BRATISLAVA. Americký prezident Donald Trump ohlásil 25-percentné clo pre autá vyrobené inde ako v USA.
Tento krok americkej administratívy nepochybne zasiahne aj Slovensko, ktoré je v Európskej únii lídrom vo výrobe áut.
Premiér Robert Fico bude žiadať v Bruseli namiesto plánovaného zbrojenia masívnu pomoc pre automobilový priemysel.
„Veľmi jasne si uvedomujeme koncentráciu výroby áut na Slovensku a namiesto masívneho zbrojenia Európy budeme žiadať Európsku úniu o masívnu pomoc pre automobilový priemysel,“ napísal na sociálnej sieti Fico, ktorý očakával obviňovanie zo strany slovenskej politickej opozície.

„Podľa slovenskej opozície som za toto rozhodnutie amerického prezidenta zodpovedný JA. Na takéto obvinenie potrebujete vzdelanie kaderníka Gröhlinga, psychiatrickú poruchu Matoviča a pomocnú školu Šimečku,“ konštatoval Fico.
Slovensko má najvyšší čas diverzifikovať svoj zahraničný obchod. Ako uviedol pre portál SITA Priemysel predseda Rady slovenských exportérov Lukáš Parízek, zavedenie, respektíve ďalšie zvýšenie ciel zo strany USA, tentokrát pre automobilový sektor, je škodlivé pre slovenských exportérov a medzinárodný obchod.
„Tento konkrétny prípad ukazuje v plnej nahote sektorovú a teritoriálnu monotónnosť slovenskej ekonomiky, na ktorú už roky poukazujeme. Dopady týchto opatrení zasiahnu našu ekonomiku priamo cez automobilový sektor a nepriamo cez naviazanosť obchodu na nemecký trh. Je najvyšší čas diverzifikovať slovenský zahraničný obchod,“ zdôraznil Parízek.
Globálny automobilový priemysel sa podľa generálneho sekretára Zväzu automobilového priemyslu SR Viktora Marušáka už dlhší čas pripravuje na zavedenie ciel zo strany administratívy Donalda Trumpa. Takže ich ohlásenie s účinnosťou od 2. apríla nebolo pre nich veľkým prekvapením.
„Automobilky majú pripravené krízové scenáre, ktoré síce zmiernia dopady, no nezabránia im úplne,“ podotkol Marušák.
Podľa slovenského automobilového zväzu si treba uvedomiť, že zo Slovenska do USA vyvážame najmä luxusné modely z Bratislavy a Nitry. Ich zákazníci sú menej citliví na zvýšenie cien. „No ani to nezabráni možnému zníženiu výroby a strate pracovných miest,“ dodal Marušák.
Okrem dosahu na Slovensko budeme môcť podľa slovenského zväzu sledovať aj širší vplyv za vedenia ciel na globálny automobilový sektor. Veľké koncerny čelili viacerým výzvam už doteraz a nové clá ich situáciu ešte skomplikujú.
„História ukazuje, že obchodné vojny nemávajú víťazov, len porazených. Tentoraz nimi budeme opäť my, spotrebitelia, ktorých čakajú drahšie autá a menší výber,“ uzavrel Marušák.