SME

Železnice spúšťajú verejné obstarávanie na prvé batériové vlaky na Slovensku za 136 miliónov eur

Prispieť majú k modernizácii a ekologizácii.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové elektrické jednotky (BEMU) v hodnote 136 miliónov eur, ktoré zásadne prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy.

ZSSK plánuje obstarať prvých 16 jednotiek, pričom súčasťou verejného obstarávania je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Znížia ekologickú stopu

Tento projekt je ďalším krokom na ceste k efektívnejšej, čistejšej a spoľahlivejšej železnici, ktorá drží Slovensko v pohybe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nové batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia bez emisií, čím postupne nahradia dieselové súpravy na určitých tratiach a znížia ekologickú stopu železničnej dopravy. Okrem toho, že zvýšia komfort cestovania, zlepšia aj pracovné podmienky zamestnancov.

Cieľom projektu, ktorý bude financovaný z európskych fondov, je podporiť kvalitu cestovania v regiónoch Slovenska a poskytnúť udržateľné riešenia pre budúce generácie. Verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií.

ZSSK reflektuje odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý tento zámer pochválil. Dopravca dbá na hospodárnosť investície do batériových vlakov. Systematicky analyzuje ekonomickú efektívnosť nasadenia nových vozidiel a riadi sa investičným plánom, ktorý sa týka nielen modernizácie vozidlového parku, ale aj iných aktivít s výhľadom do roku 2027.

SkryťVypnúť reklamu

Technológiou budúcnosti

Kritériá verejného obstarávania ostávajú nezmenené, keďže väčšia kapacita vlakov podporuje rast počtu cestujúcich a náklady na údržbu sú primerané.

Záruka na batérie je zmluvne stanovená na 8 rokov, pričom pred jej uplynutím prebehnú kontrolné jazdy, v rámci ktorých dôjde ku kontrole garantovaného dojazdu jednotiek. Pred prípadným rozšírením flotily prebehne analýza ďalšieho využitia vozidiel a zároveň dôjde k aktualizácii štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude opätovne predložená na hodnotenie ÚHP.

„Batériové vlaky sú technológiou budúcnosti, ktorá sa v dohľadnej budúcnosti stane realitou aj na Slovensku. Tento projekt znamená ekologickejší, tichší a modernejší spôsob cestovania, ktorý výrazne zlepší kvalitu železničnej dopravy v regiónoch. Zároveň zlepší podmienky pre našich zamestnancov, ktorí budú pracovať s novou, spoľahlivejšou a efektívnejšou technikou,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK sa dlhodobo usiluje o finančnú stabilitu a efektívne využívanie zdrojov. Elektrifikácia tratí, ktoré spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), však nie je dostatočná – na Slovensku je 3 630 km železničných tratí, no len 1 585 km je elektrifikovaných.

Nasadenie batériových vlakov je efektívnym riešením súčasnosti, ktoré umožní modernú a ekologickú dopravu aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach. Nové vlaky budú jazdiť na elektrifikovaných tratiach v bežnom režime a na neelektrifikovaných úsekoch využijú nabíjateľné trakčné batérie.

Krokom k modernizácii

„Investície do modernizácie verejnej dopravy sú jednou z našich priorít a eurofondy nám umožňujú realizovať projekty, ktoré by inak neboli finančne možné. Batériové elektrické jednotky sú príkladom efektívneho využitia európskych zdrojov na ekologickú a technologicky pokrokovú železničnú dopravu. Ich nasadenie prinesie vyšší komfort cestujúcim a prispeje k udržateľnej mobilite v regiónoch,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

SkryťVypnúť reklamu

Ročne sa vďaka batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO2. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy.

Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky. Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.

Železničná spoločnosť Slovensko

Ilustračné foto.

Súčasná priemerná obsadenosť je 73 percent.


TASR
Plný vlak.

Lístky je možné zakúpiť vo všetkých pobočkách pošty vybavených predajným systémom.


TASR
Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  3. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  4. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  5. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  8. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  1. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  2. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  3. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  4. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  5. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  6. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  7. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 865
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 667
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 5 369
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 4 657
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 3 273
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 632
  7. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili 2 175
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 807
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ropa predtým klesla o približne dve percentá.


TASR
Ilustračné foto.

Technologický gigant získa v Nokii 2,9-percentný podiel.


TASR
Ilustračné foto.

Ide o alternatívnu ropu Arab Light.


ČTK 6
Ilustračné foto.

Apple je treťou verejne obchodovanou firmou, ktorá dosiahla tento míľnik.


TASR
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 28 770
  2. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 17 493
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 8 084
  4. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal. 6 624
  5. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 6 099
  6. Monika Albertiová: Kradol som. Pán Glück, až tak? Alebo ako sa rodí spravodlivosť v Chujave 5 357
  7. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 244
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 138
  1. Marcel Rebro: Existuje dôkaz o tom, že Rusi naozaj napadli Ukrajinu?
  2. INEKO: Hodnotenie finančného zdravia samospráv: Kleslo zadlženie, ale aj prebytky na bežných účtoch
  3. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  4. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  5. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  6. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  7. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  8. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
SkryťZatvoriť reklamu