SME

Na integrovanom cestovnom lístku zarobí aj Rašiho švagor. Zákazka zrejme obišla zákon

Štát mohol ušetriť.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

Autorka pracuje v Nadácii Zastavme korupciu.

Na začiatku bola dobrá myšlienka, ktorá je aj jedným z míľnikov Plánu obnovy, a to umožniť ľuďom, aby si doma kúpili jeden cestovný lístok, s ktorým by sa potom prepravili mestským alebo diaľkovým autobusom, prípadne vlakom do cieľa svojej cesty v inom meste.

Stačiť im pritom bude aplikácia v mobile, cez ktorú si kúpia integrovaný cestovný lístok.

Pre ďašie zistenia Nadácie Zastavme korupciu kliknite na logo.Pre ďašie zistenia Nadácie Zastavme korupciu kliknite na logo.

Úlohu pripraviť všetko potrebné dostalo ministerstvo dopravy, konkrétne jeho organizácia Národná dopravná autorita. Tá vysúťažila zmluvu na dodanie aplikácie a následný servis za 29 miliónov eur s DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Zvíťazila firma Asseco s najnižšou cenou, pričom jej najväčším subdodávateľom bude spoločnosť TransData. Jej konateľom a konečným užívateľom výhod je Karol Gogolák, švagor Richarda Rašiho.

Bývalý minister informatizácie a podpredseda Hlasu tvrdí, že s firmou ani pridelenou zákazkou nemá nič spoločné.

Faktom je, že verejné obstarávanie zákazky malo v kompetencii ministerstvo dopravy a Richard Raši ho nemohol priamo ovplyvniť. Nadácia Zastavme korupciu sa však rozhodla na prípad upozorniť, pretože vykazuje podozrenia z predraženia a obídenia zákona.

Richard Raši je tiež podpredsedom strany Hlas, ktorá v parlamente hlasovala za odvolanie predsedu PS Michala Šimečku z postu podpredsedu NR SR, pričom dôvodom boli dotácie združenia jeho matky.

Michal Šimečka v tom období nebol v žiadnej verejnej funkcii a nemal ani teoretickú možnosť tento proces ovplyvniť.

SkryťVypnúť reklamu

Richard Raši bol v okamihu vysúťaženia miliónovej zákazky v prospech svojho švagra členom vlády a túto teoretickú možnosť v podobne neformálneho vplyvu mal.

Obídenie zákona

Nadácia zistila, že štát si pri tejto zákazke zrejme nesplnil zákonné povinnosti. Integrácia dopravy a jeden cestovný lístok totiž patria do kompetencie Rady objednávateľov, ktorá schvaľuje všetky súvisiace kroky.

Je to nový orgán, ktorý vznikol len nedávno na základe zákona o verejnej osobnej doprave z roku 2023. Kľúčový projekt za 29 miliónov eur však štát Rade na schválenie nepredložil.

Rada objednávateľov má deväť členov: troch zástupcov ministerstva dopravy, troch zástupcov Združenia samosprávnych krajov, dvoch zástupcov Únie miest Slovenska a jedného zástupcu ministerstva financií.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže samosprávy v nej majú dôležité zastúpenie, štát ich týmto postupom vyradil z hry a ignoroval znenie zákona, aby presadil svoje riešenie.

„Rada objednávateľov o tom nerokovala, keďže na to nemá mandát. Tento projekt spadá pod ministerstvo dopravy a Národná dopravná autorita je len jeho vykonávateľom,“ uvádza ministerstvo dopravy.

S takýmto výkladom zákona nesúhlasí Radova Hužvík, zástupca združenia Samosprávne kraje Slovenska (SK8) v Rade objednávateľov. Tvrdí, že zákon jednoznačne hovorí o povinnosti Národnej dopravnej autority predkladať Rade objednávateľov na schválenie opatrenia, ktoré súvisia so vznikom a fungovaním jednotného cestovného lístka.

„To je hlavný účel existencie tohto orgánu - zabezpečiť všeobecnú zhodu všetkých objednávateľov verejnej osobnej dopravy na spôsobe a forme uplatňovania národného integrovaného cestovného lístka,“ dodáva Hužvík.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak štát míňa desiatky miliónov eur z Plánu obnovy, mal by dodržať zákonné procesy. V tomto prípade to vyzerá tak, že zákon prekážal, tak ho radšej obišli,“ upozorňuje riaditeľka Nadácie Zuzana Petková.

Dalo sa to aj lacnejšie

Analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) z Ministerstva financií už v minulosti upozorňovali, že projekt môže byť predražený. Ilustruje to na príklade podobných aplikácií, ktoré už v minulosti vznikli v banskobystrickom a žilinskom kraji ako aj na nákladoch za iné porovnateľné systémy.

ÚHP uvádza, že ročná prevádzka už hotových aplikácií v Banskobystrickom alebo Žilinskom kraji stojí približne 100-tisíc eur ročne. V prípade novej aplikácie jednotného cestovného lístka to bude podstatne viac, a to až 1,5 milióna eur ročne bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Je možné predpokladať, že takáto apka bude náročnejšia ako existujúce regionálne alternatívy, keďže bude spájať viac krajov a funkcionalít. Je však otázne, či to zodpovedá až 15-násobne vyšším nákladom.

Môže to byť značné predraženie, ak berieme do úvahy porovnania analytikov ÚHP. Podľa nich by náklady na prevádzku v tomto prípade nemali byť vyššie ako 700-tisíc eur ročne. Vychádzajú pritom z nákladov na prevádzku iných IT systémov v štáte. Ministerstvo dopravy priamo nevysvetlilo, ako sa s týmito námietkami vysporiadalo.

Analytici ÚHP okrem toho tvrdia, že Národná dopravná autorita ich obišla, keďže verejné obstarávanie na tento projekt vyhlásila bez toho, aby im predložila projekt na aktualizáciu posúdenia, ako to predpokladá zákon. Urobila tak až potom, ako vyhlásila samotnú súťaž.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom sa javia aj príliš prísne podmienky účasti, ktoré obmedzili počet možných uchádzačov. Príkladom je preukázanie skúsenosti s prevádzkovaním IT systému v režime 24/7 s prevádzkovými nákladmi minimálne 1,9 milióna eur, alebo podmienka na integráciu aspoň šiestich miest a 15 dopravcov.

„Vhodnou alternatívou mohli byť napríklad údaje o počte klientov, spoľahlivosti a spokojnosti so službami,“ uvádza ÚHP. Ak by tak štát postupoval, mohlo sa prihlásiť viac firiem a výsledná ponuka mohla byť lacnejšia.

„Ak by sme parametre príliš uvoľnili, mohlo by hroziť, že by sa prihlásili aj spoločnosti, ktoré by takýto veľký projekt nedokázali zvládnuť v potrebnom čase,“ oponuje ministerstvo dopravy. Dodáva, že rovnaká námietka prišla aj na Úrad pre verejné obstarávanie, ktoré jej nevyhovelo.

SkryťVypnúť reklamu

V celom prípade je tak viacero podozrení z porušenia zákona a nehospodárnosti. Preto Nadácia Zastavme korupciu podáva podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby tento projekt preveril.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 3. 2025)
USD 1.080
AUD 1.712
CZK 24.960
JPY 162.640
CAD 1.544
GBP 0.834
HUF 403.130
PLN 4.178
CHF 0.953
SEK 10.820

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 675
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 042
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 685
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 168
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 778
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 561
  7. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 4 493
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 430
  1. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  4. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 36 120
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 258
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 10 870
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 650
  5. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 10 643
  6. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 086
  7. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 7 757
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 640
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Elon Musk.

X predal za 33 miliárd dolárov bez dlhu.


ČTK 23
Na samote pri lese, alebo v strede obce? Záleží od toho, či vám má chalupa poskytnúť dokonalý únik od reality. Pozor však na lokalitu, aby romantické letá nevystriedali surové severské zimy.

Trh zažíva po energetickej kríze oživenie.


TASR
Ilustračné foto.

Vietnam je najrýchlejšie rastúcou turistickou destináciou v juhovýchodnej Ázii.


TASR 5
Ilustračné foto.

Opatrenia na znižovanie nákladov budú zrejme pokračovať.


TASR 2
  1. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  4. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  5. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  6. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 36 120
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 258
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 10 870
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 650
  5. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 10 643
  6. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 086
  7. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 7 757
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 640
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťZatvoriť reklamu