Len málo firiem má svoj imidž tak úzko spätý s generálnym riaditeľom ako automobilka Tesla. V takejto miere si túto pozíciu vydobyl len zakladateľ Mety (Facebooku) Mark Zuckerberg a kedysi Steve Jobs z Apple, ktorý sa stal ikonou.
Záväzok Elona Muska znížiť závislosť planéty od fosílnych palív a poraziť tradičné automobilky konceptom elektrických áut k nemu prilákal davy. Kúpou Tesly, v podobe auta alebo akcií, deklarovali dôveru vízii technologického environmentalizmu, ktorá zmení svet. Musk sa pre nich stal vizionárom a evanjelistom novej éry.
Veľa ideálov okolo jeho geniality zmenila pandémia a následne rok 2022. Vtedy si Musk kúpil za 44 miliárd dolárov sociálnu sieť Twitter, ktorú premenoval na X. Obnovil kontá podivínov a konšpirátorov. Argument slobody slova, ktorý hlásal, narážal na logiku, keďže sám blokoval kontá nepohodlných novinárov a ľavičiarov.
V X riešil operatívne veci, ako sú zmeny v systéme overovania účtov, zmenil moderovanie obsahu a kritiku v podobe odchodov inzerentov si vylieval útočnými statusmi. Musk bol rozptýlený nepodstatnými vecami, za čo ho investori Tesly kritizovali.
Cez novú hračku v jeho rukách začal otvorenejšie odkrývať svoje vnútorné postoje. Začal sa miešať do globálnej politiky, kultúrnych vojen, kritizoval očkovanie, cenzúru a šíril naratívy na hrane konšpirácií a dezinformácií. Tieto názory začali prehlušovať relevantné postrehy z biznisu a technológií.

Jeho premena vyvrcholila počas minulého roka, keď verejne podporoval republikánskeho prezidentského kandidáta Donalda Trumpa. Na kampaň venoval 288 miliónov dolárov. Keď Trump v novembri 2024 vo voľbách zvíťazil, akcie spoločnosti Tesla vyleteli.
Mnoho investorov si pravdepodobne myslelo, že Musk bude tradičnejším „zákulisným“ poradcom, ktorý nemusí nevyhnutne zohrávať aktívnu úlohu pri prijímaní kontroverzných politík. Musk má totiž dosť obchodných záujmov, pretože okrem Tesly riadi aj spoločnosti SpaceX či Neuralink.
Investori očakávali, že Tesla môže z konexií na Biely dom ťažiť, no nadšenie sa po dvoch mesiacoch rozplynulo. Od začiatku roka akcie Tesly odpísali 40 percent svojej hodnoty a vymazali zisk, ktorý nabrali po Trump efekte. Zdá, že Tesla má vážny problém.
Ďalšia Tesla? Nie!
V roku 2022 konzultačná spoločnosť Strategic Vision v prieskume zistila, že 22 percent majiteľov áut Tesla by „určite zvážilo“ túto značku pri ďalšom nákupe. Lojalita k Tesle bola podobná ako u luxusných značiek typu Mercedes-Benz či BMW.
Najnovší prieskum, ktorý sa uskutočnil vlani, keď sa už Musk začal politicky vyhraňovať, naznačuje, že podiel lojálnych klientov klesol na sedem percent. Až 63 percent opýtaných odpovedalo, že si už Teslu nekúpi.
Politika Elona Muska odrádza od kúpy najmä voličov Demokratickej strany. Vlani uskutočnený prieskum sa Američanov pýtal, či by si kúpili elektrické auto bez ohľadu na značku. Kladne odpovedalo 29 percent ľudí. Z voličov Republikánskej strany, ktorej nominantom je Donald Trump, to však bolo len 13 percent, u demokratov až 45 percent. Elon Musk, ktorý svojimi vyjadreniami priamo osočuje demokratov, nepriamo bojuje proti svojej cieľovke.
Všeobecne platí, že voliči republikánov žijú skôr v ekonomicky slabších a priemyselných štátoch USA a zastávajú konzervatívnejšie názory. To sa prejavuje aj pri nákupe áut, preto preferujú klasické spaľováky. Ide síce o zovšeobecnenie, no demokrati žijú viac vo väčších a bohatších mestách, sú liberálnejší, skôr ľavicovo orientovaní a pri kúpe auta preferujú viac elektroautá.
Bojkot Tesly
Časti Američanov prekáža agresívna rétorika Elona Muska na sociálnej sieti a odpor k rozsiahlym škrtom vo federálnych agentúrach. Škrty sú robené chaoticky a bez dostatočných analýz.
Realizuje ich Úrad pre efektivitu štátnej správy (DOGE), na čele ktorého stojí práve miliardár Musk. Zastáva nevolenú funkciu a odpor a zlosť Američanov ku krokom Donalda Trumpa sa prirodzené prelieva aj na hlavu Muska.
Majitelia značky Tesla si začali lepiť nálepky na kufor auta s nápisom „Kúpil som ho predtým, než sa (Musk) zbláznil“. V USA sa konajú pred showroomami Tesly masové protesty, ktoré sú zvyčajne pokojné. V niektorých prípadoch však vandali rozbíjali okná a podpaľovali nabíjacie stanice Tesly.

Bojkot Tesly a rastúca konkurencia spôsobili, že v januári predaj áut tejto značky klesol v USA medziročne o 11 percent. Výrazne vážnejšia situácia je na kľúčových trhoch Európy.
V Nemecku vo februári medziročne klesol predaj áut Tesla o 76 percent, pričom trh elektroáut v Nemecku v tomto mesiaci rástol o tretinu. Časť zákazníkov mohlo vyrušovať, že v januári Musk pred parlamentnými voľbami verejne podporil krajne pravicovú AfD.
V Nórsku a Dánsku vo februári zažila Tesla prepad o 48 percent, vo Francúzsku o 26 percent. Podobne výrazné prepady boli zaznamenané aj v januári 2025. Vtedy medziročne európske predaje Tesly klesli o takmer 50 percent.

„Je potrebné poznamenať, že najpredávanejší Model Y prechádza na novú generáciu. Časť poklesu teda určite spôsobilo aj to, že zákazníci vyčkávali na uvedenie nového modelu. Aj s prihliadnutím na tento faktor sú však prepady predaja v niektorých krajinách neobvykle vysoké,“ vysvetľuje analytik XTB Tomáš Vranka.
Na podporu Elona Muska vystúpil prezident Donald Trump, ktorý si pred Biely dom nechal zaparkovať modely Tesly. Na svojej sociálnej sieti Truth Social napísal, že „radikálni ľavičiari“ sa snažia „nezákonne a spolčením bojkotovať Teslu“, aby poškodili Muska a jeho prácu na „znovuzveľadení Ameriky“.
Dodal, že si pôjde kúpiť novú Teslu ako prejav dôvery a podpory Muska, ktorého označil za „skutočne skvelého Američana“.