SME

Železnice spúšťajú verejné obstarávanie na prvé batériové vlaky na Slovensku za 136 miliónov eur

Prispieť majú k modernizácii a ekologizácii.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa verejné obstarávanie na prvé batériové elektrické jednotky (BEMU) v hodnote 136 miliónov eur, ktoré zásadne prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy.

ZSSK plánuje obstarať prvých 16 jednotiek, pričom súčasťou verejného obstarávania je aj možnosť rozšírenia projektu o ďalších 20 kusov.

Znížia ekologickú stopu

Tento projekt je ďalším krokom na ceste k efektívnejšej, čistejšej a spoľahlivejšej železnici, ktorá drží Slovensko v pohybe.

SkryťVypnúť reklamu

Nové batériové vlaky umožnia prevádzku aj na tratiach bez trakčného vedenia bez emisií, čím postupne nahradia dieselové súpravy na určitých tratiach a znížia ekologickú stopu železničnej dopravy. Okrem toho, že zvýšia komfort cestovania, zlepšia aj pracovné podmienky zamestnancov.

Cieľom projektu, ktorý bude financovaný z európskych fondov, je podporiť kvalitu cestovania v regiónoch Slovenska a poskytnúť udržateľné riešenia pre budúce generácie. Verejné obstarávanie bude reflektovať odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR, aby zabezpečilo najvýhodnejšie riešenie z hľadiska efektivity, prevádzkových nákladov a životnosti batérií.

ZSSK reflektuje odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktorý tento zámer pochválil. Dopravca dbá na hospodárnosť investície do batériových vlakov. Systematicky analyzuje ekonomickú efektívnosť nasadenia nových vozidiel a riadi sa investičným plánom, ktorý sa týka nielen modernizácie vozidlového parku, ale aj iných aktivít s výhľadom do roku 2027.

SkryťVypnúť reklamu

Technológiou budúcnosti

Kritériá verejného obstarávania ostávajú nezmenené, keďže väčšia kapacita vlakov podporuje rast počtu cestujúcich a náklady na údržbu sú primerané.

Záruka na batérie je zmluvne stanovená na 8 rokov, pričom pred jej uplynutím prebehnú kontrolné jazdy, v rámci ktorých dôjde ku kontrole garantovaného dojazdu jednotiek. Pred prípadným rozšírením flotily prebehne analýza ďalšieho využitia vozidiel a zároveň dôjde k aktualizácii štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude opätovne predložená na hodnotenie ÚHP.

„Batériové vlaky sú technológiou budúcnosti, ktorá sa v dohľadnej budúcnosti stane realitou aj na Slovensku. Tento projekt znamená ekologickejší, tichší a modernejší spôsob cestovania, ktorý výrazne zlepší kvalitu železničnej dopravy v regiónoch. Zároveň zlepší podmienky pre našich zamestnancov, ktorí budú pracovať s novou, spoľahlivejšou a efektívnejšou technikou,“ uviedol Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK sa dlhodobo usiluje o finančnú stabilitu a efektívne využívanie zdrojov. Elektrifikácia tratí, ktoré spravujú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), však nie je dostatočná – na Slovensku je 3 630 km železničných tratí, no len 1 585 km je elektrifikovaných.

Nasadenie batériových vlakov je efektívnym riešením súčasnosti, ktoré umožní modernú a ekologickú dopravu aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach. Nové vlaky budú jazdiť na elektrifikovaných tratiach v bežnom režime a na neelektrifikovaných úsekoch využijú nabíjateľné trakčné batérie.

Krokom k modernizácii

„Investície do modernizácie verejnej dopravy sú jednou z našich priorít a eurofondy nám umožňujú realizovať projekty, ktoré by inak neboli finančne možné. Batériové elektrické jednotky sú príkladom efektívneho využitia európskych zdrojov na ekologickú a technologicky pokrokovú železničnú dopravu. Ich nasadenie prinesie vyšší komfort cestujúcim a prispeje k udržateľnej mobilite v regiónoch,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.

SkryťVypnúť reklamu

Ročne sa vďaka batériovým vlakom ušetrí 2,3 milióna kg znečisťujúcich látok a 130 miliónov kg CO2. Batériové elektrické jednotky už jazdia v Nemecku a Rakúsku a nedávno prvý batériový vlak predstavili aj České dráhy.

Slovensko sa tak pridáva k tomuto európskemu trendu a stane sa ďalšou krajinou v strednej Európe, ktorá systematicky nasadí batériové jednotky do regionálnej prevádzky. Tento projekt je krokom k modernizácii železničnej dopravy na Slovensku a jej prechodu na ekologickejšie a efektívnejšie riešenia.

Železničná spoločnosť Slovensko

Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 478
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 9 890
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 866
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 392
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 840
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 748
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 583
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 701
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Centrum rakúskej metropoly Viedeň.

Poukázala aj na výkonnú ekonomiku krajiny.


TASR
Ilustračná snímka.

Intel v posledných rokoch čelí problémom.


TASR
Študenti sedia na schodoch pred knižnicou Low Memorial Library v areáli Kolumbijskej univerzity v New Yorku.

Deficit verejných financií USA sa zníži.


TASR 1

Počet registrácií elektromobilov na Slovensku je ale stále veľmi nízky.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 45 309
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 36 750
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 22 610
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 570
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 166
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 515
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 971
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 813
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťZatvoriť reklamu