokladá, že môžu nastať odchýlky. Napríklad preto, že betón je materiál, ktorý sa časom od zaťaženia dotvaruje a zmrašťuje, čo ovplyvňuje aj jeho únosnosť.

Navyše na most počas životnosti pôsobia rôzne nepriaznivé vplyvy, ako napríklad preťaženie, trhliny, rozmrazovacie soli, chemické látky z ovzdušia či korózia. Takže jeho skutočná životnosť môže byť aj výrazne nižšia. Nejde však len o vplyv okolitého prostredia, ale aj o kvalitu realizácie a údržbu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v aprílovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch)Článok nájdete v aprílovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch)

Vplýva na životnosť mosta aj jeho vyššie zaťaženie?

Určite. Keď sa mosty v 60. rokoch stavali, počítalo sa s výrazne nižším zaťažením, aké je na nich dnes. Napríklad dnes sa už ráta s rovnomerným zaťažením a skupinou vozidiel 60 plus 40 ton, zatiaľ čo po vojne to bolo len 60 ton.

Hoci 60-tonové autá bežne nejazdia, dnes jazdia také nákladiaky, ktoré majú aj s nákladom bežne 40 ton. Také kamióny jazdia aj po mostoch, ktoré už majú obmedzenú nosnosť na 20 ton.

Hrozili pokuty, betónovalo sa aj v mrazoch

Môže byť problémom aj kvalita materiálov, z ktorých sa most staval?

Áno. Kvalita betónu sa tiež posunula výrazne dopredu oproti 60. rokom, keď som študoval. Navyše, kvalita práce bola v tom čase tiež otázna.

Napríklad keď sa rekonštruovala mostovka (povrch mosta, pozn. red.) na Alžbetinom moste v Komárne v roku 2005, po odstránení asfaltovej vozovky sa zistilo, že betón pod ním bol už rozdrobený a niektoré zrná kameniva mali veľkosť viac ako 50 milimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že pri stavbe tejto mostovky v 60. rokoch sa nedodržali ani základné pravidlá výroby betónu.

Prečo železobetónové mosty hrdzavejú?

Môže za to voda a pH prostredie. Ak sa voda dostane dovnútra mosta, ide o chybu pri výstavbe, napríklad zle realizovanú izoláciu, alebo následne pri nedostatočnej údržbe.

Keď most dvadsať rokov zanedbávate, tak sa to skôr či neskôr prejaví na jeho stave. Keď výstuž v betóne začne hrdzavieť, zväčší svoj objem a betón okolo neho popraská.

Mosty sú často postavené z takzvaného predpätého betónu, ktorý by mal byť odolnejší ako bežný betón. Prečo aj ten časom degraduje?

Predpínacia technológia je dnes vynikajúca, lebo zabraňuje vzniku trhlín. V 60. rokoch však stavbári nedokázali doniesť na stavbu veľké betónové prefabrikáty. Doniesli ich po menších dielcoch a na stavbe do nich vkladali predpínacie lano.

SkryťVypnúť reklamu

To sa robí tak, že v betóne sú kanáliky, cez ktoré sa prevlečie predpínacie lano. A by nehrdzavelo, natlačí sa tam cementová malta. Tam, kde malta nezatiekla, začalo lano po čase hrdzavieť.

Nedá sa hrdzavé lano v moste ľahko odhaliť pri kontrole?

Nie, šanca je malá, lebo lano nie je prístupné. Navyše, aj keď zistíte, že je zhrdzavené, je veľmi ťažké ho opraviť. Vymeniť skorodované lano prakticky nie je možné. Zvyčajne ho treba nahradiť novými voľne vedenými lanami.

Môžu za stav mostov aj šibeničné termíny ich výstavby?

Určite. Mosty sa v minulosti stavali všade a rýchlo. Investor tlačil na projektantov aj na zhotoviteľa. Keď sa termíny nedodržiavali, tak hrozili pokuty. Preto sa betónovalo aj v mrazoch, čo je proti technologickým pravidlám.

Prístavný most a Lanfranconi treba chrániť

Vlani cestári narýchlo zavreli most ponad rýchlostnú cestu pri Banskej Bystrici a napokon ho zbúrali a chcú ho postaviť nanovo. Je zbúranie mosta a jeho opätovné postavenie lacnejšie ako oprava?

SkryťVypnúť reklamu

Vo všeobecnosti sa mosty opravujú neskoro, lebo na priebežné opravy nie sú peniaze. Na opravy a údržbu mostov bude treba v budúcnosti niekoľkonásobne viac financií ako dnes.

Neviem presne, v akom stave bol most pri Banskej Bystrici. Keď sa však statik nevedel zaručiť za to, že nespadne, tak ho bolo nutné zbúrať.

Pri menšom moste s dĺžkou do päťdesiat metrov, ktorého nosná konštrukcia je v VII. triede, teda v havarijnom stave, je efektívnejšie nahradiť ho, než prácne opravovať. Navyše, ak by sa opravoval, jeho životnosť by už zrejme nebola ďalších päťdesiat rokov.

Komplexná rekonštrukcia čaká aj Vážsky most cez Dunaj v Komárne. Prečo by sa tento most nemal tiež zbúrať?

Tento oblúkový most zo železobetónu je ikonická stavba, preto by sa nemal búrať. Postavili ho na základoch starého mosta v prvej polovici 50. rokov 20. storočia. Má mimoriadne odvážnu nosnú konštrukciu s rozpätím 112,5 metra a vzopätím 8,96 metra.

SkryťVypnúť reklamu

Významným technologickým prvkom je spôsob bezpečného prenesenia vodorovných účinkov do poddajného podložia. Most bol navrhnutý podľa v tom čase platných zaťažovacích účinkov.

Aj preto je dnes únosnosť mosta najmä pri nákladnej doprave obmedzená. Ak by sa mal opravovať, určite by som z neho vylúčil nákladnú dopravu.

Pri Moste SNP v Bratislave sa už dlhšie hovorí o rôznych defektoch. Dajú sa tieto poškodenia opraviť?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBASJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (27. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.780
CZK 24.929
JPY 162.800
CAD 1.575
GBP 0.853
HUF 406.530
PLN 4.268
CHF 0.942
SEK 11.002

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 105
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 495
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 182
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 549
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 442
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 230
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 949
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 877
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 180
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 22 886
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 479
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 125
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 964
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 512
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 784
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 132
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Úplný rozsah návrhu ešte nie je známy.


TASR
Ilustračné foto

Hromadenie zásob nie je riešením, upozornili analytici.


TASR
Slovenská hokejová legenda Marián Hossa.

Konkurz spoločnosti HC Produkt odhalil zákulisie biznisu.


3
Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most.

Kratšie mosty je lepšie postaviť nanovo, hovorí projektant Ladislav Nagy.


24
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 180
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 22 886
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 13 479
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 125
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 964
  6. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 512
  7. Ján Valchár: O Otíkovi Rákosníkovi v Bielom dome a žuvačke vo Vatikáne 4 784
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy) 4 132
  1. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  2. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  3. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  4. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  5. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  6. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu
  8. Věra Tepličková: Už aj ty... Kéry?
SkryťZatvoriť reklamu