SME

Železnice spúšťajú verejné obstarávanie na prvé batériové vlaky na Slovensku za 136 miliónov eur

Prispieť majú k modernizácii a ekologizácii.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové elektrické jednotky (BEMU) v hodnote 136 miliónov eur, ktoré zásadne prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy.

ZSSK plánuje obstarať prvých 16 jednotiek, pričom súčasťou verejného obstarávania je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov.

Znížia ekologickú stopu

Tento projekt je ďalším krokom na ceste k efektívnejšej, čistejšej a spoľahlivejšej železnici, ktorá drží Slovensko v pohybe.

SkryťVypnúť reklamu

Nové batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia bez emisií, čím postupne nahradia dieselové súpravy na určitých tratiach a znížia ekologickú stopu železničnej dopravy. Okrem toho, že zvýšia komfort cestovania, zlepšia aj pracovné podmienky zamestnancov.

Cieľom projektu, ktorý bude financovaný z európskych fondov, je podporiť kvalitu cestovania v regiónoch Slovenska a poskytnúť udržateľné riešenia pre budúce generácie. Verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií.

ZSSK reflektuje odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý tento zámer pochválil. Dopravca dbá na hospodárnosť investície do batériových vlakov. Systematicky analyzuje ekonomickú efektívnosť nasadenia nových vozidiel a riadi sa investičným plánom, ktorý sa týka nielen modernizácie vozidlového parku, ale aj iných aktivít s výhľadom do roku 2027.

SkryťVypnúť reklamu

Technológiou budúcnosti

Kritériá verejného obstarávania ostávajú nezmenené, keďže väčšia kapacita vlakov podporuje rast počtu cestujúcich a náklady na údržbu sú primerané.

Záruka na batérie je zmluvne stanovená na 8 rokov, pričom pred jej uplynutím prebehnú kontrolné jazdy, v rámci ktorých dôjde ku kontrole garantovaného dojazdu jednotiek. Pred prípadným rozšírením flotily prebehne analýza ďalšieho využitia vozidiel a zároveň dôjde k aktualizácii štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude opätovne predložená na hodnotenie ÚHP.

„Batériové vlaky sú technológiou budúcnosti, ktorá sa v dohľadnej budúcnosti stane realitou aj na Slovensku. Tento projekt znamená ekologickejší, tichší a modernejší spôsob cestovania, ktorý výrazne zlepší kvalitu železničnej dopravy v regiónoch. Zároveň zlepší podmienky pre našich zamestnancov, ktorí budú pracovať s novou, spoľahlivejšou a efektívnejšou technikou,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK sa dlhodobo usiluje o finančnú stabilitu a efektívne využívanie zdrojov. Elektrifikácia tratí, ktoré spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), však nie je dostatočná – na Slovensku je 3 630 km železničných tratí, no len 1 585 km je elektrifikovaných.

Nasadenie batériových vlakov je efektívnym riešením súčasnosti, ktoré umožní modernú a ekologickú dopravu aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach. Nové vlaky budú jazdiť na elektrifikovaných tratiach v bežnom režime a na neelektrifikovaných úsekoch využijú nabíjateľné trakčné batérie.

Krokom k modernizácii

„Investície do modernizácie verejnej dopravy sú jednou z našich priorít a eurofondy nám umožňujú realizovať projekty, ktoré by inak neboli finančne možné. Batériové elektrické jednotky sú príkladom efektívneho využitia európskych zdrojov na ekologickú a technologicky pokrokovú železničnú dopravu. Ich nasadenie prinesie vyšší komfort cestujúcim a prispeje k udržateľnej mobilite v regiónoch,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

SkryťVypnúť reklamu

Ročne sa vďaka batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO2. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy.

Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky. Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 286
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 203
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 20 376
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 361
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 968
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 469
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 809
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 495
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Pollák ml., Igor Matovič a Lukáš Bužo (všetci hnutie Slovensko) počas rokovania parlamentu 1. apríla 2025.

Na rýchle a vysoké zadlženie nie je v súčasnosti žiadny dôvod, tvrdí expremiér.


TASR 4
Na snímke poľský prezident Andrzej Duda (uprostred) pózuje s predstaviteľmi Iniciatívy troch morí vo Varšave 29. apríla 2025. Slovensko zastupuje prezident Peter Pellegrini (druhý zľava).

Prezident sa zúčastnil ha samite krajín Trojmoria vo Varšave.


TASR 4
Sklad spoločnosti Amazon v Kalifornii.

Biely dom mal na spoločnosť tlačiť. Hovoril o nepriateľskom akte.


TASR
Premiér Robert Fico (v pozadí) a minister financií Ladislav Kamenický.

Na dosiahnutie cieľov sa odhaduje potreba ďalších konsolidačných opatrení.


TASR 4
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 286
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 203
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 20 376
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 361
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 968
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 469
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 809
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 495
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu