BRATISLAVA. Na Slovensku kolujú podvodné správy, ktorými podvodníci cielia na seniorov a vydávajú sa za ich rodinných príslušníkov.
Právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie Sylvia Ďatelinková vysvetľuje, že podvodník pošle seniorovi SMS správu, v ktorej seniora informuje, vystupujúc pritom v pozícii jeho rodinného príslušníka, že si zmenil telefónne číslo.
Ako dôvod uvedie poškodenie telefónu. Senior sa tak nazdáva, že komunikácia prostredníctvom SMS správy už nefunguje a je vyzvaný, aby ďalej komunikoval už iba prostredníctvom aplikácie WhatsApp.
Začatím komunikácie prostredníctvom aplikácie WhatsApp podvodník rozvíja diskusiu so seniorom a tohto pod vymyslenou legendou informuje, že súrne potrebuje poslať finančné prostriedky.
Právnička vyzýva ľudí, aby boli vnímaví a opatrí. Akékoľvek správy a informácie, ktoré ľudia obdržia z neznámeho telefónneho čísla a od neznámej osoby, je potrebné si vždy overiť.
„Kontaktujte vášho rodinného príslušníka na jeho telefónnom čísle a telefonický kontakt uvedený v podvodnej správe ignorujte. Neposkytujte citlivé údaje o platobnej karte alebo prístupové kódy do elektronického bankovníctva tretím osobám. Ak poukážete peňažné prostriedky v prospech neznámeho účtu, dostať sa k nim môže byť problematické. Zväčša ide o zahraničné účty, kde sú peniaze po ich pripísaní okamžite vyberané,“ upozorňuje Ďatelinková.
Zároveň radí ako rozpoznať podvodnú správu. Pôsobí naliehavo, textácia prechádza z vykania do tykania, je neosobná, až komunikácia s podvodníkom začne prechádzať z nátlakovej formy po agresívnu formu.
Podvodník sa neustále dožaduje zaslania peňažných prostriedkov, výnimkou nie je ani žiadosť o poskytnutie vašich prístupových údajov do elektronického bankovníctva alebo citlivých údajov o platobnej karte. Podvodná správa je zvyčajne odoslaná zo zahraničného telefónneho čísla.