Vlani bola prijatá novela Trestného zákona, ktorá dopomohla k tomu, že obchodníci evidujú prudký nárast krádeží.
Za „drobnú“ krádež sa považuje prípad, pri ktorom hodnota ukradnutej veci je nižšia ako 700 eur.
Doteraz bola hranica škody násobne nižšia, a to 266 eur. Do augusta 2024 teda platilo, že ak niekto ukradne niečo v hodnote 300 eur alebo viac, hrozí mu trestné stíhanie a väzenie.
Po novom ide o priestupok a najprísnejšou sankciou je pokuta 331 eur. Od februára tohto roka sa síce pokuta zvýšila na 500 eur v blokovom konaní, situácia sa však ani zďaleka nezlepšila.
Konateľ spoločnosti LPP Slovakia Patrik ČANECKÝ, ktorý manažuje značky ako Mohito, Reserved či Sinsay, tvrdí, že krádeže nielenže pribúdajú, ale zlodeji sú čoraz viac odvážnejší a vyhrážajú sa zamestnancom prevádzok. „Krádeže sú jedna vec, ale zvýšil sa počet konfliktných situácií. Dochádza k nim nielen v prevádzkach, ale aj mimo nich,“ tvrdí v rozhovore.

Čo sa v rozhovore dočítate?
- Ako vzrástli počty krádeží za ostatný rok,
- kto kradne v prevádzkach módnych značiek,
- či bránia zamestnanci zlodejom pri krádeží,
- ako vyzerá komunikácia s políciou?
Vlani ste krátko po prijatí novely Trestného zákona upozorňovali, že došlo k zvýšeniu počtu krádeží vo vašich predajniach. Tento efekt stále pretrváva?
Situácia sa neznormalizovala. Naopak. Vnímame, že sa situácia ešte zhoršila. Krádeží pribúda a zlodeji kradnú všetko bez rozdielu. Je jedno, či ide o drahšiu, alebo lacnejšiu značku.
Nedá sa ostať v tejto situácii pokojný, pretože efekt krádeží už pociťujeme na hospodárskych výsledkoch, čo môže ovplyvniť ďalšie investície spoločnosti na Slovensku.
O akých investíciách hovoríme?
Krádeže sa podpisujú pod znižovanie zisku. To sa môže prejaviť v tom, že firma bude menej investovať do expanzie, do vybavenia predajní alebo benefitov pre zamestnancov. Je to akýsi začarovaný kruh.
Sme obchodná spoločnosť a chceme doniesť pozitívne hospodárske výsledky, ale keď nám krádeže znižujú zisky a marže, ostáva prirodzene menší manévrovací priestor na investície.
Budeme, samozrejme, aj naďalej investovať, ale zameriavať sa budeme len na to najnutnejšie. Chceme zákazníkovi poskytnúť kvalitnú službu, ale niekedy musíme venovať čas a energiu inému zákazníkovi, ktorý prišiel odcudziť tovar.
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok ešte vo februári napísal, že polícia vníma zvýšenú agresivitu zákazníkov. Je to naozaj také zlé?
Krádeže sú jedna vec, ale zvýšil sa počet konfliktných situácií. Dochádza k nim nielen v prevádzkach, ale aj mimo nich. Ide o priestory retail parkov, ale dokonca aj mimo nich. Sú to najčastejšie vyhrážky od ľudí, ktorí sa takto obohacujú krádežami.
Sú organizovaní v skupinách a ohrozujú bezpečnosť našich zamestnancov. Netýka sa to, samozrejme, len nás, pretože situáciu pozorujeme naprieč celým retailom.
Viete aspoň odhadnúť počet konfliktov?
Počítame s určitými finančnými stratami, ale teraz sme sa dostali do fázy, keď sme za ostatné tri mesiace riešili približne dvadsať vážnych situácií, keď došlo k ohrozeniu našich zamestnancov. Našťastie sa nikto nezranil, išlo primárne o vyhrážky.
Je to plošný problém alebo len vybraných prevádzok?