SME

Prístavný most a Lanfranconi treba chrániť, inak hrozí kolaps. Tri pruhy sú riziko (rozhovor)

Kratšie mosty je lepšie postaviť nanovo, hovorí projektant Ladislav Nagy.

Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most.Ladislav Nagy sa podieľal na projektovaní najväčších mostov cez Dunaj ako Prístavný most a Apollo most. (Zdroj: SME/Marko Erd)

Veľa cestných mostov na Slovensku je v zlom až havarijnom stave. Nesúvisí to len s tým, že pri ich výstavbe v 60. či 70. rokoch minulého storočia sa nepočítalo so súčasnou premávkou.

Za problematickú situáciu môže aj nedostatočná údržba. „Keď most dvadsať rokov zanedbávate, tak sa to skôr či neskôr prejaví na jeho stave,“ vysvetľuje expert na mosty Ladislav Nagy, ktorý projektoval Prístavný most v Bratislave či most Monoštor v Komárne.

Okrem toho, mosty z čias socializmu, ktoré dnes dosluhujú, sa podľa neho stavali narýchlo a z menej kvalitných materiálov.

SkryťVypnúť reklamu

Investor tlačil na projektantov aj na zhotoviteľa. Keď sa termíny nedodržiavali, tak hrozili pokuty. Preto sa betónovalo aj v mrazoch, čo je proti technologickým pravidlám,spomína pre INDEX projektant významných mostov cez Dunaj Ladislav NAGY.

Životnosť betónových mostov je okolo sto rokov. Prečo sa mosty postavené po druhej svetovej vojne na Slovensku už rozpadajú?

Projektovaná životnosť mostov je naozaj teoreticky sto rokov. No už v projekte sa predpokladá, že môžu nastať odchýlky. Napríklad preto, že betón je materiál, ktorý sa časom od zaťaženia dotvaruje a zmrašťuje, čo ovplyvňuje aj jeho únosnosť.

Navyše na most počas životnosti pôsobia rôzne nepriaznivé vplyvy, ako napríklad preťaženie, trhliny, rozmrazovacie soli, chemické látky z ovzdušia či korózia. Takže jeho skutočná životnosť môže byť aj výrazne nižšia. Nejde však len o vplyv okolitého prostredia, ale aj o kvalitu realizácie a údržbu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v aprílovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch)Článok nájdete v aprílovom vydaní magazínu INDEX. Výhodne si ho predplaťte kliknutím na titulku. (zdroj: Maňo Štrauch)

Vplýva na životnosť mosta aj jeho vyššie zaťaženie?

Určite. Keď sa mosty v 60. rokoch stavali, počítalo sa s výrazne nižším zaťažením, aké je na nich dnes. Napríklad dnes sa už ráta s rovnomerným zaťažením a skupinou vozidiel 60 plus 40 ton, zatiaľ čo po vojne to bolo len 60 ton.

Hoci 60-tonové autá bežne nejazdia, dnes jazdia také nákladiaky, ktoré majú aj s nákladom bežne 40 ton. Také kamióny jazdia aj po mostoch, ktoré už majú obmedzenú nosnosť na 20 ton.

Hrozili pokuty, betónovalo sa aj v mrazoch

Môže byť problémom aj kvalita materiálov, z ktorých sa most staval?

Áno. Kvalita betónu sa tiež posunula výrazne dopredu oproti 60. rokom, keď som študoval. Navyše, kvalita práce bola v tom čase tiež otázna.

Napríklad keď sa rekonštruovala mostovka (povrch mosta, pozn. red.) na Alžbetinom moste v Komárne v roku 2005, po odstránení asfaltovej vozovky sa zistilo, že betón pod ním bol už rozdrobený a niektoré zrná kameniva mali veľkosť viac ako 50 milimetrov.

SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že pri stavbe tejto mostovky v 60. rokoch sa nedodržali ani základné pravidlá výroby betónu.

Prečo železobetónové mosty hrdzavejú?

Môže za to voda a pH prostredie. Ak sa voda dostane dovnútra mosta, ide o chybu pri výstavbe, napríklad zle realizovanú izoláciu, alebo následne pri nedostatočnej údržbe.

Keď most dvadsať rokov zanedbávate, tak sa to skôr či neskôr prejaví na jeho stave. Keď výstuž v betóne začne hrdzavieť, zväčší svoj objem a betón okolo neho popraská.

Mosty sú často postavené z takzvaného predpätého betónu, ktorý by mal byť odolnejší ako bežný betón. Prečo aj ten časom degraduje?

Predpínacia technológia je dnes vynikajúca, lebo zabraňuje vzniku trhlín. V 60. rokoch však stavbári nedokázali doniesť na stavbu veľké betónové prefabrikáty. Doniesli ich po menších dielcoch a na stavbe do nich vkladali predpínacie lano.

SkryťVypnúť reklamu

To sa robí tak, že v betóne sú kanáliky, cez ktoré sa prevlečie predpínacie lano. A by nehrdzavelo, natlačí sa tam cementová malta. Tam, kde malta nezatiekla, začalo lano po čase hrdzavieť.

Nedá sa hrdzavé lano v moste ľahko odhaliť pri kontrole?

Nie, šanca je malá, lebo lano nie je prístupné. Navyše, aj keď zistíte, že je zhrdzavené, je veľmi ťažké ho opraviť. Vymeniť skorodované lano prakticky nie je možné. Zvyčajne ho treba nahradiť novými voľne vedenými lanami.

Môžu za stav mostov aj šibeničné termíny ich výstavby?

Určite. Mosty sa v minulosti stavali všade a rýchlo. Investor tlačil na projektantov aj na zhotoviteľa. Keď sa termíny nedodržiavali, tak hrozili pokuty. Preto sa betónovalo aj v mrazoch, čo je proti technologickým pravidlám.

Prístavný most a Lanfranconi treba chrániť

Vlani cestári narýchlo zavreli most ponad rýchlostnú cestu pri Banskej Bystrici a napokon ho zbúrali a chcú ho postaviť nanovo. Je zbúranie mosta a jeho opätovné postavenie lacnejšie ako oprava?

SkryťVypnúť reklamu

Vo všeobecnosti sa mosty opravujú neskoro, lebo na priebežné opravy nie sú peniaze. Na opravy a údržbu mostov bude treba v budúcnosti niekoľkonásobne viac financií ako dnes.

Neviem presne, v akom stave bol most pri Banskej Bystrici. Keď sa však statik nevedel zaručiť za to, že nespadne, tak ho bolo nutné zbúrať.

Pri menšom moste s dĺžkou do päťdesiat metrov, ktorého nosná konštrukcia je v VII. triede, teda v havarijnom stave, je efektívnejšie nahradiť ho, než prácne opravovať. Navyše, ak by sa opravoval, jeho životnosť by už zrejme nebola ďalších päťdesiat rokov.

Komplexná rekonštrukcia čaká aj Vážsky most cez Dunaj v Komárne. Prečo by sa tento most nemal tiež zbúrať?

Tento oblúkový most zo železobetónu je ikonická stavba, preto by sa nemal búrať. Postavili ho na základoch starého mosta v prvej polovici 50. rokov 20. storočia. Má mimoriadne odvážnu nosnú konštrukciu s rozpätím 112,5 metra a vzopätím 8,96 metra.

SkryťVypnúť reklamu

Významným technologickým prvkom je spôsob bezpečného prenesenia vodorovných účinkov do poddajného podložia. Most bol navrhnutý podľa v tom čase platných zaťažovacích účinkov.

Aj preto je dnes únosnosť mosta najmä pri nákladnej doprave obmedzená. Ak by sa mal opravovať, určite by som z neho vylúčil nákladnú dopravu.

Pri Moste SNP v Bratislave sa už dlhšie hovorí o rôznych defektoch. Dajú sa tieto poškodenia opraviť?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBASJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Štát nie je záchrana. O dôchodok sa musíte postarať sami, hovorí manažérka z poisťovne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 17 244
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 9 990
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 595
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 652
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 638
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 302
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 274
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 444
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

ArcelorMittal.

Spoločnosť uviedla, že nie je možné pokračovať v investíciách.


TASR
Ilustračné foto.

Riziká pre ekonomiku sa zväčšujú.


SITA
Ilustračné foto.

Podiel vlády v Paríži v spoločnosti Eutelsat sa zvýši.


TASR
TikTok.

Ide už o tretie predĺženie termínu fungovania TikToku.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 184
  2. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 188
  3. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 922
  4. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 8 760
  5. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 8 079
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 990
  7. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 7 592
  8. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 505
  1. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  2. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  3. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  4. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  5. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  6. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  7. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  8. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
SkryťZatvoriť reklamu